En fördel med kylan är att viss kål ger lite på senhösten:
Mognande blomkål omgivet av frisk gröna blad i en grönsaksodling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske dags att plocka upp resten av jordärtskockorna.
Trädgårdsland med växande spenat och andra grönsaker i höst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I växthuset har spenat börjat växa..
Växt med lila stam och udda grön-vitmönstrad frukt fäst på ståltrådsnät med daggfylld bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstig frukt finns på den...:rolleyes:
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Malabarspenat?

Här har jag fyllt tunnan med trädgårdsavfall och höststädat lite i trädgården. Var dags för det är tömning på onsdag. Fruktansvärt smidigt att kommunen hämtar en stor tunna trädgårdsavfall varannan vecka. :)
 
Ett stort rött äpple på en digital köksvåg som visar vikten 509 gram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade några små äpplen som satt kvar i det ena trädet...
Det är inget fototrick, de blev grymt stora i år..
Jag vet inte om det blev så för att jag gallrade rejält eller bara för att de hade lust att växa..
Snart dags att vinternatt trädgården.
 
Cicaro skrev:
Malabarspenat?

Här har jag fyllt tunnan med trädgårdsavfall och höststädat lite i trädgården. Var dags för det är tömning på onsdag. Fruktansvärt smidigt att kommunen hämtar en stor tunna trädgårdsavfall varannan vecka. :)
Helt rätt, malabar, tror jag den heter.. känns lite fel att den skall växa nu..
 
Pagno skrev:
Helt rätt, malabar, tror jag den heter.. känns lite fel att den skall växa nu..
Jag skickade min i soptunnan igår efter att ha tagit frön. Däremot är det en mild höst för jag hade jordgubbar mogna i landet :surprised:

På trådens topic skulle jag inte göra något alls med trädgården men jag har nu packat tre lårar med äpplen, visade sig att träden med höst/vinteräpplen som ännu inte var skördade hade blivit till fågelkalas. Imorse var det ett 20tal björktrastar, x antal koltrastar, blåmesar och talgoxar som satt och smaskade. Många äpplen blir det som måste gå till tunnan när den är tömd. MEN nu har jag i vart fall packat ner för vintern :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Cicaro skrev:
Jag skickade min i soptunnan igår efter att ha tagit frön. Däremot är det en mild höst för jag hade jordgubbar mogna i landet :surprised:

På trådens topic skulle jag inte göra något alls med trädgården men jag har nu packat tre lårar med äpplen, visade sig att träden med höst/vinteräpplen som ännu inte var skördade hade blivit till fågelkalas. Imorse var det ett 20tal björktrastar, x antal koltrastar, blåmesar och talgoxar som satt och smaskade. Många äpplen blir det som måste gå till tunnan när den är tömd. MEN nu har jag i vart fall packat ner för vintern :)
Ni som bor i storstäderna, ni vet väl om att det finns en mobil enhet som pressar äpplen till must, det är bara att slå dem en pling så får ni se om ni ligger på deras rutt...... Om man nu inte vill slänga äpplena....:rolleyes:
 
  • Gilla
Cicaro
  • Laddar…
Pagno skrev:
Ni som bor i storstäderna, ni vet väl om att det finns en mobil enhet som pressar äpplen till must, det är bara att slå dem en pling så får ni se om ni ligger på deras rutt...... Om man nu inte vill slänga äpplena....:rolleyes:
Japp, och jag har dubbel förmån, dels finns ett musteri i närmsta tätorten och sen kan jag låna både kross och press från mina föräldrar om jag bara åker dit :)

Dock går bara skadad frukt i soptunnan här :) Men i år har jag ätit så det sprutar ur öronen!
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Pagno skrev:
Det är inget fototrick, de blev grymt stora i år.
Haha, jag som tyckte att mina 300 gram:are var stora, men det där är monster. Jag tror att den relativt varma långa hösten bidragit till större frukter. De skulle blivit ännu större med mer regn.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Haha, jag som tyckte att mina 300 gram:are var stora, men det där är monster. Jag tror att den relativt varma långa hösten bidragit till större frukter. De skulle blivit ännu större med mer regn.
Jag hörde att det största äpplet ligger på runt 750-800 gram, det är monster... ^^
 
K
Vi håller på och anlägger en grymt kompakt trädgård och har satt äppelträd på rad med två meters mellanrum. Nu funderar vi på om man skulle kunna sätta ett körsbärsträd (Gårdebo på Colt, medelstarkväxande 3-4 meter högt) vinkelrätt mot äppelträdsraden två meter från det sista äppelträdet?

Det skulle i så fall bli en bra avslutning på planteringen, men kanske blir det för trångt? Trädraden står mot sydväst så körsbärsträdet skulle hamna (nord)väst om raden och inte skugga mer än våra soptunnor.
 
Kallebo skrev:
...men kanske blir det för trångt?
...
Det beror väl på hur flitig du är med att beskära träden.
I många trädgårdar står ju fruktträden och växer utom kontroll.
Det går inte att plocka frukten, och det ligger ruttnande äpplen och körsbär på gräsmattor, trädgårdsgångar och vägar.
Det är stor synd och skam!

Du har väl många äppelodlingar i närheten i Sydskåne, och kan se hur man gör :)

PS
På mina promenader runt i byn ser jag ofta äppelträd, som speciellt i höst, har mängder med stora, fina, mogna äpplen.

Om ägaren är i närheten, så frågar jag om jag får plocka några stycken
(frugan är en hejare på att göra äppelpaj :) ).

Svaret är oftast
- Ta så många du vill, resten hamnar i soptunnan :confused:

Vi köper alltså hellre äpplen från Nya Zeeland än tar vara på våra egna :(
 
Redigerat:
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Inte riktigt min trädgård, men nästan :)

Kanske årets sista "vårblommor". Och de är så vackra så man smälter!
Bukett med vita prästkragar och gula blommor framför en stenmur ute i naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De vita, prästkrageliknande är kanske Åkerkulla.
Den gula är kanske Oljerättika, en s.k. fånggröda, som aldrig skördas,
utan bara plöjs ner för att ge näring åt nästa års gröda.
 
KoW - när det är äppelår har alla lika mycket :/ och de flesta går ju inte att lagra nån längre tid :( jag har gjort massor med våra.. men vi är två plus en hyresgäst på gården så man kan inte göra hur mycket som helst.. (Gjort mos, inläggningar, pajer, äppelkakor/mjuka.. dessutom mustat en 20 liter och gjort cider.. ) - tittar man ut nu ser det ut som vi låtit allt falla på backen grr..

PS - har även gett bort kassar med äpplen på makens jobb.. men eftersom äpplen inte är så lätta att kompostera och drar till sig odjur så är det dags att köra några lass till tippen igen..

Hade du bott här hade du kunnat få äpplen till många pajer :)
 
Finns det inga hästägare i närheten som vill ha dem? Ridskolan här i trakten översvämmas med äpplen från folks trädgårdar på höstkanten, till hästarnas stora glädje!
 
A
Idag har jag tagit tillvara lite av det trädgården gett, så det blev en äppelpaj - igen.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.