Hej igen o tack för alla svar även om vissa var bättre och sämre

Som ni förstår är jag fullständigt novis när det kommer till sånt här men om man åker till Hornbasch och visar upp det gamla uttaget och ber om ett nytt "motsvarande" så trodde jag inte det skulle vara någon kärnfysik att sätta in tre sladdar i tre olika hål.

För att sammanfatta alla svar och göra det till en kort fråga;
Om jag får tag på ett nytt korrekt uttag, då borde man väl inte behöva vara elektriker för att koppla ihop tre trådar så länge man stänger av strömmen och kan behärska en skruvmejsel?

Är det någon som kan länka till ett korrekt sådant från någon större byggfirma?

Tack
 
Så fel det vart! Initialt gav jag rådet att kontakta en elektriker, å det är väl ändå det enda som är rätt? Oavsett om uttaget är felmärkt, eller inte så är det fel att pula med elen själv om man saknar behörighet.
 
@famhjelm. Självklart är det fel att pula med elen själv om man inte vet vad man gör, men genom att fråga tex här på forumet så kan man lära sig tillräckligt mycket så att man kan byta ett uttag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
andnyl07 skrev:
För att sammanfatta alla svar och göra det till en kort fråga;
Om jag får tag på ett nytt korrekt uttag, då borde man väl inte behöva vara elektriker för att koppla ihop tre trådar så länge man stänger av strömmen och kan behärska en skruvmejsel?
1. Först måste du förvissa dig om att du inte har ett jordat uttag. Ett sådant har inte bara 2 eller 3 hål, utan 2 hål + en metallpinne som sticker upp (metallpinnen är jordstiftet).
Ditt uttag får alltså inte ha ett sådant här stift som är inringat i rött!
Jordat eluttag med jordstift markerat med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Om nu ditt rum i övrigt hade haft jordade uttag skulle du däremot varit tvungen att ha ett sådant här jordat lamputtag. :))

2. När du fått tag i rätt uttag så är det faktiskt väldigt lätt att koppla iom att det är ojordat, typ inget kan gå fel.
De två blå ska in i samma anslutning, är inte uttaget förberett med bra anslutningar för två st ledare är det bra att använda en toppklämma + en liten kort stump blå FK.
Sen ska den gula ledaren in på den andra anslutningen (en av de andra om det är ett trepoligt uttag).

Ta gärna en bild på uttagets framsida och sen hur du kopplat in på baksidan för att här på forumet få verifierat att det är kopplat rätt, innan du slår på strömmen igen.
Ja om du är det minsta osäker.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej, och återigen tack för många bra svar!

Då jag inte har möjlighet att köpa ett nytt uttag innan helgen så tänkte jag sätta tillbaka det gamla som syns på första sidan..
Men hur vet jag vilka av de två (av tre) hålen de blå kablarna ska sitta i? Ser inga markeringar på hålen som gör saken solklar.

Tack
 
Förutsatt att uttaget är OJORDAT (dvs inte har en sådan pinne som visas i bilden i inlägg 19) så spelar det ingen roll vilket hål du väljer.
 
Det är ojordat! :)
Så jag tolkar dig alltså rätt om var sin blå ska in i var sitt hål och sen den sista kabeln i in det tredje hålet?
Alltså ett hål per kabel?
 
Nej! Bägge blå i samma hål annars kommer inte uttaget "nedan" att fungera av samma anledning till att du startade denna tråd.
 
Okok, tack! För att lära sig lite då, varför ha 3 hål när man ska använda 2 av dom med 3 kablar?
 
Tre håliga lamputtag används när man vill använda krontändning.
Krontändning var förr väldigt vanligt att man hade i kristallkronor mm där man tex kunde tända 2/3/5-lampor, två lampor tändes med ena kronbrytaren och tre lampor tändes med den andra kronbrytaren och alla fem tändes med bägge kronbrytarna.
 
  • Gilla
Bo arnold och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.