mandorf skrev:
Det är sant, bilder kan visa bättre. Höger sida ser inte bra ut, kan lätt vrida runt där. [bild][bild]
I
I
I
I
Jag har litet svårt att orientera mig vad som är vad på dina bilder jämfört med min. Nu har vi inte riktigt samma maskin, min är modell WG790E.1 och där tycks de exponerade delarna du visar på din maskin vara inkapslade på min. Jag kan alltså inte se några fristående komponenter eller sensorer, sladdar kontakter etc. Bara en kabel är synlig på sista bilden mot frontmodulen, precis vid snigeln...
Vy av undersidan av en robotgräsklippare modell WG790E.1 med en synlig kabel nära frontmodulen, omgiven av gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av delar inom maskin med gräsrester och synlig orange kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av gräsklippare med gräsklipp, synlig kabel och svart inkapsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis öppen robotgräsklippare som visar en inkapslad kabel nära hjulet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
mandorf skrev:
Det är sant, bilder kan visa bättre. Höger sida ser inte bra ut, kan lätt vrida runt där.
Funderat litet nu och tror det skulle vara bra om du rengör ordentligt till att börja med. Jag använder tryckluft och hård borste, träpinnar i första hand och undviker ösa på en massa vatten i onödan med tanke på de komponenter som exponeras. Behövs det användas vatten så använd en liten duschflaska och trasa för att torka rent, bra råd i instruktionsboken.

Jag tror att du kommer att se hur högersensorn (eller vad det är du visar på din bild) ska sitta monterad för att det ska kunna fungera med vänstersidans montage som utgångspunkt.

Det finns även ett diagnostikläge som är åtkomligt via knappsatsen (knapp 2 på min och troligen på din), detta kan berätta om någon sensor är ur funktion bland annat.

Med tanke på hur exponerade många av komponenter och kontaktstycken är i den modell skulle jag även rekommendera att montera isär ev kontaktstycken och spraya litet kontaktrengöring i dessa delar innan återmontering.
__
PS. Förresten... borde ju vara gott om garanti kvar på denna klipparmodell så varför inte utnyttja den.
 
Redigerat:
Harald Blåtumme skrev:
Funderat litet nu och tror det skulle vara bra om du rengör ordentligt till att börja med. Jag använder tryckluft och hård borste, träpinnar i första hand och undviker ösa på en massa vatten i onödan med tanke på de komponenter som exponeras. Behövs det användas vatten så använd en liten duschflaska och trasa för att torka rent, bra råd i instruktionsboken.

Jag tror att du kommer att se hur högersensorn (eller vad det är du visar på din bild) ska sitta monterad för att det ska kunna fungera med vänstersidans montage som utgångspunkt.

Det finns även ett diagnostikläge som är åtkomligt via knappsatsen (knapp 2 på min och troligen på din), detta kan berätta om någon sensor är ur funktion bland annat.

Med tanke på hur exponerade många av komponenter och kontaktstycken är i den modell skulle jag även rekommendera att montera isär ev kontaktstycken och spraya litet kontaktrengöring i dessa delar innan återmontering.
__
PS. Förresten... borde ju vara gott om garanti kvar på denna klipparmodell så varför inte utnyttja den.
Det skiljer en hel del på din och min maskin när jag tittar på bilderna.

Skruvade bort skalet ikväll efter en kontakt med supporten som ville jag skulle kontrollera en magnet. Kan konstatera att det är en del som delat på sig (den röda pilen som visar var den hör hemma syns visst dåligt). Så det får bli en ny kontakt med supporten för att få tag på en ny del.

Hand håller en del med en röd pil som pekar på var den ska sitta, med synliga smutspartiklar och gräsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en grundlig rengöring visade sig behövas när man lyfte på skalet. :D
 
Hej.
Har rådfrågat tidigare inför min installation av wg792e1. Nu har han klippt i några veckor och gör det bra, har dykt upp vissa hinder och små justeringar har såklart krävts, men överlag sköter han sig fint. Dock har den tre gånger på lika många dagar stannat intill slingan runt huset, den ligger som en stor ö, med några utstickande öar i sin tur. Idag tog jag maskinen på bar gärning när den åkte minst fyra varv runt huset, följer slingan perfekt och i displayen står det söker laddningsstation, men utmed detta varvet finns ingen laddningsstation. Vad tror ni kan få maskinen att missta sig på detta viset, hände inte en enda gång de första veckorna men nu tre dagar i rad. Ingen uppdatering eller förändring gjord.
 
Bjrr skrev:
...Vad tror ni kan få maskinen att missta sig på detta viset, hände inte en enda gång de första veckorna men nu tre dagar i rad. Ingen uppdatering eller förändring gjord.
Jag är ingen expert alls på dessa klippare, bara vanlig användare med mer standardmässig installation. Jag tror över lag att det är väldigt ovanligt dels att man har klipparen att arbeta runt hela huset, dels att man inte har laddstationen i anslutning till huset om man nu valt att lägga det som en ö. Hade jag varit du så vore en kontakt med supporten på sin plats.
 
Jag har likadant upplägg, dvs huset är en stor ö. Har också upplevt att den nu fastnar några gånger på "ön". Jag har antagit att det beror på att det är kallare ute så att batteriet inte riktigt håller laddning så bra, dvs batteriet hinner ta slut innan den fattar att den är på en ö.

/Gojan
 
Ni som har problem med att den inte vill släppa öarna, jag har märkt att det är lite olika mellan olika firmwares, jag kan inte använda den senaste har gått tillbaka till 2.01 samt 2.09 då dessa funkar perfekt till mig, går i flera veckor utan stopp, men med den senaste så fastnar den på öar och orkar inte tillbaka till laddstationen på dagsbasis, har en WG790e.1
 
Hej!
Funderar över vilken Worx jag ska köpa. Förstår av era diskussioner att de har en överkapacitet sett till specad yta.
Finns det någon lista per modell om hur lång tråd de klarar och hur stor yta de ger bra resultat på?
 
henrik_malm skrev:
Hej!
Funderar över vilken Worx jag ska köpa. Förstår av era diskussioner att de har en överkapacitet sett till specad yta.
Finns det någon lista per modell om hur lång tråd de klarar och hur stor yta de ger bra resultat på?
Jag har ca 750 kvm gräsyta som vår WG796.1E knatar runt på. På den lilla tid som vi har haft vår så är vi grymt nöjda och den gör ett kanonjobb. Tråden är nog det sista du behöver bekymra dig om.
 
Rickard Andersson skrev:
Jag har ca 750 kvm gräsyta som vår WG796.1E knatar runt på. På den lilla tid som vi har haft vår så är vi grymt nöjda och den gör ett kanonjobb. Tråden är nog det sista du behöver bekymra dig om.
Låter kanon! Undrar hur mycket tråd man kan skarva på den medföljande mängden utan att det börjar strula? Ju mer formen på klippytan avviker från kvadratisk ju mer tråd går ju åt till samma area av klippyta. Och med en påskarvad tråd kan verkar man ju kunna välja en mindre modell då alla har samma batteri- och laddtid i det nedre spannet av modellprogrammet.
 
henrik_malm skrev:
Låter kanon! Undrar hur mycket tråd man kan skarva på den medföljande mängden utan att det börjar strula? Ju mer formen på klippytan avviker från kvadratisk ju mer tråd går ju åt till samma area av klippyta. Och med en påskarvad tråd kan verkar man ju kunna välja en mindre modell då alla har samma batteri- och laddtid i det nedre spannet av modellprogrammet.
Jag har skarvat på 4 platser. Tog det säkra kortet och lödade ihop kabeln och isolerade med krympslang. Funkar galant!
 
Jo men jag undrar hur lång tråd man kan skarva på den medföljande mängden utan att det börjar strula? Ju mer formen på klippytan avviker från kvadratisk ju mer tråd går ju åt till samma area av klippyta. Och med en påskarvad tråd kan verkar man ju kunna välja en mindre modell då alla har samma batteri- och laddtid i det nedre spannet av modellprogrammet.
 
Jo men jag undrar hur lång totallängd man kan ha utan att det börjar strula? Ju mer formen på klippytan avviker från kvadratisk ju mer tråd går ju åt till samma area av klippyta. Och med en påskarvad tråd kan verkar man ju kunna välja en mindre modell då alla har samma batteri- och laddtid i det nedre spannet av modellprogrammet.
 
Hej!
Funderar på att köpa en robot gräsklippare. I gräsmattan finns ett par plommonträd och ett valnöts träd. Det blir en del fallfrukt, speciellt plommon. Hur går det med knivarna, klarar de av plommonkärnor?
 
villinteklippa skrev:
Hej!
Funderar på att köpa en robot gräsklippare. I gräsmattan finns ett par plommonträd och ett valnöts träd. Det blir en del fallfrukt, speciellt plommon. Hur går det med knivarna, klarar de av plommonkärnor?
Rakbladsknivar klarar det definitivt inte Köp en Robomow eller absolut en klippare med fast kniv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.