Hej,
Jag har tänkt att få ett av mina proppskåp utbytt till ett nytt hagerskåp med automatsäkringar. Kontakatade en elektriker som var hemma hos mig och tittade. Han sa att jag måste flytta ut mittenskåpet (det som jag har min elmätare i) utomhus. Dvs detta skulle i så fall innebära att nätägaren visar var kabeln ligger i marken. Sen måste jag gräva så att elektrikern kan kapa den gamla ledning in i huset,. Jag har källare så kabeln ligger på minst 2meters djup. Sedan så måste elektrikern skarva på ny kabel som ska gå fram till mätarskåpet. Som nu enligt elektrikern måste sitta på utsidan av huset. (Kabeln fram till det nya skåpet med elmätaren bekostas av nätägaren.) Sedan ska kabel in i huset från mätarskåpet till mina proppskåp. Känns väldigt onödigt då jag redan har el indraget. Finns det någon lag som säger att då man byter ut ett gammalt elskåp till ett nytt så måste man flytta ut skåpet med elmätaren? Jag har ju för fasen fjärravläsning! Jag har läst i tidigare inlägg från 2006 där någon var i en liknande situation. Men fick inte någon klarhet i vad som gäller.

Om man ser på mina bilder som är i det här inlägget så kommer strömmen in under mittenskåpet. Där sitter huvudbrytaren med 25A säkring. Därifrån (antar jag) att det sedan går upp till elmätaren och sedan ut till vänster och höger proppskåp. Rimligen så borde kablarna som går upp till elmätaren klara 25A och de kablar som går ut till proppskåpenfrån elmätaren också klara 25A tillsammans? Så elektrikern ska väl inte behöva pilla på elmätaren. Och därmed inte några krav om att sätta ut mätarskåpet.

Vad säger ni, är det någon som har varit i liknande situation eller kanske en elektriker som kan berätta vad som gäller.

Tack på förhand.

/Daniel
 
  • PICT0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ring och fråga nätägaren om de kräver att du ska flytta ut mätaren. Jag vet inte om de kan kräva det, men jag tror inte det.
 
du kan ju ha kvar gamla mätarskåpet och bara byta centralen bredvid.det kan ju inte nätägaren tycka nått om.
 
Vad är anledningen till att ditt bef. mätarskåp (såna där skåp håller i evigheter) måste bytas? Ska det sitta nåt annat på väggen där istället? Om någon annan central ska bytas så finns det väl ingen anledning att ge sig på att byta detta, iofs är det svårt att säga om man inte vet förutsättningarna.
 
Om du mot förmodan kastar ut det gamla mätarskåpet så är jag spekulant på det :)
 
Anledningen till att jag vill byta ut det gamla är för att jag vill ha automatsäkringar, jordfelsbrytare och kort och gott ny och säker el. Eftersom jag håller på att byta ut elen och sätter in extra uttag behöver jag säkra upp till dagens standard. 6A till ett vardagsrum räcker inte långt för hemmabion :)
 
Redigerat:
Fast det betyder ju inte per automatik att man måste kasta ut det gamla mätarskåpet med central, men vad vet jag :confused: (Själv skulle jag bara smällt upp en normkapsling jämte den gamla centralen och plockat över grupperna efter hand, för att slippa en hel del jobb med att flytta mätaren och allt vad det innebär, samt kunna ha de gamla gängsäkringsgrupperna tillhands oxå, vilket inte är fel)
 
Låter som en bra idé. Förstår bara inte varför elektrikern som jag anlitade till att titta på jobbet inte gav mig det alternativet. Ringde och pratade med en annan elektriker som jag känner och han sa att jag inte skulle behöva flytta ut elmätaren bara för att jag vill ha ett nytt elskåp. Kan det vara så att om man måste dra nya sladdar från elmätaren till det nya proppskåpet så måste elektrikern bryta sigillet till elmätaren? Och därför så säger nätägaren: pillar ni på elmätaren så måste ni flytta ut skiten så att vi kan pilla på den närhelst du inte är hemma?

Finns det ett standardförfarande då man monterar in ett nytt proppskåp. T.ex drar man nya kablar från elmätaren eller kopplar elektrikern bara vidare från det proppskåp som sitter brevid?
 
Han kanske ville ha mera jobb?
 
Förr var elbolagen väldigt angelägna om att man skulle flytta ut mätaren. Nu med fjärravlästa mätare så är dom inte så brydda av de längre. Men flyttar du ut mätaren så står nätägaren alltid för arbetet före mätaren. Du/elektrikern behöver alltså inte gräva upp någon inkommande matning och skarva den. Du behöver bara stå för ny matning från mätaren till din central.
 
Daniel_E skrev:
Finns det ett standardförfarande då man monterar in ett nytt proppskåp. T.ex drar man nya kablar från elmätaren eller kopplar elektrikern bara vidare från det proppskåp som sitter brevid?
Om kabeln är bra så använder man den gamla, är den dålig så byter man ut den och skickar en anmälan till kraftbolaget där man skriver att man har brutit plomberingen.
 
Rrrrr skrev:
Förr var elbolagen väldigt angelägna om att man skulle flytta ut mätaren. Nu med fjärravlästa mätare så är dom inte så brydda av de längre. Men flyttar du ut mätaren så står nätägaren alltid för arbetet före mätaren. Du/elektrikern behöver alltså inte gräva upp någon inkommande matning och skarva den. Du behöver bara stå för ny matning från mätaren till din central.
Gräva upp den behöver kunden göra, resten står nätbolaget för.
 
Tack för alla svar och tack för att ni ville sätta er in i min fråga. Nu blev något klokare :)
 
Rrrrr skrev:
Förr var elbolagen väldigt angelägna om att man skulle flytta ut mätaren. Nu med fjärravlästa mätare så är dom inte så brydda av de längre.
Dessa mätare som vattenfall kör med är tyvärr ingen höjdare så flera man här i mittt område åker runt och läser dessa endå, är faktiskt mer jobb med de nya än de gamla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.