Sonen ska så smått flytta in i ett väldigt svårmöblerat litet rum så jag har funderat på att smälla ihop ett kombinerat skrivbord/säng för att utnyttja ytorna maximalt. Då jag aldrig har arbetat med mdf tidigare så är jag lite tveksam till hur tjock man behöver ha. Det är 25mm som jag har tänkt men är det onödigt mycket?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror på om du ska bygga några stödelement eller om konstruktionen ska vara självbärande. Jag tror att 22mm MDF räcker bra, ev kan du gå ner till 18mm men frågan är om det är värt det. Skruvlimma alla fogar så blir det stabilt.
Edit: Jag har iofs en tendens att överdesigna saker....
Edit: Jag har iofs en tendens att överdesigna saker....
Lite osäker på vad som definieras som "stödelement" men den är nog självbärande ja. Den ska vara som på bilden (inga dolda stöd någonstans) och inte förankras i något. Jag hade tänkt mig skruv, lim och träplugg, men helst minimera antalet synliga skruvar.
Frågan har förmodligen varit uppe tidigare men vilken skruv lämpar sig bäst för mdf? Jag har förstått att förborrning är nödvändigt.
Frågan har förmodligen varit uppe tidigare men vilken skruv lämpar sig bäst för mdf? Jag har förstått att förborrning är nödvändigt.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Det framgår inte vilka mått konstruktionen är tänkt att ha. Det enda som jag ser skulle kunna vara ett problem är själva skrivbordsskivan, i övrigt hade jag nog valt 19 mm MDF. Skrivbordet skulle du ju kunna göra i något annat material eller tocklek. En stående regel i bakkant kan också göra underverk för hur mycket skivan sviktar.
Jag har själv byggt skrivbordshurtsar till barnen i 19 mm MDF med en lätt skiva från IKEA, tror det kan vara denna:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80251141/
Här finns en bild på hurtsarna med skivan från IKEA:
https://www.byggahus.se/forum/mobel...dslador-hurtsar-3.html?perpage=15#post1985788
Jag har själv byggt skrivbordshurtsar till barnen i 19 mm MDF med en lätt skiva från IKEA, tror det kan vara denna:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80251141/
Här finns en bild på hurtsarna med skivan från IKEA:
https://www.byggahus.se/forum/mobel...dslador-hurtsar-3.html?perpage=15#post1985788
Möbelskruv eller kopplingsskruv fungerar bra. T.ex.:Grimjaur skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelskruv-10-st-2000030560/
Jag har använt mig av dessa till stommen för mina lådhurtsar i verkstaden även de byggda i 19 mm MDF. I mitt fall så pluggade jag med Domino och skruvade ihop utan lim.
Redigerat:
Sängen är 193x85cm utvändigt (om jag kör med 25mm-mdf) och skrivbordet är 216x61cm. Det längsta avståndet som skrivbordsskivan inte har stöd är 91cm.
Edit: Hade skrivit fel mått på skrivbordet, det ska stämma nu..
Edit: Hade skrivit fel mått på skrivbordet, det ska stämma nu..
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 378 inlägg
Jag har 22mm MDF i soffbordet, ca 85cm mellan benen. Kan sitta på det utan märkbar svikt iallafall (90kg) 19 duger nog, jag hade valt det som blir snyggast/enklast att bygga och handla
Redigerat:
Stödelement är just det jac skrev om, tex en stående regel i bakkant eller en "mellanvägg" i sängen som styvar upp konstruktionen.
Jag har kört normal träskruv i mdf med självförsänkade skalle. Det fungerar bra utan förborrning. Då har jag iofs spacklat över skruvskallarna och den lilla svackan som blir. Ska man inte göra det är det nog bra att både förborra och försänka för att det inte ska bli en svacka.
Jag har kört normal träskruv i mdf med självförsänkade skalle. Det fungerar bra utan förborrning. Då har jag iofs spacklat över skruvskallarna och den lilla svackan som blir. Ska man inte göra det är det nog bra att både förborra och försänka för att det inte ska bli en svacka.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Det är mycket möjligt att jag med "stående regel" menar samma sak som tommib men jag ser nu att ordvalet gjorde det ganska otydligt. Det jag menar är att du i bakre kanten på skribordsskivan skruvlimmar en regel på högkant ungefär som en sarg. Jag menade alltså inte stående som ett bordsben. Detta tror jag minskar svikten ganska mycket och syns inte heller. Vill du sedan förankra det hela i väggen så är "sargen" perfekt att dra några skruvar igenom.
19mm kommer att funka fint för hela konstruktionen, möjligtvis med undantag av själva skivan utan stöd. En liggande regel på högkant längst in, som jac med flera föreslår är en utmärkt lösning på det. Skulle du senare upptäcka svikt i skivan ändå kan du komplettera med en regel till lite längre ut.
Denna konstruktion hade jag tillverkat med dominons och lim, ingen skruv.
Denna konstruktion hade jag tillverkat med dominons och lim, ingen skruv.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 653 inlägg
Jag har ingen koll på vilka mått som finns i sängvärlden, men jag hade siktat på att kunna få i en standardstorlek av säng.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 378 inlägg
200x90 är vanligaste storleken på säng
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 653 inlägg
Vad har du tänkt för madrass?
Skumgummimadrass kan du ju skära till i valfritt mått. Resårbotten har standardmått, det finns juniorstorlek 190*80, annars är det som sagt 200*90. Då gör du en nersänkt ram av reglar, som madrassen ligger på, gå och lyft på en resårsäng i en sängram av MDF på tex IKEA så ser du hur det är gjort.
Jag brukar klä madrassen (oavsett modell) med ett resårlakan innan jag lägger den på plats, så håller den sig fräschare och det ser snyggt ut.
Tänk på att skrivbordsskivan måste vara lös eller lätt att få loss från sängramen, om du väljer resårbotten, så att du kan lyfta ur resårbotten när saker ramlat ner i springorna. Tänk också på att madrassens topp måste vara tillräckligt långt ner för att fötterna ska få gott om plats, och så att man når att bädda i fotänden.
Skumgummimadrass kan du ju skära till i valfritt mått. Resårbotten har standardmått, det finns juniorstorlek 190*80, annars är det som sagt 200*90. Då gör du en nersänkt ram av reglar, som madrassen ligger på, gå och lyft på en resårsäng i en sängram av MDF på tex IKEA så ser du hur det är gjort.
Jag brukar klä madrassen (oavsett modell) med ett resårlakan innan jag lägger den på plats, så håller den sig fräschare och det ser snyggt ut.
Tänk på att skrivbordsskivan måste vara lös eller lätt att få loss från sängramen, om du väljer resårbotten, så att du kan lyfta ur resårbotten när saker ramlat ner i springorna. Tänk också på att madrassens topp måste vara tillräckligt långt ner för att fötterna ska få gott om plats, och så att man når att bädda i fotänden.