Jo jag är rätt säker på att JFB var krav redan då. Innan jordfelsbrytaren infördes, så hade man golvvärme med klenspänning, oftast 24V. I våtrum.

Rörig och dåligt uppmärkt el är nog mer standard än undantag i äldre hus som varit med om ett par renoveringar.
 
Ok, det ringer en liknande klocka någonstans hos mig också. Men också att det var olika krav på hur den monterades, och att vissa monteringsvarianter och tunna lösningar krävde att det var lågspänning oavsett.

Hursomhelst är det enklaste och bästa att lösa problemen istället för att leta syndabockar. I synnerhet som TS redan visste att elen var undermålig och ju redan tagit dit en elektriker för att räkna på att rätta till det. Då känns det som montering av en JFB är en tämligen marginell kostnad i sammanhanget.

Sedan tycker jag TS borde ta in en offert från en annan elektriker också: En som blir "vansinnig" och börjar ropa "dolda fel" för fullt synliga saker, dvs ha synpunkter på andra och visar att h*n kanske inte har full koll, är kanske inte en hantverkare som är högst på listan att anlita....
 
Vi hade takvärme i vårt hus, den installerades 1976. Takvärme är alltså värmeslingor monterade upp i taket. I vårt fall fanns det sedan vävspända innertakt under värmen. I badrummen matades takvärmen med klenspänning, och så satt dte gipsskiva under. Transformatorn till det där var en heffaklump.
 
Vi hade också takvärme i original (byggt 1977), men den satt bakom/ovanför takgipsen i hela övervåningen - på 220/380V och utan JFB - givetvis. Så det fanns antagligen olika bud.

Effektiv uppvärmningsmetod ? Näääää.....
 
Ja jag tyckte det kändes lite överdrivet med klenspänning ovanför gipsskivan.
 
Fick lite tid att gräva med detta nu.
Mäklaren hänvisade allt till utföraren. Anticimex.
Ansvarig besiktningsman minns inte var uppgiften kom ifrån men fel är fel menade han på så det ska reklameras av mig till Anticimex centralt. Dock ersätter de inte brister under 20% av prisbasbeloppet och inte över ett visst prisbasbelopp.
Så om inte jordfelsbrytaren kostar över 9000 att installera så är det jag som får ta det tycker dom.

Dessutom hänvisade besiktningsmannen (som i sig var mkt trevlig och ärlig) till en reklamationsblankett på hemsidan som inte fanns. Nån på Anticimex skulle skicka men det har inte kommit.

Kasst och klent är mitt betyg.
 
Har det fungerat sen november 2008 och upptäcks nu vid renovering? :rolleyes:
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Mikael_L
Syren243 skrev:
Fick lite tid att gräva med detta nu.
Mäklaren hänvisade allt till utföraren. Anticimex.
Ansvarig besiktningsman minns inte var uppgiften kom ifrån men fel är fel menade han på så det ska reklameras av mig till Anticimex centralt. Dock ersätter de inte brister under 20% av prisbasbeloppet och inte över ett visst prisbasbelopp.
Så om inte jordfelsbrytaren kostar över 9000 att installera så är det jag som får ta det tycker dom.

Dessutom hänvisade besiktningsmannen (som i sig var mkt trevlig och ärlig) till en reklamationsblankett på hemsidan som inte fanns. Nån på Anticimex skulle skicka men det har inte kommit.

Kasst och klent är mitt betyg.
Nja, det kan ofta vara bra att man sätter lite beloppsgränser för när ersättningar osv kan kicka in. Finns ingen sådan så kommer det bli jobbigt med alla som börjar kräva ersättningar för att de hittat en trasig karmskruv till en dörrkarm eller att det är ett skruvhål i parkettgolvet på ett undanskymt ställe osv.
Sen kan man väl alltid diskutera var gränsen är lämplig att ha. Om det ska vara vid 2000:-, eller 20.000:-


Men allt detta stod det väl om i det avtal ni skrev när ni beställde besiktningen.

Nej just det, ni beställde ju inte själv besiktningen. Men varför godtog ni då en annan besiktning än den ni själv beställt, särskilt utan att ens kolla upp vad för villkor denna besiktning hade.
Ett husköp är ju en oerhört stor affär på flera vis, man bör ju vara väldigt noga med många olika saker, då det är stora belopp som står på spel. Mäklarna är till stor skyldiga till detta. Mäklare vill ju helst få en husköp att framstå nästan som att välja och köpa en fin köttbit från saluhallen, definitivt inte svårare än att köpa en bil.
Det är ju självklart blå dunster i ögonen på vanligt folk, för att få bättre omsättning för sin egen verksamhet.


Men annars då. Känner ni er i stort nöjda med husköpet förutom denna JFB-fadäs?
 
Mikael_L
Chrissofsweden skrev:
Har det fungerat sen november 2008 och upptäcks nu vid renovering? :rolleyes:
Om JFB'n inte finns så har den definitivt aldrig tjuvutlöst eller orsakat några andra problem under alla år. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.