tommib skrev:
Jo, men då blir det svart på bägge ställena när den går. Risken är också att du måste byta matarkabeln till huset då den sannolikt är en fyrledare, vilket inte funkar efter JFB. Så ja, men gör inte så, det är mycket sämre.
Japp. Det är en fyrledare. Det var bara någon månad sedan som elnätsföretaget grävde ned luftledningarna och flyttade elskåpet (som satt på en stolpe tidigare). Om jag förstår saken rätt blev elektrikern förvånad över att elnätsföretaget bara kunde flytta skåpet och inte samtidigt ändra till femledare in till huset.

Men det var bra information av dig. Så om jag hade fått femledare istället, så hade JFB:en kunnat sitta i skåpet? Det är dock inte aktuellt att byta nu - det var en dags arbete med grävskopa att gräva för den nya kabeln till huset från skåpet (som alltså nu sitter på väggen till uthuset). Det är moränt med stenblock och ett elände under de 25cm matjord.
 
Om du köper material till elektrikern kommer han troligtvis börja konstra. Det finns diskuterat på många trådar.

Anledningarna är 100 olika. Men beror sannolikast på att du tar av hans marginal.
 
Skysodan skrev:
Om du köper material till elektrikern kommer han troligtvis börja konstra. Det finns diskuterat på många trådar.

Anledningarna är 100 olika. Men beror sannolikast på att du tar av hans marginal.
Nja. Jag tror inte just marginalerna skulle vara ett problem. Han jobbar normalt på ett jättestort verkstadsföretag (som extern elektriker) som ständigt bygger om och utökar. Han blir glad varje gång jag ringer och han får åka ut i skogen till detta urgamla torp. Han är som han vore på semester. Egentligen har han inte tid med dessa småjobb - han gör det bara för att det är kul.

Tillägg:

Förresten har jag nog köpt det mesta materialet själv till själva huset: gamla uttag från 1940-talet, slangen drog och köpte jag själv och alla dosor har jag satt upp själv. Han var f.ö. med och gav mig råd innan jag satte dosor och drog slangen.

Tänkte mer utifall att det där fabrikatet (Gelia) anses vara undermåligt av elektriker. Om det är så, så kan lika gärna han köpa det eftersom mitt presentkort på Bauhaus inte gäller på Storel. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Håll hårt i den elektrikern ;)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Skysodan skrev:
Håll hårt i den elektrikern ;)
Hittade honom på "gula sidorna" så jag känner honom inte. Men jag får betala prima pengar. Över 400+moms i timmen. Men han löser allt och det är lite trixigt i ett gammalt hus, där saker skall huggas in i timmer.
 
Varför inte försöka få tag i ett gammalt svart proppskåp med lucka, tömma det och sedan montera normcentralen inuti den? Jag skulle välja ett svart, typ det till höger här:

https://www.byggahus.se/forum/el/108770-nytt-elskap-i-50-tals-hus.html

Förskruvningarna kan man skippa om normcentralen står för IP klassningen. Fast ska det bli riktigt snyggt ska de vara kvar - kanske kan man ta ur packningarna för att förenkla.

Skulle du inte hitta ett skåp med tillräckligt djup så kan man ju såga ur botten och vinna några cm och i värsta fall sätta några cm sockel i trä.

Pen
 
Redigerat:
Gelia är ingen tillverkare, det är en grossist som säljer vidare elmaterial från olika tillverkare. De har både kända och mindre kända märken. I fallet elcentralen du länkar till på Bauhaus så kan man se på bilden att säkringarna är märkta GACIA. Det är ett lågbudgetmärke från Kina. Det är förmodligen ingen säkerhetsrisk, men du bör vara medveten om att det är billigaste och enklaste tänkbara material som nätt och jämnt når upp till minimikrav.

För bara en liten extra peng kan du få kvalitetsmärken.
 
Mikael_L
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.