Min fru och jag skall snart bygga ett 1 1/2 planshus på 220 m2.
Husföretaget har i sin offert föreslagit en IVT 495 TWIN att användas för bergvärme och frånluft.

Då jag kollade detta med IVT sade de att de för ett hus i den storleken rekomenderade en Greenline-pump istället... De menade att det var för låg effekt på 495 TWIN, bara 4 KW.

Kan det stämma att husföretaget är ute och cyklar...? :-?

Är mycket tacksam för förslag på bergvärmepump ur IVT´s sortiment som kan vara lämplig för vårt hus om vi vill undvika elpatronanvändning.
 
Ja husförsäljaren är ute på en regäl cykeltur, han vill ju bara att oferten ska bli så låg som möjligt!

en 495 Twin passar bra till ett hus på 125m2
 
En X15 kan ju vara intressant då den inte ens har elspets annat än i nödläge.
 
Husförsäljaren har definitivt tagit en rejäl cykeltur.

Val av pump beror heller inte bara på boytan utan också på kommande varmvattenbehov, t.ex ska det finnas hörnbadkar så ska du ju titta på bergvärmepump med separat varmvattenberedare, då är ju IVT:s Greenline HT plus E familj eller X15 intressant.

Du ska låta göra en energikalkyl för ditt kommande hus så att du får rätt storlek på pumpen och och inte minst viktigt hur stort aktivt djup som behövs på borran.

En korrekt energikalkyl har ju uppenbarligen inte husförsäljaren gjort.


 
vad ska en greenline family få kosta? Själv fick vi ett pris på 168 000 i göteborg. Jäkla massa pengar.
 
Anthony skrev:
Min fru och jag skall snart bygga ett 1 1/2 planshus på 220 m2.
Husföretaget har i sin offert föreslagit en IVT 495 TWIN att användas för bergvärme och frånluft.

Då jag kollade detta med IVT sade de att de för ett hus i den storleken rekomenderade en Greenline-pump istället... De menade att det var för låg effekt på 495 TWIN, bara 4 KW.

Kan det stämma att husföretaget är ute och cyklar...? :-?

Är mycket tacksam för förslag på bergvärmepump ur IVT´s sortiment som kan vara lämplig för vårt hus om vi vill undvika elpatronanvändning.
Om inte huset är duktigt isolerat o bara kräver max 18W/m2 vilket jag tvekar på.. ::)
 
fiskeback skrev:
vad ska en greenline family få kosta? Själv fick vi ett pris på 168 000 i göteborg. Jäkla massa pengar.
det finns ju andra fabriket än IVT om du nu tycker att priset var högt
 
168.000:- är mycket pengar ja, men sedan beror det ju på vad du fick för
pengarna, storlek på pump, antal borrhål och borrdjup osv

Du bör ta in ett antal offerter för att kunna jämföra priser, helst också mellan
några olika märken.
 
Du bygger ett nytt, stort välisolerat hus med frånluftsventilation. Jag tycker du ska titta på Comfortzone CE65, en frånluftsvärmepump på 6,5 kW. Den kostar mindre än IVT495 att installera och ger mycket högre effekt.
 
Hej

Vi har en IVT495twin med 200m jordvärmeslang och det räcker till oss i ett nybyggt lättbetonghus på 200m2. Familj med 2 barn 2 o 4 år som badar i vanligt badkar och vi två vuxna duschar. Den pumpen räcker till oss. Vi har en total elförbrukning på 14100 kw/ år dvs inkl värme och hushållsel. Vi tycker det funkar jättebra och är jättenöjda. När vi pratade med IVT som beräknat och projekterat vårt hus sa de att den installationen som vi gjort skulle räcka till 225m2 tack vare det lilla extra med jordvärmeslangen. De sa också att i ett nybyggt hus med de rekomendationer på isolering och energiförbrukning som gäller så går det inte att räkna hem alternativet med bergvärme då förlusterna i ett nytt hus med frånluftsåtervinning är så små. De sa att installera bergvärme till ett hus med så liten värmeförbrukning var som att alltid tanka bilen med 50L bensin oavsett hur mycket man gjort av med, dvs du förser bilen med mer än vad den gör av med. Inte vidare ekonomiskt.

Skall ni ha ett stort bubbelbad kan man ta ett med värme i och därmed klara den extra förbrukningen. Endel anser att man skall ha en extra vvberedare till detta och det är nog rätt om man har för avsikt att ofta använda sitt bubbelbad. Men de som jag känner som har bubbelbad säger att det används flitigt i början men avtar med tiden och i det fallet den inte används så ofta står ju en vvberedare och värmer vatten som ingen använder och då kan man ju fråga sig till vilken nytta!
Jag håller med föregående att det finns inget rakt svar på vad som passar det är individuellt beroende på hus och vilka behov de har som skall bo där.
Prata med IVT om du är osäker så kan de kanske göra de beräkningar som behövs för erat behov. De borde ju veta bäst!!!!

Mvh Honken
 
Honken, vet du hur mycket värmepumpen producerar per år och hur mycket eltillskott ni har?
 
Honken_byggare skrev:
Hej

Vi har en IVT495twin med 200m jordvärmeslang och det räcker till oss i ett nybyggt lättbetonghus på 200m2. Familj med 2 barn 2 o 4 år som badar i vanligt badkar och vi två vuxna duschar. Den pumpen räcker till oss. Vi har en total elförbrukning på 14100 kw/ år dvs inkl värme och hushållsel. Vi tycker det funkar jättebra och är jättenöjda. När vi pratade med IVT som beräknat och projekterat vårt hus sa de att den installationen som vi gjort skulle räcka till 225m2 tack vare det lilla extra med jordvärmeslangen. De sa också att i ett nybyggt hus med de rekomendationer på isolering och energiförbrukning som gäller så går det inte att räkna hem alternativet med bergvärme då förlusterna i ett nytt hus med frånluftsåtervinning är så små. De sa att installera bergvärme till ett hus med så liten värmeförbrukning var som att alltid tanka bilen med 50L bensin oavsett hur mycket man gjort av med, dvs du förser bilen med mer än vad den gör av med. Inte vidare ekonomiskt.

Skall ni ha ett stort bubbelbad kan man ta ett med värme i och därmed klara den extra förbrukningen. Endel anser att man skall ha en extra vvberedare till detta och det är nog rätt om man har för avsikt att ofta använda sitt bubbelbad. Men de som jag känner som har bubbelbad säger att det används flitigt i början men avtar med tiden och i det fallet den inte används så ofta står ju en vvberedare och värmer vatten som ingen använder och då kan man ju fråga sig till vilken nytta!
Jag håller med föregående att det finns inget rakt svar på vad som passar det är individuellt beroende på hus och vilka behov de har som skall bo där.
Prata med IVT om du är osäker så kan de kanske göra de beräkningar som behövs för erat behov. De borde ju veta bäst!!!!

Mvh Honken
14100 det var ruskigt lågt för att var ett hur med mekanisk venteletion.
har du ingen kamin du glömde nämna?
har ni nån gång över 18 grader inne?
 
Honken_byggare skrev:
Hej

Vi har en IVT495twin med 200m jordvärmeslang och det räcker till oss i ett nybyggt lättbetonghus på 200m2. Familj med 2 barn 2 o 4 år som badar i vanligt badkar och vi två vuxna duschar. Den pumpen räcker till oss. Vi har en total elförbrukning på 14100 kw/ år dvs inkl värme och hushållsel. Vi tycker det funkar jättebra och är jättenöjda. När vi pratade med IVT som beräknat och projekterat vårt hus sa de att den installationen som vi gjort skulle räcka till 225m2 tack vare det lilla extra med jordvärmeslangen. De sa också att i ett nybyggt hus med de rekomendationer på isolering och energiförbrukning som gäller så går det inte att räkna hem alternativet med bergvärme då förlusterna i ett nytt hus med frånluftsåtervinning är så små. De sa att installera bergvärme till ett hus med så liten värmeförbrukning var som att alltid tanka bilen med 50L bensin oavsett hur mycket man gjort av med, dvs du förser bilen med mer än vad den gör av med. Inte vidare ekonomiskt.

Skall ni ha ett stort bubbelbad kan man ta ett med värme i och därmed klara den extra förbrukningen. Endel anser att man skall ha en extra vvberedare till detta och det är nog rätt om man har för avsikt att ofta använda sitt bubbelbad. Men de som jag känner som har bubbelbad säger att det används flitigt i början men avtar med tiden och i det fallet den inte används så ofta står ju en vvberedare och värmer vatten som ingen använder och då kan man ju fråga sig till vilken nytta!
Jag håller med föregående att det finns inget rakt svar på vad som passar det är individuellt beroende på hus och vilka behov de har som skall bo där.
Prata med IVT om du är osäker så kan de kanske göra de beräkningar som behövs för erat behov. De borde ju veta bäst!!!!

Mvh Honken
läste nu i en annan tråd att du bara värmer 150 m2 av dina 200 m2
Och också en braskamin ni eldar i offta!
kraftigt missvisande !!!
 
Såg du hur gammalt det inlägget var? Vi bodde på 150 av de 200 från början men det är ganska länge sen och dessutom var det oisolerat tak då. Nu när hela huset används är det som måste räknas. Vi har dessutom sänkt elförbrukningen sen vi isolerat taket och satte på värmen på övervåningen. Något vi skulle kunna göra för att minska uppvärmningsbehovet ytterligare vore att tilläggsisolera golvbjälklaget ner till torpargrunden då det nu endast är lättbetongbjälklaget 250mm. Men vi resornerar som så att om vi inte behöver mer ström än det vi gör av med nu så är det inte lönt att isolera, utan istället ha det runt 15° där nere. Det är lagom temp att stå och snickra och pula i. Eldar ofta är i så fall att elda nån gång i veckan då för oftare blir det inte nu för tiden.

Min grundfråga var om ni ansåg att den förbrukningen var bra eller inte.

Mvh Honken
 
Vi har också en 495:a till ett nybyggt hus på 200M2 plus 30m2 uppvärmt garage (10-15 grader),
Två vuxna och två barn och gör av med 14000kWh inkl. hushållsel (och vi har hörnbadkar och därför en evxtra vvb på 300 liter).Hittills har elpatronen inte gått mer än ca 20 timmar på tre år.

Vi har ett 62 m aktivt hål till 495:an och när det är riktigt kallt ute så tänder vi en brasa i kaminen. Visst blir det då stödeldning men det är en hel del  mysfaktor också.

Det jag kan tycka vara en faktor att oroa sej för i mitt fall är nog mer livslängden på 495:an, det sägs ju att en ren bergvärmepump håller längre...

/Kalsipper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.