Provar att lägga ut en bild på värdens dyraste och tokigaste spis!
 
  • aga-spisen_003_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte visa hur en AGA-spis ser ut om ni inte vet det redan:)
Man lyfter på det blanka locket och sen har man en platta som ständigt är varm.
Här kan man steka pannkakor direkt, enligt tillverkaren.
 
  • aga-spisen_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och då blir ju plattorna rätt flottiga, så ibland måste man lyfta på ringen runt om plattan för att kunna göra ren den.

Det gjorde vi :surprised:
Här fanns det fullt med fluffig rockwool. Det ska se ut så här, enligt tillverkaren. När det blir fyllt med skit, då tar man och skrapar av lite rockwool och petar i ny.

Är inte det här helt vansinnigt eller vadå >:(
 
  • aga-spisen_006_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har någon kommentar?

Har pratat med Kemikalieinspektionen, Konsumentverket, Arbetsmiljöverket, och alla tycker att konstruktionen verkar helt knäpp dessutom är ju en del typer av mineralull klassade som hälsofarliga.
 
Vad skall man kommentera? Verkar vara ett dåligt spisköp...
 
De kromade täcklocken för plattorna ser grymma ut men jag har svårt att se att jag skulle vilja ha en sådan spis själv (även om jag bortser från prislappen). Den måste ju käka massor av ström om den alltid är på och åtminstone på sommaren så behövs den extra uppvärmningen kanske inte.
 
Funderar lite, om den nu alltid är varm. Och så varm att man kan steka pannkakor på den direkt, hur reglerar man då ned värmen, skjuda lite mjölksås ex?

Locken är nog snygga, men verkar lite opraktiskt att dom sitter med gånggärn så att de är i vägen när man lagar mat. Fast det är klart en Rolls är ju inte heller den mest praktiska bilen om man ser det så.
 
Har ni köpt en sådan?
I så fall varför, om ni inte tycker att den är bra?
Fick man inte titta på den innan köpet?

Om jag har förstått det rätt så kostar en sån här spis som en normal bil och fungerar även som värmepanna till huset.

Vi kollade lite på dem också för kul, men jag kom fram till att jag inte är en sådan matmamma som alltid vill kunna steka pankakor och grädda bullar på nolltid. Så för mina behov passar det bättre med en panna för att värma huset och en vanlig ugn/häll för att laga mat på.

;) pinebar
 
pinebar skrev:
Om jag har förstått det rätt så kostar en sån här spis som en normal bil
Nu blir jag nyfiken, vad kostar den ??

// Git o Lars
 
Framgick av en annan tråd tidigare att dom börjar någonstans på 120 000 och uppåt.
 
Nä det framgick inte innan köpet att spisen är fylld med rockwool som pyser ut när man lagar mat. De har demoex i utställningen som är tomma inuti. Jag är främst bekymrad över att man kan bli sjuk om man andas in de här fibrerna.

Den var jädrigt dyr, det stämmer. Den värmer inte hela huset men några rum. Den är väl som en Citroen. Ger lite kulturnördsvibbar men står på verkstan för det mesta. ;)

 
Blommis skrev:
Nä det framgick inte innan köpet att spisen är fylld med rockwool som pyser ut när man lagar mat. De har demoex i utställningen som är tomma inuti. Jag är främst bekymrad över att man kan bli sjuk om man andas in de här fibrerna.
För några år sedan så "larmades" det om att isoleringen i spisugnar kunde avge farliga gaser. Då rekomenderades det att först "bränna" ur ugnen några timmar med utsugsfläkten på. Sedan så skulle det vara ofarligt.

Fibrerna ligger där de ligger så länge man inte är där och petar i det eller om det inte går en kraftig luftström förbi isoleringen. Och en person som isolerar ett hus får troligen i sig mer fibrer på en timme än vad du någonsin kommer att få när du byter denna isolering i spisen. Är du orolig vid byte så använd ett andningsfilter och torka rent efter dig med en blöt trasa.
 
JAg är oerhört nyfiken på el-förbrukningen precis som nån skrev innan nu på sommaren vill man ju kyla ner huset inte värma. Hur mycket kwh drar den på underhållsvärme per dygn?
 
Har inte en susning faktiskt. Tror det skulle kosta mellan 1000-1500 i månaden att ha spisen igång.
På sommaren stänger man av den, när vi drog ur sladden hade vi 28 grader i köket.

Och dessutom lär det frigöras isocyanat när man hettar upp mineralull. Ska bli spännande att se om de tänker bygga om spisen.
 
Har du reklamerat spisen eller tänker du behålla den fast ni, som jag förstår, känner er lurade?

17323
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.