MultiMan
Jag har använt IKEAs laddningsbara batterier i alla generationer och den nya varianten (som antagligen är Eneloop, iaf gjorda i Japan istället för Kina) är riktigt bra, märkbart bättre än de silvergröna som kom före. Rekommenderas varmt!

CR2032-batterierna har jag inte testat, men har fortfarande kvar de "gula" av olika storlekar (såg ut som Varta) och det var också väldigt bra enligt mig. råkade aldrig ut för läckage och höll länge.

Varför betala överpriser för batterier på annat håll när IKEA säljer så bra kvalitet?

Köpte även en Storhögen laddare senast, också väldigt prisvärd för 300kr, men även de tidigare för en hundralapp fungerade bra.
 
Jag köpte två paket av IKEAs laddningsbara AA och har fått väldigt olika resultat med dem. Graf över batterispänning över tid för två olika uppsättningar av laddningsbara AA-batterier från IKEA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar batterispänningen över tid där jag byter mellan de två uppsättningarna medans den andra laddar...
 
Läste ett test för flera år sedan. Då var Ikeas batterier billigast per mAh även om timmarna inte var så många.
 
Är det inte märkligt att allt man köper innehåller nån form av märkning på mängdinnehåll utom batterier?
 
Micke_xyz skrev:
Är det inte märkligt att allt man köper innehåller nån form av märkning på mängdinnehåll utom batterier?
Laddningsbara batterier brukar ha information om kapacitet. Finns även ibland på icke laddningsbara, men inte lika vanligt.

Noterade att de flesta CR2032 verkar ligga runt 220-230 mAh. Men såg någon som låg på 70mAh. Man får ju hoppas då att den senare har så mycket lägre självurladdning, att den ändå håller längre än de på 220-230mAh för strömsnåla applikationer, och att det framgår på paketet att batteriet är avsett endast för sådana applikationer. Jag såg dock inget om det på sajten där batteriet fanns (kommer inte ihåg vilken)
 
thomasloven skrev:
Jag köpte två paket av IKEAs laddningsbara AA och har fått väldigt olika resultat med dem.[bild]
Bilden visar batterispänningen över tid där jag byter mellan de två uppsättningarna medans den andra laddar...
??? Vad exakt har du mätt på, ett batteri i laddaren? Det hela ser väldigt konstigt ut. Du får nog förklara lite mer ingående.
 
thomasx skrev:
??? Vad exakt har du mätt på, ett batteri i laddaren? Det hela ser väldigt konstigt ut. Du får nog förklara lite mer ingående.
Ja, det var nog lite otydligt.. jag var lite stressad.
Jag gjorde en krets med en arduino som håller koll på elmätaren och skickar infon till datorn. Jag passade på att lägga in en övervakning av batterispänningen när jag ändå höll på.
Grafen visar ADCns värde för fyra cellers spänning efter en spänningsdelare och skröffs som inte är relevant.

Poängen jag försökte få fram var i alla fall att batterier ur ett paket tappade laddningen på 8-10 timmar, men de ur det andra paketet höll i nästan tre dygn, med samma förbrukare.

Och båda paketen var LADDA 2450 mAh.
 
thomasloven skrev:
Ja, det var nog lite otydligt.. jag var lite stressad.
Jag gjorde en krets med en arduino som håller koll på elmätaren och skickar infon till datorn. Jag passade på att lägga in en övervakning av batterispänningen när jag ändå höll på.
Grafen visar ADCns värde för fyra cellers spänning efter en spänningsdelare och skröffs som inte är relevant.

Poängen jag försökte få fram var i alla fall att batterier ur ett paket tappade laddningen på 8-10 timmar, men de ur det andra paketet höll i nästan tre dygn, med samma förbrukare.

Och båda paketen var LADDA 2450 mAh.
Det där har hänt mig med en 8-pack GP AA laddningsbara. 6 var bra, en var halvdålig och en var väldigt dålig.
Det räcker att en enda cell i en seriekoppling är dålig för att drifttiden ska minska dramatiskt. Om apparaten funkar på låga spänningar kan den svagaste cellen bli polvänd, och då blir den ännu sämre.

Vill man pressa ut allt så är det viktigt att cellerna är matchade.
 
Min batteriladdare la av i höstas, en fyrafacks lacross bc900, egentligen är det inget fel på laddaren men nätaggregatet la av så nu funkar den bara med strömkuben i garaget, inte så bra WAF på den lösningen.
Så det blev en IKEA Storhögen som WAF-laddare och en lite mer advancerad till mig.

Och då jag ändå laddade batterier i går passade jag på att göra en liten graf.
Ljusast blå, blågrön är ett GP recyklo, 1983mAh, märkt 2000 mAh.
Mörkblå, ett vitt Eneloop, ett år gammalt. Märkt 1900mAh, nu blev det 1853.
Ljusblått, Ikea ladda 2450, nu uppmätt till 2437mA.
Graf som illustrerar laddnings- och urladdningscykler för olika batterier med axlar för spänning och kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förklaring:
Grafen visar spänning till vänster och batterikapacitet till höger.
Först en uppladdning, inte så lång då alla celler var ganska fulla.
Sedan en paus, följt av en urladdning till 1.0 volt, ny paus
Uppladdning igen. kapaciteten för de tre stegen kan man se, men det är urladdningskapaciteten som är intressant. 1,2A uppladdning och 0.6A urladdning.

Laddar och mäter med en Skyrc mc3000, ritar graf på datorn med dataexplorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.