Byggde nytt 2014. Vill dela av mig med vad jag lärt mig sedan dess på resan mot det perfekta systemet :)

Förutsättningen är suterränghus ca 150 kvm, med kök och öppen planlösning på öv. Sovrum på bv. Golvvärme på bv, radiatorer på öv. Ganska mycket fönster på öv. Kamin på öv. Gbg-området. Frånluftsvärmepump, F750.

Rörmokaren lämnade installationen justerat enligt projektering. För mig betydde det taskig komfort (ojämn och för hög värme) samt dålig ekonomi.

Första momentet första vintern var att öppna alla termostater till max. Idag är de helt urkopplade. Justerade in jämn temperatur på golvvärmeslingorna, och justerade in värmekurvorna (jag har en egen shuntgrupp för radiatorerna på öv, så jag har två kurvor i pumpen) genom att notera innetemp vid olika utetemp. Det tog i princip hela vintern att få till det bra, små ändringar och tålamod är nyckeln. Värmebalansen mellan öv och uv är lite trixig, öv värms ju upp av uv. Jag upplevde också (kanske inbillning) att jag behövde sänka kurvorna i takt med att plattan torkade. Även ventilationen ökades upp, då jag har högt i tak och installatören gått på tabell som bara utgår från golvyta.
Cirkulationspumparna ställdes in för att matcha slingor respektive radiatorer. De stod båda i defaultläge innan.

Jag stängde av eltillsatsen, F750 är ganska snabb med att slå igång elen annars. Det är ju en värmepump och inte en elpanna jag köpt.

Problemet nu var öv, det blev lätt för varmt när solen låg på. Markis installerades med sol och vindsensor. Jag installerade själv rumsgivaren som följde med pumpen ("onödig" enligt installatören). Provade på olika ställen och valde ett läge som reagerar fort på såväl solinstrålning som på kaminens värme, men samtidigt så centralt placerad som möjligt.
På pumpen drog jag ner filtreringstiden till 0, och ställde upp förstärkningsfaktorn på rumsgivaren till max. För att få så snabb respons som möjligt. Direkt kunde jag märka en förbättring.

Så här gick systemet i princip ända fram till våren 2016. Det var några få kalla veckor som jag slog på eltillsatsen, det var ju en mild vinter.

Senaste justeringen blev att jag la till ett schema för att tillåta eltillsats, jag köpte också en rejäl bit filtermatta då pumpen vill kunna andas rejält för att avfrosta så lite som möjligt.

Är nu väldigt nöjd med systemet, mycket bra ekonomi utan att vi för den delen går runt och fryser. Men det har ju krävt en insats.

Hoppas någon fått ett tips eller två inför den kommande vintern.

Väl mött
 
  • Gilla
PatrickA och 3 till
  • Laddar…
Tack för att du delade med dig.

Hur många grader behövde det vara utomhus innan du blev tvungen att aktivera tillsatsen?
 
Tvungen blir jag väl ungefär då utetemp snittar säg -10. Men det är en avvägning mot komfort, utan tillsats blir värmen seg och ojämn då pumpen får lägga mer tid på annat än att värma huset (avfrostning, tillverkning på tappvarmvatten). När utetemp är runt noll, då vill jag ha lite elspets.
 
Filtrerings tiden påverkar endast när vp ska ställa sig i sommarläge dvs endast göra vv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.