Om du flyttar ut alla sakerna innan det tas upp för överläggning vid sammanträde i nämnd så har du vidtagit rättelse och ska därför inte tvingas betala någon byggsanktionsavgift. Därefter kan kommunen ge dig ett interimistiskt slutbesked så du får flytta in, om du däremot får slutbesked går det inte att rätta längre.

(Bugg i systemet...)

Sen måste jag faktiskt försvara kommunerna och säga att det är inte alla kommuner som "tar varje tillfälle det går att debitera medborgarna". Faktum är att de som är byggnadsinspektörer på kommunen jag jobbar informerar om buggen i systemet när de upptäcker det hela så den som felat har möjlighet att utnyttja den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för era kloka ord.
Maglub: Extra sort tack för ditt svar! Det är precis vad jag behövde läsa. Jag andas och tar det med ro. Det var långa fina tips och tankar. Jag ska ha ett leende på läpparna när jag öppnar dörren, och sen får min make ta vid. 💕
 
  • Gilla
Videonisse och 2 till
  • Laddar…
Först vill jag säga grattis till huset! Bra jobbat att ni tagit er ända hit. Dessutom genom att ta bra men kontroversiella beslut. Jag håller helt med maglub. Drygt 20t på ett helt husbygge är ju ingenting att fundera över. Om detta beslut innebar att ni räddade er hälsa, behöll huset och mår bra idag så var det lätt värt det dubbla. Jag tolkar dig även som att du själv också tycker så. Ni tog helt rätt beslut.

Ni ska absolut inte stå med mössan i hand utan bara förklara att situationen krävde detta och att ni hoppas de har överseende med detta. Lå dem även veta att ni inte har några problem med att de gör sitt jobb i fråga. Och att ni är medvetna om att det är ni som brutit mot reglerna i denna nödsituation. Låt även kommunens representant, KA mfl få veta att ni däremot vill göra allt som går för att de inte ska hindras i sin inspektion och därför vill veta hur du kan underlätta deras jobb (t ex genom att frigöra vissa ytor).

Om det är normalt begåvade och vänligt sinnade människor så kommer de se mycket positivt på er kapitulation och er vilja att hjälpa till. Om det däremot är maktmänniskor så får det inte riktigt samma effekt, men kan ändå verka dämpande.

Personligen tror jag överraskningen på samrådsdagen bör undvikas. Det är bara att gå till sig själv. Hur skulle du vilja bemött som inspektör?

Lycka till med ert nya hus. Om en månad är detta glömt.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi flyttade in innan våra papper vart helt klara också, men det var lite av en gråzon. Vi bodde tidigare 60 meter bort och hade snackat med handläggaren på kommunen. Vi hade inget i huset vid slutbesiktning (då vi ville att besiktningsmannen och alla andra skulle ha allt synligt för att spotta så många problem som möjligt, förstås), men hade möbler i huset innan vårt slutbevis var utfärdat. Handläggaren hade sagt att "en del möbler var okej, men ni behöver ju inte ha sängarna där ...". De är ju också människor och praxis är en sak, verkligheten en annan. De saker vi behövde ha åtgärdat för slutbeviset påverkade inte vårt boende där i någon vecka, så de köpte det. Det MÅSTE ju kanske inte bli massa böter, menar jag. Resonera med dem och dra en vit lögn om det är ngt gränsfall som inte skadar någon, så får ni se. De kanske släpper det.

Jag hoppas det löser sig, men som andra sagt ovan, försök ta det lugnt. Ni hamnar inte i fängelse och ingen har gjort sig illa. Pengar är tråkigt men förhoppningsvis gör inte den ev. summan någon skillnad för ert kommande liv. Lycka till i nya huset!
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Bobyggaren skrev:
Usch, jag har verkligen ångest över detta! Kan man besiktiga en våning i taget?

Vet inte hur kommunen är här egentligen, hos oss har de vart en gång vad jag kommer ihåg. Och det var i byggstart. Inte ett enda besök spontant.

Vi får verkligen fundera på hur vi ska göra.
Vet inte hur det är när det gäller nybyggnation. Men jag gjorde ett jobb åt kund som frågade sin KA hur det skulle vara om de "råkat" ta utbyggnaden i bruk innan slutbesked. Det de fick till svar var bara att han inte ville se några lakan i sängen så att det kunde se ut som att det bara var förvaring av möbler. Tror det är väldigt olika beroende på vad det är för folk du har att göra med. Men måste väl vara bäst att köra med öppna kort om du frågar mig. Börja med att förklara läget hur ni hade det. Säg att ni inte står ut o undrar vad de anser om ni skulle ta det i bruk innan slutbesked. Det värsta som händer är att de säger att ni inte får det o då får ni väl packa ut grejerna. Men som sagt ta ut det som gör att ni bor där, större möbler kan ju vara förvaring eftersom ni snart ska in. Slitaget får väl förklaras att det uppkom vid inflytt av möbler ;).
Lycka till.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi flyttade in i vårt nya hus för ett år sedan. Först hade vi slutbesiktning med typ försäkringsbolaget samt alla entrepenörer. Besiktningsmannen va helt på vår sida och påpekade vad som inte va korrekt och vad som behövde åtgärdas. de sista 10% vi skulle betala våra entreprenörer betalades inte förens alla fel va åtgärdade. Efter slutbesiktningen hade vi slutsamråd med kommunen samt vår KA. Där fick vi beskedet om vi fick flytta in eller inte. Alltså inte vid slutbesiktningen utan vid slutsamrådet.

om ni flyttat in innan slutbesiktningen har ni då betalat alla entreprenörer (förutsatt att ni inte gjort allt själva)? Tanken med slutbesiktningen är ju att kolla så allt är gjort efter konstens alla regler och inte är ett fuskbygge. Eller är det bara slutsamrådet ni inte haft?
 
Förslaget att dra detta i långbänk är ju verkligen ett skitförslag. Dels för att det är moraliskt förkastligt - är det sådant skit vi skall kväva vår rättsapparat med? Samma personer gnäller väl även att myndighetsbeslut tar för lång tid och att brott utreds med för lite resurser. Tack för det då. Men även dels då TS verkar ha nog med vånda över detta, annars skulle denna tråd inte ens blivit till. Och att då sitta med årtal av myndighetsskorrespondens framför sig är nog inte gott för själen. Timpenningen år nog i slutänden inte heller imponerande, om ej negativ.

Gör som postats nyligen. Se det som en inflyttningssvgift. Betala av och glöm det. Ljug inte när de kommer utan var ärlig. Då tror jag du kommer sova bättre.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en hel del möbler på plats. Tog bort allt smått, drog över lite plast och ställde in lite färgburkar för syns skull... Inga problem...
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Jag hade en hel del möbler på plats. Tog bort allt smått, drog över lite plast och ställde in lite färgburkar för syns skull... Inga problem...
Hade också kört på den. Alla möbler under plast och mitt på golvet. Sängarna i ett släp och kylen tömd och urstädad. Värt en chansning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
P
Nån vän måste väl ha ett garage eller likn utrymme att låna över besiktningen för att hyra ett släp och ta bort dom mest uppenbara sakerna som skriker "vi bor här" husvagn på gården och inga sängar inne och släpa undan blommor och mera lull lull saker som är för tydliga. Ser huset lite halvtomt ut men att det står nåt bord och lite stolar och plasta in och ställ dom tyngsta sakerna under plast mitt i nåt rum eller allt i ett rum. Rätt bra timpenning att få det att se ut som en byggarbetsplats som man lånar lite förrådsplats i. :) och på frågan om man flyttat in så "Nej vi bor i husvagnen för tillfället men har gjort oss av med vårt andra boende så vi behövde lite plats för sakerna" Kommunen vill knappast driva någon långbänk för att dividera om en del möbler är att flytta in eller inte så en liten vit lögn och lite arbete kan spara rätt många tusenlappar. Och om inga möbler får ha varit in i ett hus innan denna besiktning så skulle ju varenda bygge som saknar rastkojor åka dit på denna sak. Om så fort en möbel står inne så är det inflyttat och bara att betala...Vart enda bygge jag varit på har då haft diverse stolar och bord där det fikas osv så håll ner mängden saker i huset precis när det besiktas så bör det nog gå bra. Men det är klart kommer dom på inspektion och det är fullknökat med saker i hela huset så är det ju rätt uppenbart att man flyttat in. Att betala sanktionsavgift på kanske 20-30 000 för att slippa släpa undan alla saker , ja jag vet inte vad folk här tjänar men sånna pengar för en dag eller tvås jobb skulle iaf locka mig. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det känns som om ni har missförstått hur det här fungerar.

Slutbesiktningens syfte är att säkerställa att entreprenören levererat vad beställaren har beställt. Kommunen har inget intresse av slutbesiktningen och brukar inte heller begära in slutbesiktningsutlåtandet.

I byggnadsprojektet har man en kvalitetsansvarig, KA, som har till uppgift att säkerställa att samhällets normer uppfylls. Det gör KA främst genom att utifrån byggnadsprojektets art ta fram lämpliga kontrollplaner för de olika yrkesgrupperna hos entreprenören/underentreprenörerna. Dessa kontrollplaner vill kommunens inspektör ha in liksom testprotokoll på ventilation (OVK) samt slutanmälan.

När kommunens inspektör fått in nämnda dokument skriver hen ut slutbesked och byggnaden kan tas i drift.

Om ni har tagit byggnaden i drift är det ingenting som framgår i Slutbesiktningen att så har skett såvida ni inte har belamrat huset så att byggnadsdelar inte går att besiktiga. Då skriver besiktningsmannen i utlåtandet att byggnadsdelen inte gått att besiktiga. Även om så skulle ske skulle kommunen inte veta om det eftersom de inte efterfrågar slutbesiktningsutlåtandet och ni inte är skyldiga att tillhandahålla det. Det är bara om någon anger er som de får veta det.

Det framgår heller inte av den ifyllda kontrollplanen att ni har tagit byggnaden i drift såvida inte KA anger er.

KA behöver också skicka in intyg om att husets placering har kontrollerats. Detta görs normalt av kommunens mättekniker. Men det sker utomhus, så det är inte säkert att mätteknikern ser att ni tagit huset i bruk och om hen gör det inte säkert att han anmäler det. Vill ni minska risken anlita en privat mättekniker med behörighet.

Enda riskerna ni löper är att antingen någon anger er enligt ovanstående eller att kommunens inspektör vill komma och titta på huset innan hen utfärdar slutbeviset. Men även om inspektören ser indicier på att ni tagit huset i drift är det inte säkert att han gör ett tillsynsärende av det. De vill oftast undvika det, de har mycket att göra ändå.

Försök att få det att se så lite bebott ut som möjligt. Sannolikheten att ni åker dit är låg.

Vi på tråden håller tummarna för er.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
  • Gilla
Bobyggaren
  • Laddar…
Mycket svammel och några rätt. Kommunen får, som sagts tidigare, inte döma ut vite innan du getts tillfälle att vidta rättelse. Det gör att du har en god chans att ta ställning till om det är värt att tömma huset en vända "för sakens skull" efter att slutsamråd hållits, om det ens blir en fråga. Men såklart ska du inte ha onödigt mycket i huset. Men att ta i bruk innebär faktiskt även att t.ex. parkera bilen i garaget, eller ställa in saker i förrådet. Där ses det väl självfallet som "i mindre utsträckning" än om hela familjen och tjocka släkten bott i huset i månader...
Men, att försöka mörka nåt är bara pinsamt och patetiskt. Ingen går på sånt. :)
 
Poxeman skriver "Kan tycka det är magstarkt av vissa att vilja blanda in KontrollAnsvarige i bedrägeri."

Det är ingen som blandar in någon i någonting. KA har en uppgift att sköta. Den uppgiften är kontrollansvariguppdraget. Han ska se till att byggnadsverket uppförs på ett säkert sätt samt tillhandahålla dokument till kommunens inspektör.

KA är inte skyldig att informera kommunen om omständigheter utanför sitt uppdrag. Vill han informera kommunen så får han väl göra det. Om han inte gör det kan man knappast kalla det bedrägeri. I Sverige har vi tack och lov inga skyldigheter att ange varandra till myndigheterna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.