Så här går det när man lastar som en jubelidiot. Bara tur som gjorde att dom inte orsakade en olycka med andra inblandade än sig själva. Nötter!!

Bil med släpvagn felaktigt lastad står vid vägkanten, med personer och annan trafik i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ungefär som denna, kom inte långt från Bauhaus...

Vägvy med en släpvagn från Bauhaus som står vid sidan av en trafikerad väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Båda dessa "olyckor" hade säkert kunna undvikits om de hade haft "rätt" hastighet i förhållande till hur de har lastat. I de här fallen säkert klart under tillåtna 80 km/h, men de har säkert kört över tillåten hastighet.......
 
roli skrev:
Båda dessa "olyckor" hade säkert kunna undvikits om de hade haft "rätt" hastighet i förhållande till hur de har lastat. I de här fallen säkert klart under tillåtna 80 km/h, men de har säkert kört över tillåten hastighet.......
Ja om man kört i promenadfart hade det säkert gått bra, men det är förstås HELT FEL lösning på problemet. Man får inte köra en meter utan kultryck. Så enkelt är det.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ja om man kört i promenadfart hade det säkert gått bra, men det är förstås HELT FEL lösning på problemet. Man får inte köra en meter utan kultryck. Så enkelt är det.
Det är helt rätt! Men ibland får man kompromissa lite...
Att lasta "vanlig" last är ganska lätt att fördela så det blir rimligt.. Däremot kan biltransportsläp vara knöligare, i synnerhet om de är lite åt det korta hållet och lasten är en större bil. Då finns det inte mycket utrymme att labba med för att få viktfördelningen rätt utan medelvägen blir att vara uppmärksam på hastigheten och anpassa efter förutsättningarna.
Säger inte att det är rätt men en pragmatisk medelväg när förutsättningarna inte alltid är på topp.
Men mer ordinära materialtransporter har jag aldrig varit med om, tror jag, att det blivit så fellastat att det märks vid körning. Och ja, jag lastar i regel så att jag kan vara flexibel med hastigheten, i synnerhet om det är motorvägskörning inblandad (gillar inte att ligga i 80 när i princip alla lastbilar ligger i 90 så minst 90 är mitt mål så jag passar in i högerfilsflödet). Men jag vill även lasttekniskt ha en säker möjlighet att kunna köra snabbare om jag behöver köra om, gillar inte att köra om i 80-90 på motorväg utan minst 110 så hastighetsskillnaden mot de som har bråttom blir mer hanterbar (i de fall de är okunniga, ouppmärksamma och/eller har sms-maraton).
 
Jag tror mer på att skaffa sig rätt förutsättningar än att kompromissa även om jag håller med om att man kan ha lite lägre krav om man åker på lokala byvägen en halvkilometer.

Drar man båt eller bil uppstår nog ofta kompromissandet när körkort eller bil inte riktigt räcker till för det man ska dra. Det som åker ut från bygghandeln (och bilderna ovan) handlar bara om idioti och okunskap.

Bilden jag la in är från lunchtid igår, E4 vid segeltorp. Det är tät trafik även då och om han hamnat till vänster istället för i diket till höger hade inte detta slutat med buklig plåt och en dikeskörning. Han hade lätt kunnat lasta rätt med de fordon han har tillgång till.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag tror mer på att skaffa sig rätt förutsättningar än att kompromissa även om jag håller med om att man kan ha lite lägre krav om man åker på lokala byvägen en halvkilometer.

Drar man båt eller bil uppstår nog ofta kompromissandet när körkort eller bil inte riktigt räcker till för det man ska dra. Det som åker ut från bygghandeln (och bilderna ovan) handlar bara om idioti och okunskap.

Bilden jag la in är från lunchtid igår, E4 vid segeltorp. Det är tät trafik även då och om han hamnat till vänster istället för i diket till höger hade inte detta slutat med buklig plåt och en dikeskörning. Han hade lätt kunnat lasta rätt med de fordon han har tillgång till.
Jag håller generellt med!
Dock vet jag av erfarenhet att körkortsbegränsningar, hyrsläpsbegränsningar och ekonomiska/behovs-begränsningar styr mer än vad det borde. Dvs behöver man traila bil en gång om året så hyr man ett halvdålligt biltrailersläp på lokala macken, i bästa fall har man rätt behörighet men vanligtvis överlastar man lite mot typningen.
Kunskapen och medvetandet finns där men det låga behovet leder till att "snålheten bedrar visheten".
Hade man kört 10 race-helger per år genom landet så hade man givetvis investerat i rätt lösning för ändamålet!

Håller till 100% med om exemplen ovan med okunnig lastning av relativt lättlastat byggmaterial, i de fallen finns inte ens ett alibiförsvar som håller ;)
Men de får åas sitt straff också. Kan bara hoppas att självrisken är hyfsat kännbar!
 
schmakita skrev:
Jag håller generellt med!
Dock vet jag av erfarenhet att körkortsbegränsningar, hyrsläpsbegränsningar och ekonomiska/behovs-begränsningar styr mer än vad det borde. Dvs behöver man traila bil en gång om året så hyr man ett halvdålligt biltrailersläp på lokala macken, i bästa fall har man rätt behörighet men vanligtvis överlastar man lite mot typningen.
Kunskapen och medvetandet finns där men det låga behovet leder till att "snålheten bedrar visheten".
Hade man kört 10 race-helger per år genom landet så hade man givetvis investerat i rätt lösning för ändamålet!

Håller till 100% med om exemplen ovan med okunnig lastning av relativt lättlastat byggmaterial, i de fallen finns inte ens ett alibiförsvar som håller ;)
Men de får åas sitt straff också. Kan bara hoppas att självrisken är hyfsat kännbar!
Eller så försöker man att respektera de lagliga (och sina egna) begränsningarna. Att man man ska transportera någonting en enstaka gång eller en kortare sträcka är ingen ursäkt att strunta i regler och sina egna eller bilens begränsningar.
Jag tror att majoriteten av de släpvagnsolyckor som visas i bilderna ovan orsakas just av folk som tänker "jag ska bara" eller "det är ju bara en gång" eller "det är ju så kort sträcka".
Jag tror/hoppas att personer som kör med last ofta har bättre vett än så.
Att strunta att skaffa rätt körkortsbehörighet bara för att man kör så sällan är inte heller någon ursäkt. I sådana fall raggar man upp en kompis som har rätt behörighet
 
Stuff skrev:
Eller så försöker man att respektera de lagliga (och sina egna) begränsningarna. Att man man ska transportera någonting en enstaka gång eller en kortare sträcka är ingen ursäkt att strunta i regler och sina egna eller bilens begränsningar.
Jag tror att majoriteten av de släpvagnsolyckor som visas i bilderna ovan orsakas just av folk som tänker "jag ska bara" eller "det är ju bara en gång" eller "det är ju så kort sträcka".
Jag tror/hoppas att personer som kör med last ofta har bättre vett än så.
Att strunta att skaffa rätt körkortsbehörighet bara för att man kör så sällan är inte heller någon ursäkt. I sådana fall raggar man upp en kompis som har rätt behörighet
Visst kan man moralisera över lagar och regler men det leder sällan nån vart.
Ungefär som att kategoriskt påstå att förare X som kör i 45 km/h förbi en skola är farligare än förare Y som kör 30 km/h förbi en skola (skyltat 30 km/h).
 
Det här var en väldigt tänkvärd tråd. Jag kör inte så ofta med släp, jag har (lite) koll på att hålla någorlunda balans vid lastning. Men jag har inte insett att risken för okontrollerbar vobbling är så stor.

Jag mötte för många år sedan en bil i snöyra som hade ett extra brett typiskt snöskootersläp. Precis innan mötet började hans släp vobbla, tror att han från början låg mer mitt i vägen och justerade sin placering inför mötet. Släpet kastade rakt ut i min fil, typ 10m framför mig, vobblade sedan tilbaka mot diket medan jag passerade, såg i backspegeln att det var ute och täckte större delen av min fil igen precis bakom mig.... Så vitt jag kunde se i backspegeln så bara fortsatte han, han höll väldigt hög fart vid mötet.
 
schmakita skrev:
Visst kan man moralisera över lagar och regler men det leder sällan nån vart.
Ungefär som att kategoriskt påstå att förare X som kör i 45 km/h förbi en skola är farligare än förare Y som kör 30 km/h förbi en skola (skyltat 30 km/h).
Klen jämförelse. Visst är det säkrare att köra 45 och samtidigt vara vaken och alert än att köra 30 och sitta och sova.
Du hade ju en underton av att det är okej att fuska lite om man inte gör det så ofta. Jag hävdar att det borde vara tvärt om. De som har dålig rutin, erfarenhet, behörighet etc är de som ska ge fan i att fuska.
Lagar och regler har ju tagits fram för att kompensera för bristande förmåga att göra väl avvägda bedömningar. Därmed kan man aldrig använda bristande kunskap som skäl till att strunta i regelverk.
 
trattalask
Jag har den bestämda åsikten att det skulle krävas särskild behörighet för att dra släp. Detta efter att ha sett hur det går till på byggmarknader och tippen. Många klarar av det men allt för många slarvar med surrning av last, lastar fel eller kan verkligen inte backa med släpet (vilket borde vara ett rimligt krav för att få framföra fordonskombinationen bil+släp). Ingen skulle väl någonsin argumentera för att man borde få köra bil om man inte kan backa med bilen eller utföra en högersväng.
 
  • Gilla
tillwallin och 1 till
  • Laddar…
Lite OT:
Men det värsta är reglerna om max 3,5 tons totalvikt. Vill man köra säkrare med släp, så underlättar en större bil. Men ju större bil, ju mindre får man istället dra.
Det är betydligt lättare och säkrare att dra ett 2,5 tons släp med min bil, än vad det är att dra 1 ton med en vanlig personbil. Ändå för en vanlig personbil dra runt 1,5 ton. Jag får bara dra 750 kg med min bil för att annars blir totalvikten för stor...
 
LsaiboT skrev:
Jag har den bestämda åsikten att det skulle krävas särskild behörighet för att dra släp. Detta efter att ha sett hur det går till på byggmarknader och tippen. Många klarar av det men allt för många slarvar med surrning av last, lastar fel eller kan verkligen inte backa med släpet (vilket borde vara ett rimligt krav för att få framföra fordonskombinationen bil+släp). Ingen skulle väl någonsin argumentera för att man borde få köra bil om man inte kan backa med bilen eller utföra en högersväng.
Tycker inte alls det är orimligt, men, detta måste rimligtvis ställas i proportion till hur många olyckor som faktiskt händer och vad konsekvensen är i dessa olyckor. Antagligen är det så att det som händer oftast resulterar i lite plåtskador i en singelolycka och då kanske det inte är motiverat med högre behörighetskrav osv.
 
trattalask
Ja, det är en underlig gräns idag med tanke på att bilarna blivit större och tyngre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.