AndersMalmgren skrev:
Kanske, men tyvärr ser ju plastmatta billigt ut redan dag 0 :/
Det är jämförelsevis billigt också. (men tätt).
 
  • Gilla
Meta9 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Äh, olika namn på precis samma sak
Nä, skillnaden är att för 20 år sen var dagis en plats för förvaring av barnen -98 kom första läroplanen för förskolan, det var då delar började att komma in på social kompetens och lärande, varje senare revidering av läroplanen sedan dess har fokuset blivit större och större kring läroplanens uppnåendemål. Nu är förskolan en plats där omsorg och lärande går hand i hand!
Men det finns ju flera ord som betyder samma sak t.ex snobb och stockholmare! 😉
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Haha reviderade skolplaner är bara ett sätt för sossar att bränna allmänna medel utan att någon förbättring sker, men nu börjat det bli lite OT
 
Kromo skrev:
Nä, skillnaden är att för 20 år sen var dagis en plats för förvaring av barnen -98 kom första läroplanen för förskolan, det var då delar började att komma in på social kompetens och lärande, varje senare revidering av läroplanen sedan dess har fokuset blivit större och större kring läroplanens uppnåendemål. Nu är förskolan en plats där omsorg och lärande går hand i hand!
Men det finns ju flera ord som betyder samma sak t.ex snobb och stockholmare! 😉
Var väl inte 20 år sen det bytte namn? vad jag vet var det några år sen (möjligen 5/6 år sen det bytte namn). I alla fall offentligt, internt kanske det bytte tidigare.
 
Skärmdump av en text om historien bakom benämningar inom barnomsorg från baromsorgsguiden.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller något tidigare va även offentligt?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Haha reviderade skolplaner är bara ett sätt för sossar att bränna allmänna medel utan att någon förbättring sker, men nu börjat det bli lite OT
Ja ot är det men ändå kommer jag både kalla saker vid dessa rätta namn och ha plastmatta i mitt nya badrum! Smaklig spis säger jag för nu är det grillade klart !
 
BirgitS
Kromo skrev:
Nä, skillnaden är att för 20 år sen var dagis en plats för förvaring av barnen -98 kom första läroplanen för förskolan, det var då delar började att komma in på social kompetens och lärande, varje senare revidering av läroplanen sedan dess har fokuset blivit större och större kring läroplanens uppnåendemål. Nu är förskolan en plats där omsorg och lärande går hand i hand!
Även om det inte fanns en läroplan för förskolan innan 1998 fanns det definitivt även tidigare en inriktning om att lära barnen socialt beteende och att förbereda dem för skolan genom att t ex arbeta förberedande om bokstäver, läsning, siffror och räknande. Skulle nog säga att möjligheterna var bättre när barngrupperna var mindre. När min son började på dagis 1992 var det 12 barn i småbarnsgruppen och 15 i gruppen för de äldre. I småbarnsgruppen var det två anställda på heltid och en som jobbade 6-timmarsdag.

Man använde både daghem och förskola som begrepp på den tiden också. Förskolelärare har det ju hetat sen 50-talet.
 
Plastmatta på badrumsgolv: Billigt, tätt och möjligt att kontrollera.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S
LUDDET skrev:
Plastmatta på badrumsgolv: Billigt, tätt och möjligt att kontrollera.
hellre matta som tätskikt och klinker på
 
Offentliga toaletter med klinkergolv luktar ju allt som oftast urin/ammoniak fast de städas varje dag så lukten borde väl komma från golvet. Vilket talar för att urin o annat finns i fogar och under klinkern och med tid blir riktiga doftgranar
 
  • Gilla
Meta9 och 2 till
  • Laddar…
Hos oss vill frugan ha plastmatta, jag klagar inte :)
- Billigare
- Inga fula fogar (missfärgade av smuts)
- Lättare att skrapa av
- Många snygga varianter att välja från
- Mjukt
- Tyst (inget skrammel)
- Inte lika kallt för fötterna
 
  • Gilla
Meta9 och 4 till
  • Laddar…
Ska också ha våtrumsmatta i vår senaste badrumsrenovering. Forbo och Tarkett har fina modeller. Finns vissa mattor som till och med är godkända som tätskikt. Så efter 10 år om man får hybris över att man inte har kakel i badrummet så är det bara att köpa fix, plattor och fog och sätt igång över en helg. Men jag tror vi kommer nöja oss med mattan oavsett. Speciellt när badrumsrenoveringen kostar en tiondel av att kakla det med allt vad det innebär.

Dock var det inte helt lätt att hitta yrkesfolk som var villiga att lägga våtrumsmatta, de verkar helst vilja sälja in en komplett badrumsrenovering för 100k+ istället.
 
K Kromo skrev:
Nä, skillnaden är att för 20 år sen var dagis en plats för förvaring av barnen -98 kom första läroplanen för förskolan, det var då delar började att komma in på social kompetens och lärande, varje senare revidering av läroplanen sedan dess har fokuset blivit större och större kring läroplanens uppnåendemål. Nu är förskolan en plats där omsorg och lärande går hand i hand!
Men det finns ju flera ord som betyder samma sak t.ex snobb och stockholmare! 😉
.."Nu är förskolan en plats där omsorg och lärande går hand i hand". Är det verkligen så i
"Barnvaktarstugorna"?
 
A ayay85 skrev:
Ska också ha våtrumsmatta i vår senaste badrumsrenovering. Forbo och Tarkett har fina modeller. Finns vissa mattor som till och med är godkända som tätskikt. Så efter 10 år om man får hybris över att man inte har kakel i badrummet så är det bara att köpa fix, plattor och fog och sätt igång över en helg. Men jag tror vi kommer nöja oss med mattan oavsett. Speciellt när badrumsrenoveringen kostar en tiondel av att kakla det med allt vad det innebär.

Dock var det inte helt lätt att hitta yrkesfolk som var villiga att lägga våtrumsmatta, de verkar helst vilja sälja in en komplett badrumsrenovering för 100k+ istället.
Det krävs faktiskt mera av "yrkesfolket" då man lägger en plastmatta. Min lades av ett riktigt proffs (det fanns sådana) för 34 år sedan. Lika fin och snygg och lättstädad än idag! Klinkergolv i badrum/toa - aldrig.
Nu är klinker-, kakelvägg vid bänkskivan i köket oxå helt ute. Skall var hela skivor i kopparplåt eller skiffer. De' du Svensson.
 
  • Gilla
Meta9
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.