Enolf skrev:
Det är tydligen ingen mer än jag som funderat över det vansinniga i att elda fossila bränslen för att flytta lite löv...

Cyklade förbi ett hyreshus där två glada gamänger körde för fullt. Hela gatan utanför var full med deras löv. Det var långt ifrån vindstilla. Undrar vart löven blåste sedan?
Nej inte alls, ungefär som att ifrågasätta bilar när man kan cykla. Man får se till tiden man sparar på att använda lövblåsen jämfört med att kratta allt manuellt. Löven ska ju bort oavsett, kan man välja så gör man naturligtvis det när det är vindstilla eller blåser på det håll man vill. Gör man det för att tjäna pengar är det inte lika lätt att välja. Självklart städar man gatan utanför efteråt.

Tills det finns batterimaskiner med liknande prestanda/pris så är fossila bränslen fortfarande det bästa, naturligtvis alkylat.

Skulle heller inte säga att det är "lite" löv, då hade jag använt krattan.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Enolf skrev:
Det är tydligen ingen mer än jag som funderat över det vansinniga i att elda fossila bränslen för att flytta lite löv...

Cyklade förbi ett hyreshus där två glada gamänger körde för fullt. Hela gatan utanför var full med deras löv. Det var långt ifrån vindstilla. Undrar vart löven blåste sedan?
Nä du, att använda maskiner i arbetskrävande trädgårdsskötsel är inte det minsta vansinnigt.
Att däremot nöjesåka över hela jordklotet i flygmaskin i tid och otid tycker jag mycket mer kvalar in på listan miljömässiga vansinnigheter.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Inte heller jag ser något vansinnigt i att "elda fossila bränslen" om det är vad som krävs för att klara av uppgiften. Notera att det är fullt möjligt redan idag att framställa alkylatbränsle av förnyelsebar råvara men att det ligger några år framåt innan det blir verklighet.

Hur många katalysatorrenade 4-takts motorsågar finns det... nej just det. En såg måste vara lätt och kraftfull och liknande gäller de flesta handhållna trädgårdsverktyg. Inte alla ska erkännas. Ibland finns möjlighet att välja 4-taktare men de brukar vara ganska tunga. Finns en del lovande ganska lättviktiga hybridteknologier från tex Stihl som jag kan överväga att välja om möjligt och lämpligt.

Givetvis är det bra och kul om man kan använda "eluttagsdrivna verktyg" (... och även fordon typ elcyklar, moppar och bilar som påstås ge "noll miljöpåverkan"... haha vi tar detta på annat ställe tack). Två hål i väggen javisst... men för många inte tillräckligt kraftfullt för uppgiften eller tillräckligt ergonomiskt, vikt vs prestanda vs uppgift.

Som privatperson som har att hjälpa mig själv, familj och nära släktingar med div sysslor typ lövblåsning, gräs/sly-röjning så måste jag välja kostnadseffektiva lösningar som påverkar så litet som möjligt på miljö och egen hälsa. Där är en väl intrimmad 2-taktare helt ok i min bok, körd på alkylat typ Aspen med biologiskt nedbrytbar olja och minimal hälso-/miljöpåverkan efter vad som är känt idag.

Visst det kostar litet extra men för en privatperson är det en piss i havet. Jag kan köra denna kina-lövblås på under en tjuga i timmen redan idag innan jag ens kört in och optimerat maskinen. Det är den 2-taktare i min arsenal som har överlägset högst förbrukning per timme för tillfället. Stihl-häcksaxen, Partner-motorsågen och trimmern ligger långt lägre i förbrukning men då är de givetvis optimerade allihop för alkylatbränsle sedan länge.

Jag säger det igen. Aldrig i livet att jag skulle köra dessa småmaskiner med annat än alkylatbränsle och olja av absolut högsta klass, jag är mig själv närmast och kan inte tänka mig att ta onödiga risker vad gäller hälsan för mig och mina närmaste.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Jag kände för att plocka isär litet mer ikväll för att se hur maskinen är byggd.

Av med ljuddämpare så man kan kolla in i avgasporten på kolv osv.

Finns två kolvringar av olika typ:
Inblick i avgasporten med spegelblank bearbetning och kolven i nedre dödpunkt i en motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara för att få litet perspektiv, här är kolven i nedre dödpunkt.
Närbild på insidan av en motor där en spegelblank avgasport och kolven i nedre dödpunkt syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt att se på bilderna men konstaterar att porten är mycket fint bearbetad. Spegelblankt faktiskt, Det är typ slutresultatet av vad jag fått när jag pysslat med att fintrimma portar på betydligt blåblodigare maskiner i samma kaliber, ofta är det gjutskägg och skit men absolut perfekt i detta fall redan från början. Även perfekt passning mot ljuddämpare via avgaspackning. Hatten av så långt till tillverkarna.
 
  • Gilla
Landmer och 2 till
  • Laddar…
En svaghet i VidaXL-blåsaren är luftfiltret, bara en tunn skumring som har en tendens att sättas igen mycket snabbt av grövre skräp pga den blygsamma filterarean. Man kan enkelt komplettera med ett grovfilter, här i form av ett tillklippt motorfilter till en dammsugare:
Tillklippt dammsugarfilter placerat i en svart VidaXL-blåsares luftfilterfack på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att det mesta av skräpet ska fångas upp i detta filter som pga sin större filterarea kan härbärgera betydligt mer skit innan det blir tätt, även lättare att rengöra vid behov.
 
  • Gilla
Landmer och 2 till
  • Laddar…
Tänkte bara återrapportera litet hur den där svinbilliga VidaXL-blåsen funkar med några driftstimmar bakom sig. Kört den några pass under några veckor, kanske sex-åtta timmar totalt.

Första timmarna på litet extra oljeinblandning typ 3,5%, samma typ av esterbaserad syntet som i tex Aspen alkylat premix (i detta fall Biltemas snowmobile 2T). Ryker naturligtvis en smula mer men ändå obetydligt jfr fulsoppa. Sedan trappade jag ner till standard 2% dvs vad som finns i typisk alkylatpremix rakt ur dunken för luftkylda maskiner.

Så idag kände jag att det var dags att äntligen justera förgasaren eftersom den gick en liten smula fett dvs fyrtaktstendenser "bluddrar" litet på fullgas vilket den gjort från början (inte fel anser jag, för att skydda motorn under inkörningen).

Väldigt enkelt justerat på denna förgasare, bara att skruva in den enda justerskruven ca 1/4 varv tills den gick rent men man får inte skruva in för mycket såklart. Acceleration påverkades knappast alls av detta så inga som helst problem trots endast en justerskruv. Den får aldrig tveka vid acceleration då är det för snålt ställt.

Körde ett riktigt hårt tvåtimmarspass med den efter detta och den gick absolut underbart. Jag tror det är bra om man försöker släppa på gasen litet då och då men även långa fullgaspass var inga som helst problem. Går alltså helt rent nu på fullgas, lika lättstartad som från början.

Bra drag i maskinen tycker jag, iofs har inget att jämföra med men jag upplever maskinen som mycket effektiv för att blåsa ihop och flytta stora mängder rätt blöta höstlöv typ lönn som det varit mest av.

Riktigt glad att jag valde en ryggburen modell ergonomiskt sett. Man kan känna av att det blir litet vibrationseffekter i högernäven efter ett par timmar (trots att man ju bara håller i ett slangmonterat handtag) men inga större bekymmer med det. Är man superkänslig kan man kanske lägga litet skumgummi runt gashandtaget men såg inga behov av det för några få timmars jobb. Skulle detta vara mitt förvärvsarbete så hade jag ställt högre krav på den biten.
__
PS. Meckat med 2-taktare sedan långt innan moppeåldern och givetvis var jag ju litet nyfiken på hur det utvecklar sig på insidan nu när den fått jobba litet :)

Hur tändstift och kolvtopp ser ut brukar vara bra indikatorer om man bara vill göra en snabbkoll. Kolvtoppen bara litet lätt brunanlöpt mot avgasporten till, det kinesiska tändstiftet av märke "Torch" torrt och fint även om det kanske kunde vara en liten gnutta varmare specat kanske. Helt ok.

Närbild av ett lätt brunanlöpt tändstift på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Landmer och 1 till
  • Laddar…
Låter som ett klart vettigt och mycket prisvärt alternativ för den mindre plånboken.
 
Kul med återrapportering. Du får helt enkelt fortsätta rapportera framöver, fram till det stora raset alla väntar på......och då vill vi se maskinen i småbitar och förstå varför.


.....men givetvis hoppas jag att maskinen fortsätter att leverera över förväntan för dig! (men ok, obduktionsbilder lockar också).



;)
 
MathiasS skrev:
...stora raset alla väntar på......och då vill vi se maskinen i småbitar och förstå varför.
Haha... jadå rasar det så kommer jag att ta reda på orsaken om det inte krockar med produktgarantin såklart!

Nu betraktar jag den i alla fall som inkörd och den får jobba på max av vad den kan ge vid de tillfällen den kommer till nytta för mig, tillsyn & service enligt instruktionsbok.
 
Jag jag hoppas du missförstår mig rätt i det inlägget, ingen hoppas förstås på elände för dig. 1600kr för en maskin som faktiskt fungerar är väldigt bra och kanske är det undantaget som bekräftar regeln att billiga trädgårdsmaskiner aldrig är bra.
 
Min VidaXL tuffar också på fint, fast jag har bara hunnit köra upp två tankar :)
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag jag hoppas du missförstår mig rätt i det inlägget, ingen hoppas förstås på elände för dig. 1600kr för en maskin som faktiskt fungerar är väldigt bra och kanske är det undantaget som bekräftar regeln att billiga trädgårdsmaskiner aldrig är bra.
Nejdå jag fattar precis vad du menar, nyfiken själv på om en så här billig maskin kan funka i längden och det är därför jag håller litet extra koll så här i början på tecken som skulle tyda på motsatsen. Hade jag köpt en Stihl, Husqvarna eller dylikt nere på stan så är det dom som får fixa vad som behövs tex att ställa in förgasaren rätt efter en tids inkörning.

Landmer skrev:
Min VidaXL tuffar också på fint, fast jag har bara hunnit köra upp två tankar :)
Gött att höra, lycka till med blåsandet!
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Harald Blåtumme skrev:
Nejdå jag fattar precis vad du menar, nyfiken själv på om en så här billig maskin kan funka i längden och det är därför jag håller litet extra koll så här i början på tecken som skulle tyda på motsatsen. Hade jag köpt en Stihl, Husqvarna eller dylikt nere på stan så är det dom som får fixa vad som behövs tex att ställa in förgasaren rätt efter en tids inkörning.


Gött att höra, lycka till med blåsandet!
Det är jättekul att även en billig maskin kan visa sig fungera bra men man får nog ändå skilja på att använda en maskin några timmar per år eller om den går i yrkesmässigt användande många timmar varje dag, vecka efter vecka.
Men som sagt för eget bruk så skulle det kännas rätt mycket overkill att köpa en Stihl eller Hva för 6-8000:- när det gäller att blåsa några få timmar per år.
 
Nappe 74 skrev:
Det är jättekul att även en billig maskin kan visa sig fungera bra men man får nog ändå skilja på att använda en maskin några timmar per år eller om den går i yrkesmässigt användande många timmar varje dag, vecka efter vecka.
Men som sagt för eget bruk så skulle det kännas rätt mycket overkill att köpa en Stihl eller Hva för 6-8000:- när det gäller att blåsa några få timmar per år.
Jo det var litet så jag resonerade också när jag chansade på denna maskin för vad jag behöver den till. Bevisligen har min billiga maskin funkat över förväntan hittills och nu efter ett antal timmars inkörning och denna förgasarjustering (som alla maskiner av denna typ behöver) så fungerar den ännu bättre. Starkare, snålare, mer effektiv.

Den största skillnaden mellan dessa billiga maskiner och tex Stihl och Husqvarna tror jag ligger i att man köper ett tjänstepaket med de senare och det är detta man betalar för, inte bara en "grunka". Dvs du behöver inte som användare veta hur du tex ska ställa in förgasaren på en lövblås och hur denna skiljer sig mot hur det ska vara inställt på en motorsåg (mycket viktig skillnad för övrigt). Har du bekymmer med maskinen så har du ett servicenätverk som fixar, ofta på garanti och "gratis".

Rent tekniskt har jag en känsla av att det inte är så mycket som skiljer, även de stora välrenommerade märkena använder komponenter som inte bara tillverkas utan även sätts ihop i tex Kina. Visst det kan finnas tekniska förbättringar/innovationer rent motortekniskt men vad gäller det grundläggande med hur man tillverkar moderna 2-taktare tex så är jag övertygad att även rena stapelprodukter som denna fyller alla förväntningar på tex lagertyper, dimensionering, materialval toleranser osv.

Ergonomi som visas i buller- /vibrationsvärden är en annan aspekt som går att ta bra betalt för i premiumprodukterna för yrkesbruk. En billig Kina-lövblås låter en hel del och som sagt så vibrerar den säkert mer än en fin-lövblås. Men faktum är att även maskiner av de blåblodiga märkena skiljer sig en hel del på dessa punkter i deras olika serier... inte lätt att välja.
___
PS. Jag ska spela in en ny liten film inom kort som visar hur den där VidaXL-lövblåsen ska låta när den arbetar på sin maxeffekt och det är ju i det läget man oftast kör om det är mycket löv att blåsa ihop och iväg. Filmen jag spelade in tidigare så gick den i vingklippt fyrtaktsbludder på fullgas, mycket medvetet så under inkörningen. Kan vara bra för de som inte är så erfarna i hur man ska justera in förgasaren i läget där motorn får anses inkörd och ska optimeras för bränslet man använder. Inväntar bara en ny omgång av lövdrivor så kör vi :)
 
Redigerat:
  • Gilla
s97danl och 1 till
  • Laddar…
Körde en sväng idag igen ute hos svärmor på landet, blir nog näst sista omgången för i år. Inte läge att filma pga ständigt duggregn. Så det blev att blåsa drivor av dyngblöta lönnlöv denna gång.

Till råga på allt hade jag glömt det där drygt 80 cm långa röret man sätter fast efter handtaget hemma i hallen men det funkade lustigt nog hyfsat ändå förutom i de värsta blötdrivorna.

Märker att den där VidaXL-blåsen blivit rätt mycket mer bensinsnål efter att jag fick ställt in förgasaren där den ska ligga för optimal prestanda, gött. Avgaserna från Aspen premixen luktar som de ska dvs en anings doft av stearinljus, gick på fullvarv hela tiden i stort sett. Startar perfekt, går perfekt som vanligt.
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.