Hej
har alltså bra tryck på det ingående kommunala vattnet, men spolar man i en kran som ligger "innan" en annan så rinner det knappt alls ur den andra kranen. Väldigt jobbigt att inte kunna spola nåt medan någon duschar t.ex.

Går det att lösa på något sätt? Koppla in en pump kanske? Det är som sagt högt tryck på det ingående, nästan max på mätaren. Kommer inte ihåg antal bar, men det kan jag ju kika på till nästa datorstund.
 
Det sitter kanske ett stopp någon stans, Vatten mätaren har t.ex ett nät för att samla smuts.
 
Det kankse låter långsökt, men jag fick höra om ett värmesystem en gång de fick aldrig riktigt bra circulation, tills en kille en dag upptäckte att de monterat något fel typ en backventil åt fel håll, systemet hade tryckt allt baklänges, de gjorde om det sen fungerade bra.
 
Tryck är en sak, flöde är en annan. Jämför med högtryckstvätten som har ett par hundra bar, men ändå kommer det inte speciellt många liter per minut.
Du har antagligen ett stopp någonstans. Filter i mätaren, eller så har rören guckat ihop.
 
öppnat alla silar på blandare och kollat om det är smuts? likadant med filter vid vattenmätare och fördelare
 
Alla kranar spolar ju bra om de får vara ensamma om vatttet. Det är enbart när en annan kran spolar som det blir dåligt. Men det kan alltså bero på för dåligt flöde in från t.ex. mätaren då? Är det någon idé att börja skruva isär blandare i detta fall, när de spolar bra om de slipper konkurrens?
 
Det problemet fick vi tillsammans med ett par grannar när kommunen varit ute och motionerat en anslutningskran för matningen mot oss. Kranen pajade i halvstängt läge med följd att vi grannar påverkade varandras flöde. Utan flöde var trycket normalt. Innan felanmälan testade vi maximalt vattenuttag per minut, de hade tydligen något minivärde som man skulle kunna få ut.
 
Vi hade liknande problem när huset var nybyggt. Problemet då var två backventiler. Den ena togs bort (eller rättare sagt trycktes sönder med en skruvmejsel), sedan dess har problemet varit löst. Eller iaf nästan löst.
 
M
Låter lite som dåliga järnrör i början av systemet där röret har börjat rosta igen.
Man kan då få ett bra tryck eftersom det är helt öppet i mitten (till skillnad från om t ex ett filter blir igensatt). Däremot får man inget vidare flöde av vatten.

Minns inte vad trycket för kommunalt vatten ligger på eftersom jag inte har något själv, men 5-6 bar är det nog i alla fall.

Finns det något mer vi borde veta om systemet? Hur gammalt är husets rörsystem t ex?
 
gunric skrev:
Det problemet fick vi tillsammans med ett par grannar när kommunen varit ute och motionerat en anslutningskran för matningen mot oss. Kranen pajade i halvstängt läge med följd att vi grannar påverkade varandras flöde. Utan flöde var trycket normalt. Innan felanmälan testade vi maximalt vattenuttag per minut, de hade tydligen något minivärde som man skulle kunna få ut.
Intressant, här är ju också trycket normalt utan flöde (drygt 5 bar tror jag), men så fort man spolar i en kran går nålen på tryckmätaren ner till 1 eller mindre, väldigt lågt iaf. Någon som vet vad man normalt sett ska kunna spola ut på en minut? Kanske har olika kommuner olika siffror...
 
  • Gilla
Mickellå
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Låter lite som dåliga järnrör i början av systemet där röret har börjat rosta igen.
Man kan då få ett bra tryck eftersom det är helt öppet i mitten (till skillnad från om t ex ett filter blir igensatt). Däremot får man inget vidare flöde av vatten.

Minns inte vad trycket för kommunalt vatten ligger på eftersom jag inte har något själv, men 5-6 bar är det nog i alla fall.

Finns det något mer vi borde veta om systemet? Hur gammalt är husets rörsystem t ex?
Ja så skulle det kunna va... Men jag undrar om det inte är koppar alltihopa faktiskt. Värmeslingan till radiatorerna är väl från 20-talet och börjar bli lite tunn i vissa krökar där vatten verkar ha blivit hängande. Men kranvattnet tror jag är helt utbytt, ska kolla detta noggrannare. Men det skulle ju kunna vara samma grej fast med nåt annat smolk än rost kanske. Tack för idéerna!
 
Hybridnyckel skrev:
...Någon som vet vad man normalt sett ska kunna spola ut på en minut? Kanske har olika kommuner olika siffror...
Det är nog mycket olika mellan olika kommuner som du säger.
Men beror också på hur högt man bor.

Jag bor på 80 meters höjd över havet i en kommun där de flesta nog bor ca 20 möh.
Trycket är lågt, men tillräckligt, dock inte för vattenspridare i trädgården :)

En 10-litersspann fyller jag på ganska exakt 2 minuter.
Men det varierar lite med hur många andra av grannarna som tappar vatten samtidigt.

Ett badkar, som är kossornas vattenho, fyller vi på 20 minuter :)
 
Då är det 100 liter i badkaret. Om 3 hästar dricker det på 2 dagar. Hur många liter dricker en häst per dygn
 
Det är inga hästar, det är 2 - 4 kossor.

Hur mycket hästar dricker vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.