Sonen ska så smått flytta in i ett väldigt svårmöblerat litet rum så jag har funderat på att smälla ihop ett kombinerat skrivbord/säng för att utnyttja ytorna maximalt. Då jag aldrig har arbetat med mdf tidigare så är jag lite tveksam till hur tjock man behöver ha. Det är 25mm som jag har tänkt men är det onödigt mycket?

3D-modell av kombinerat skrivbord och säng i MDF-material för utnyttjande av små utrymmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Beror på om du ska bygga några stödelement eller om konstruktionen ska vara självbärande. Jag tror att 22mm MDF räcker bra, ev kan du gå ner till 18mm men frågan är om det är värt det. Skruvlimma alla fogar så blir det stabilt.

Edit: Jag har iofs en tendens att överdesigna saker....
 
Lite osäker på vad som definieras som "stödelement" men den är nog självbärande ja. :) Den ska vara som på bilden (inga dolda stöd någonstans) och inte förankras i något. Jag hade tänkt mig skruv, lim och träplugg, men helst minimera antalet synliga skruvar.

Frågan har förmodligen varit uppe tidigare men vilken skruv lämpar sig bäst för mdf? Jag har förstått att förborrning är nödvändigt.
 
Det framgår inte vilka mått konstruktionen är tänkt att ha. Det enda som jag ser skulle kunna vara ett problem är själva skrivbordsskivan, i övrigt hade jag nog valt 19 mm MDF. Skrivbordet skulle du ju kunna göra i något annat material eller tocklek. En stående regel i bakkant kan också göra underverk för hur mycket skivan sviktar.

Jag har själv byggt skrivbordshurtsar till barnen i 19 mm MDF med en lätt skiva från IKEA, tror det kan vara denna:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80251141/

Här finns en bild på hurtsarna med skivan från IKEA:
https://www.byggahus.se/forum/mobel...dslador-hurtsar-3.html?perpage=15#post1985788
 
Grimjaur skrev:
Frågan har förmodligen varit uppe tidigare men vilken skruv lämpar sig bäst för mdf? Jag har förstått att förborrning är nödvändigt.
Möbelskruv eller kopplingsskruv fungerar bra. T.ex.:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelskruv-10-st-2000030560/

Jag har använt mig av dessa till stommen för mina lådhurtsar i verkstaden även de byggda i 19 mm MDF. I mitt fall så pluggade jag med Domino och skruvade ihop utan lim.
 
Redigerat:
Sängen är 193x85cm utvändigt (om jag kör med 25mm-mdf) och skrivbordet är 216x61cm. Det längsta avståndet som skrivbordsskivan inte har stöd är 91cm.

Edit: Hade skrivit fel mått på skrivbordet, det ska stämma nu..
 
Redigerat:
Jag har 22mm MDF i soffbordet, ca 85cm mellan benen. Kan sitta på det utan märkbar svikt iallafall (90kg) 19 duger nog, jag hade valt det som blir snyggast/enklast att bygga och handla
 
Redigerat:
tommib
Stödelement är just det jac skrev om, tex en stående regel i bakkant eller en "mellanvägg" i sängen som styvar upp konstruktionen.
Jag har kört normal träskruv i mdf med självförsänkade skalle. Det fungerar bra utan förborrning. Då har jag iofs spacklat över skruvskallarna och den lilla svackan som blir. Ska man inte göra det är det nog bra att både förborra och försänka för att det inte ska bli en svacka.
 
Tack så mycket för alla svar, har varit till stor hjälp. Jag får se om det blir 19 eller 22, men 25 struntar jag i iaf.
 
Det är mycket möjligt att jag med "stående regel" menar samma sak som tommib men jag ser nu att ordvalet gjorde det ganska otydligt. Det jag menar är att du i bakre kanten på skribordsskivan skruvlimmar en regel på högkant ungefär som en sarg. Jag menade alltså inte stående som ett bordsben. Detta tror jag minskar svikten ganska mycket och syns inte heller. Vill du sedan förankra det hela i väggen så är "sargen" perfekt att dra några skruvar igenom.
 
19mm kommer att funka fint för hela konstruktionen, möjligtvis med undantag av själva skivan utan stöd. En liggande regel på högkant längst in, som jac med flera föreslår är en utmärkt lösning på det. Skulle du senare upptäcka svikt i skivan ändå kan du komplettera med en regel till lite längre ut.

Denna konstruktion hade jag tillverkat med dominons och lim, ingen skruv.
 
Jag har ingen koll på vilka mått som finns i sängvärlden, men jag hade siktat på att kunna få i en standardstorlek av säng.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
200x90 är vanligaste storleken på säng
 
Och enligt TS:
Sängen är 193x85cm utvändigt (om jag kör med 25mm-mdf)
Detta borde innebära att man får plast med max en188x80 säng, så det behövs nog lite mer samt lite mån runt om.
 
Vad har du tänkt för madrass?

Skumgummimadrass kan du ju skära till i valfritt mått. Resårbotten har standardmått, det finns juniorstorlek 190*80, annars är det som sagt 200*90. Då gör du en nersänkt ram av reglar, som madrassen ligger på, gå och lyft på en resårsäng i en sängram av MDF på tex IKEA så ser du hur det är gjort.

Jag brukar klä madrassen (oavsett modell) med ett resårlakan innan jag lägger den på plats, så håller den sig fräschare och det ser snyggt ut.

Tänk på att skrivbordsskivan måste vara lös eller lätt att få loss från sängramen, om du väljer resårbotten, så att du kan lyfta ur resårbotten när saker ramlat ner i springorna. Tänk också på att madrassens topp måste vara tillräckligt långt ner för att fötterna ska få gott om plats, och så att man når att bädda i fotänden.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.