U
Jaha, knappt två månader efter att Telia grävt ner fibern i gatan så gräver de själva av den.
Jag kom hem från jobbet på förmiddagen och möttes av ett stort hål i asfalten och en bekymrad kille som undrade hur det stod till med min uppkoppling. De hade nämligen "kommit åt" en dukt som de trodde gick till mitt hus.
Mycket riktigt var det tvärdött! De beklagade sig och jag var vid tillfället inte särskilt upprörd då det är sånt som händer. Alla gör fel, huvudsaken är att man löser problemet. Han fick iallafall tag på någon från skanova som gav ärendet prio 1, vad nu det betyder. Uppenbarligen inte att det görs samma dag iallafall. Är numera måttligt road. Visste att ungefär allt går via fibern, men hade inte insett hur stor påverkan en driftstörning skulle göra.

Ja ja, jag ville bara beklaga mig lite såhär på kvällen. Nu ska jag gå ut med hunden. Till det behövs ingen uppkoppling...
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Har du Telia på mobilen eller annat telia mobilt bredband så kan de lägga på högre datapott så du kan surfa via den tills det är fixat.
 
Ring Telia! Säg att Telia själva har grävt av kabeln och du blir tvungen att köpa mer till mobilen pga av detta! Dom får sen stå för fakturan!
 
U
Andy78 skrev:
Har du Telia på mobilen eller annat telia mobilt bredband så kan de lägga på högre datapott så du kan surfa via den tills det är fixat.
Har inte det, är vanligtvis glad för det men i det här fallet hade det kanske varit bra.
 
U
Ganescha skrev:
Ring Telia! Säg att Telia själva har grävt av kabeln och du blir tvungen att köpa mer till mobilen pga av detta! Dom får sen stå för fakturan!
Dataförbrukningen är inga större problem, än så länge iallafall. Det är snarare hastigheten som ställer till det om vi vill streama något i bra kvalitet. Har halvtaskig 4G-täckning här utanför stan. Den är oftast bra men inte tillförlitlig.
 
under_construction skrev:
Dataförbrukningen är inga större problem, än så länge iallafall. Det är snarare hastigheten som ställer till det om vi vill streama något i bra kvalitet. Har halvtaskig 4G-täckning här utanför stan. Den är oftast bra men inte tillförlitlig.
Hur har du det på 3G nätet?
 
U
När jag tröttnade på att vänta hade både Telia och Bahnhof stängt för dagen. (Inte Bahnhof som gjort något fel, tänker dock att de kanske vet vem de ska kontakta för att få något gjort.) Så himla många underleverantörer inblandade i ett fiberprojekt så jag har ingen koll på alla.

I mitt fall måste de förmodligen blåsa ny fiber så då behöver jag dessutom vara hemma.
 
U
Andy78 skrev:
Hur har du det på 3G nätet?
Uppriktigt sagt ingen aning. Jag är dock blåögd och räknar med att de fixar det här imorgon :rolleyes:
 
S
under_construction skrev:
Uppriktigt sagt ingen aning. Jag är dock blåögd och räknar med att de fixar det här imorgon :rolleyes:
Det är inget jättestort jobb att åtgärda, de skarvar ihop din slang igen och drar ut befintlig kabel, blåser i nytt och svetsar i båda ändar. Svetsningen i ditt hus tar inte många minuter men i skåpet den kommer ifrån kan det vara lite bökigare, men då måste du ju inte vara hemma. Det måste ut 2 killar dock, det är ganska dyrt för dom att gräva av sin egen fiber, försvinner många mantimmar.

Plus att du ska ha kompensation om du tvingas vara ledig från jobbet för att släppa in dom osv.

Du har ingen "fasadlåda" där fibern kommer till ditt hus? Vi har börjat göra så för att lättare komma åt överlämningspunkt just vid såna här ärenden.
 
Precis! Kompensation ska man ha! Ring i morgon, tryck på dem! Acceptera inte att det är "prio 1". Har dom fyllt igen hålet dom grävde?
 
Ganescha skrev:
Ring Telia! Säg att Telia själva har grävt av kabeln och du blir tvungen att köpa mer till mobilen pga av detta! Dom får sen stå för fakturan!
Bara att säga lycka till i så fall. Har själv haft ett ärende med Telias kundtjänst. Kommer fram till någon som säger att det ska vi fixa. Efter en vecka och inget hänt ringer jag igen (lång telefonkö som vanligt), kommer till någon annan som ursäktar sig och lovar fixa det. Händer inget denna gång heller, då hade det gått så lång tid att jag fixat en annan lösning. Om jag någon gång ringer deras kundtjänst igen så ska jag kräva namn + personnummer av den jag pratar med.
 
Jag har också haft problem med telia en gång, det var inget problem att regga och följa upp ärendet, det löste sig till slut.
Personnummer kan du nog glömma, skulle du själv lämna ditt personnummer till okända människor? och nu syftar jag inte på dem som sitter i supporten.
 
Andy78 skrev:
Personnummer kan du nog glömma, skulle du själv lämna ditt personnummer till okända människor? och nu syftar jag inte på dem som sitter i supporten.
Kanske inte att de ger det, men jag har en känsla att de antagligen tar ärendet på mer allvar ifall kunden verkligen vill veta vem det är som lovar att fixa problemet.

Sen är det ju inte ovanligt att t.ex. telefonförsäljare vill ha koll på personnummer och då kan jag nog tycka att det bara är rätt att man som kund får reda på säljarens personnummer. Fast det är ju lite annat läge än ett rent supportsamtal.
 
J
Ibland blir man så fantastiskt förvånad över hur förvånad man fortfarande kan bli här i livet vilka roliga idéer och goda råd man kan få höra. Personnummer att kräva eftersom försäljare ju kan kräva detta (y)
Jag älskar människor med din livssyn!
Jag ska kräva att se könet på gynekologen nästa gång!
Fram med dasen doktorn! Får jag visa ska du banne mig det också.
Eller varför inte fråga tullaren om jag får kolla hans bagagelucka när han slutat. Eller lämna in en pizza till pizzabagaren på vägen till jobbet. Att jag inte tänkt på det innan.
=> är skilt från <=> sa min gamle fysiklärare
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
Jocke Best skrev:
Ibland blir man så fantastiskt förvånad över hur förvånad man fortfarande kan bli här i livet vilka roliga idéer och goda råd man kan få höra. Personnummer att kräva eftersom försäljare ju kan kräva detta
Om jag ska göra en affär med en annan part och den parten vill ha mitt personnummer så är det väl inte konstigt att jag vill ha personnummer på den jag gör affär med. Det är väl bra att veta med vem man gör affär. Det är i nivå att be om legitimation på någon ifall jag köper t.ex. en bil av någon.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.