Måste se över tilluften i sovrummen på markplan. Huset har mextegelfasad så det är inte så smidigt att ta hål för Fresh-ventiler och montera ventilationsgaller på utsidan så det blir bra. Dessutom tycker jag inte ventilerna är direkt snygga...

Huset har en bred takfot och jag har därför börjat fundera på att sätta en vanlig tilluftsventil i taket på rummen nära yttervägg och så någon typ av flexslang ut i under takfoten med galler nedåt.

Är det dumt? Risk för kondens kanske? Slangen kommer ju mer eller mindre gå i ett upp-och-nedvänt U. Slangen kommer troligen kunna läggas under isoleringen på vinden i den delen som är ovanför bostadsutrymmen.

Det verkar inte vara en så vanlig lösning när jag googlar runt :).
 
Spaltventiler i fönster kanske?
 
Tyvärr finns inte platsen, det är inte mer än c:a 10-15 mm fritt utrymme mellan överkant fönsterbåge och invändig salning.

Planen var tidigare att byta alla fönster och då byta till en modell med spaltventiler, men det blev istället att renovera upp dem då det visade sig att de inte var i så dåligt skick som befarat först.
 
Fönsterventilen sitter ju i fönstret. Har du bara 10 mm ovanför glaset?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Du menar fönsterbågen? Nej, där är mer plats, men jag har alltid tänkt mig att de skulle sitta i karmen. Men ser nu när jag googlar att de kan sättas även i bågen. Vore ju klart enklare :)....

Räcker det att borra ett antal hål genom yttre och inre båge då - eller måste man ta upp ett avlångt hål?
Påverkar en sådan montering ventilationen mellan glasen?
 
Det beror väl på hur dina fönster är konstruerade, om glaset ventileras. Det är ju inte över hela längden som ventilen sitter.

Det räcker iaf att borra ett gäng hål på rad och sen fila det hjälpligt så ventilen går i.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fönstren är klassiska pivot delningsbara 2-glasfönster så de är ju naturligt luftade mellan glasen, borde inte bli någon skillnad tycker man?
 
jag skulle nog börja med att fundera över hur ventilationen ser ut i övrigt? Det kanske rent av är något som inte fungerar snarare än att det saknas ventilation?
 
Det är mekanisk frånluftsventilation med don i alla "smutsiga" utrymmen men det saknas tilluft i samtliga sovrum. I vissa utrymmmen har det tidigare varit sk. Stockholmsventilation men det är åtgärdat. Nu återstår att ordna bra tilluft.
 
så det är alltså ett hus byggt på senare tid som helt saknar ventilation? Eller är huset gammalt och mexistenen är en senare komplettering?
 
Nej, det saknar inte helt ventilation, läs vad jag skriver ;)
mexitegel skrev:
Det är mekanisk frånluftsventilation med don i alla "smutsiga" utrymmen men det saknas tilluft i samtliga sovrum. I vissa utrymmmen har det tidigare varit sk. Stockholmsventilation men det är åtgärdat. Nu återstår att ordna bra tilluft.
Huset är byggt -75 med mekanisk frånluft, men i vissa smutsiga utrymmen satt både tilluft och frånluft vilket "kortslöt" systemet. Det är borttaget och nu behöver jag alltså ordna med tilluft i sovrummen.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag har tegelvilla och stod och trampade precis som du. Försökte hitta på "egna" lösningar hit och dit. Hade också problem med att hitta en "snygg" ventil. Framförallt på utsidan där inget passade emot fasaden. Det slutade med att jag ringde en lokal håltagare som var här och borrade ett hål i varje sovrum och ett i vardagsrummet. Tog inte lång tid och priset efter rot blev knappt inget.
Ventiler köpte jag på liljegrens, velcoventilen. Tremostatreglerade. Nöjd med dom men har inget att jämföra med heller.
De fula ventilerna på in och utsida såg jag bara första veckan. Nu tänker man på annat..
Jag satte medvetet inte något hål över fönstret med tanke på bärighet och eventuellt skak i armering som kan ge sprickor. Satte dem 1-1,5 m vid sidan av. Lite större risk för kallras, men inget jag märkt av.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
StevieGee skrev:
De fula ventilerna på in och utsida såg jag bara första veckan.
Nej, det är väl så kan

StevieGee skrev:
Jag satte medvetet inte något hål över fönstret med tanke på bärighet och eventuellt skak i armering som kan ge sprickor. Satte dem 1-1,5 m vid sidan av. Lite större risk för kallras, men inget jag märkt av.
Vad har du för tegel? Vi har huggen mexisten så den är ju väldigt ojämn så frågan är ju hur bra det blir vid utomhusgallret.
Ojämn huggen mexisten på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men annars tror jag precis som du att det är bättre att sätta ventilen lite vid sidan av fönstret. Fresh ventilerna TL98F ska tydligen inte ge något kallras normalt sett heller.

Vill du posta några bilder på hur det ser ut på ut och insida? :)
 
Gå hela vägen och installera ett ftx system ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.