Hej

Det är inte fel att använda tryckta fasadbrädor på västkusten om huset står i ett utsatt läge.

Man skall iofs ha adekvat luftspalt etc men det gäller ju alla fasader.

Tveksamt om det är mögel på baksidan men vem vet.

Lycka till med renoveringen!

K
 
Jag har precis samma problem med sommarstugan jag köpte förra året. Jag har dock även tryckas i syllarna och hela golvbjälklaget. Har spenderat året med att rensa ut grunden och isolera berget och se till att utrymmet är tätt och avfuktat och satt i undertryck. Tänkte byta panelan i somras och riva bort alla stinkande papp bakom den. Hittade tyvärr svampangrepp under en altandörr där vatten kunna studsa in via en dåligt monterad altan. Tyvärr varnade inte min besinningsman mig för vara sig altanen eller fasaden utan bra det i grunden. Med den lukten vi har fått dras med så kan jag absolut säga att man bör undvika tryckimpregnerat virka i huskonstruktionen helt och hållet. Många av grannarna i den lilla stugföreningen har redan bytt fasad och har inte dessa luktproblem även utan undertryck i grund så jag försöker hålla mig positiv till att fasadbyte äntligen skall ta hand om lukten. Tur att jag inte behöver bo där på heltid.
 
Hej.
Jobbar på sågverk som har till 95% den norska marknaden som kunder. Vi kör mycket tryckt ytterpanel. Har aldrig hört att de haft några problem. Nåt som är av yttersta vikt är att panelen ska stå minst 1 år, helst längre, innan den målas. Det hela verkar mysko.
 
Tryckt virke ska vara riktigt torrt, det är orsaken med att vänta med målning.
 
R
Problemet med lukt var väl när man använde
pentaklorfenol i det tryckta virket.


Sen luktar ju blött virke oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.