Ja blir det så är allt fel men det kan man knappast skylla flvp för att hantverkarna jobbar utanför sin kompetens alla maskiner kan ställas in tokigt. Lite konstigt vad vvs gör där efter vent vvs brukar vara först och det enda som har med BBR att göra är max installerad eleffekt resten är valfritt ingen kan mäta hur mycket energi du gör av med och påstå att det gått för mycket.
 
McStewart skrev:
...
Jag var med om precis detta i tjänsten för två år sedan. Det var ganska underhållande att höra ventilationsprojekteraren och VVS-projekterarens olika åsikter om hur flödet och hur ventilationssystemet skulle dimensioneras och justeras in.
Hjälp!
När jag läser detta är det skönt att bara ha en luft/luft-värmepump, FTX,
och en liten elektrisk varmvattenberedare (100 liter).
De olika systemen arbetar oberoende av varandra, och kan optimeras vart och ett för sig.

Här i Sydsverige behöver vi väl inga mer avancerade system?
Enkelt, okomplicerat och billigt :)
 
Men du missar tystnaden som ett vatten buret system bjuder på det är värt en hel del.
 
Ja att hålla på o blåsa när man kan använda vattenburen golvvärme är ju korkat...
Titta på om du har möjlighet att borra eller att lägga slang i vatten..

Kostnaderna blir högre men i ett sådant här projekt vill du nog hellre ha komforten..
 
smurfen72 skrev:
Men du missar tystnaden som ett vatten buret system bjuder på det är värt en hel del.
byggarätt skrev:
Ja att hålla på o blåsa när man kan använda vattenburen golvvärme är ju korkat...
Titta på om du har möjlighet att borra eller att lägga slang i vatten..

Kostnaderna blir högre men i ett sådant här projekt vill du nog hellre ha komforten..
Sorry pojkar och/eller flickor, men ni har båda fel!

Här söderut räcker det att köra LLVPn på tystaste läge, den är helt ljudlös, liksom ventilationen.
Så tystnaden och komforten är det inget fel på, tvärt om (y)

Och ni är välkomna att visa en kostnadskalkyl som slår min installation. Det blir inte lätt lovar jag!
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Är helt övertygad om att din luft/luft hörs så länge den inte är helt avstängd. Är ganska övertygad om att det även hörs från din vent och just ftx brukar störa mera än vad ren frånluft vent gör. Hur mycket kostade din ftx samt vv beredare luft/luft vp och elradiator komplett med installation ?
 
smurfen72 skrev:
Är helt övertygad om att din luft/luft hörs så länge den inte är helt avstängd. Är ganska övertygad om att det även hörs från din vent och just ftx brukar störa mera än vad ren frånluft vent gör. Hur mycket kostade din ftx samt vv beredare luft/luft vp och elradiator komplett med installation ?
Du får vara hur "övertygad" du vill, det jag skriver är min upplevelse på plats.
Det har hänt att jag stängt av ventilationen, bara för att upptäcka att det lilla sus jag hör är tinnitus inuti mitt eget huvud.

Ftx-aggregatet kostade väl ca 15.000, varmvattenberedaren ca 5.000 och värmepumpen 16.000 inkl. installation.

Vad ger ni för era komplicerade berg/jord/frånluftvärmepumpar plus golvvärmeinstallationen?
Och hur stor är er elförbrukning?
 
Jo har du tinnitus då förstår jag att du inte hör luft/luft pumpen men vi andra hör den garanterat för det finns inga ljudlösa . Du måste haft tur som fått allt det till så bra pris din total summa får man normalt inte ens ftx vent indragit för. Jag har bara golvvärme i kök och hall vet inte vad det kostade la in det själv i samband med renovering men kostade nog 5000-10000 kr resten av systemet är gammat rad system och det ska vara kvar för det funkar utmärkt och vi har källare så lider inte av kalla golv heller. Vp installation gjorde jag själv för ca 100000 kr och några år efter drog jag in vent återvinning till brine och det kostade nog ca 8000-10000 kr inkl aggregat och allt runtom som rör och ljuddämpare. Förbrukningen ligger runt 10000 kw ca hälften går till vp men jag har eldat nån m3 ved också annars kanske 1000 kwh extra.
 
Jo, men när det gäller ljud så är väl i ärlighetens namn inte jord/bergvärme pumpar ljudlösa dom heller:D
 
Ja Smurfen, det finns väl ingen annan väg att övertyga dig än att du själv kommer och lyssnar.
Du är välkommen :)

PS
Vår totala elförbrukning ligger runt 5.000 kWh/år.
Inte mycket utrymme att generera fläktbuller då :)
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Jo, men när det gäller ljud så är väl i ärlighetens namn inte jord/bergvärme pumpar ljudlösa dom heller:D
Min hörs helt klart men den står i källaren i pannrummet så den stör inte men jag skulle inte vilja ha den i vardagsrummet.
 
smurfen72 skrev:
Min hörs helt klart men den står i källaren i pannrummet så den stör inte men jag skulle inte vilja ha den i vardagsrummet.
Min står i tvättstugan som är bredvid sovrummet. Jag sover som en baby när jag hör kompressorljudet och tänker på att den tjänar in pengar när den går :cool:
 
KnockOnWood skrev:
Ja Smurfen, det finns väl ingen annan väg att övertyga dig än att du själv kommer och lyssnar.
Du är välkommen :)
Behövs inte om din luft/luft är helt ljudlös då är den trasig ljudlösa värmepumpar finns inte oavsett modell men fråga nån granne som inte har frisk hörsel. Har inte varit med om ljudlös frånluft eller ftx vent heller så den är jag också övertygad om att man hör om det är tyst i övrigt.
 
smurfen72 skrev:
Min hörs helt klart men den står i källaren i pannrummet så den stör inte men jag skulle inte vilja ha den i vardagsrummet.
Varför i hela världen skulle du ha den i vardagsrummet?
Pannrummet är väl en bra plats, varför göra det värre än nödvändigt.
Och jag har FTX-aggregatet i tvättstugan. Inte heller i vardagsrummet alltså :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.