Hej! Har startat lite olika trådar på ämnet på för olika frågor jag haft, men med en rubrik på den aktuella frågan. Nu gör jag en mer generell tråd där jag kan ställa frågor på allt som berör denna veranda så att jag inte missar all den kunskap som finns på detta forum, bara för att rubriken är missvisande. Nu till frågan...

Taket på verandan blir ett s.k valmat tak.Hur gjorde man förr när man satt fast taksparrarna mot varandra? Alltså kortsidornas taksparrar möter långsidans sparrar. Taket kommer vara synligt underifrån så jag är mån om hantverket. Bifogar en bild en annan veranda så ni förstår vad jag menar

Vitmålat tak på veranda med synliga taksparrar där kortsidans och långsidans sparrar möts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Först satte man dit girsparren. Sedan de korta sparrarna. Om taket är välbyggt kan de korta sparrarna ha någon liten tapp eller bladning av något slag som går in i girsparren men lika ofta är det bara skråspikat.
Infällningen måste man rimligtvis rita på stället med vattenpass och vinkel innan man tar ned girsparren igen och gör urtaget.
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Ok, det blir en del funderande för att få mötet helt tätt när jag sågar de korta sparrarna. Kortsparren fälls ner något (ca 1 cm) i stommen vilket gör att vinkeln ändras efter nerfällning. Kanske måste göra en mall ?
 
Jag skulle försöka med en parallellförflyttning. Då ändrar inte vinkeln.
 
Ja just ja, det borde ju funka! Tänkte inte på det :)
 
Upptäckte att jag fick kortare takutsprång på kortsidorna (ca 2 m) än på framsidan (ca 4m), detta beroende på att hörnsparrarna inte ligger i 45 graders vinkel. Taksparrarna sticker ut 27 cm på framsidan men det blir bara ca10 cm på kortsidorna om jag utgår från hörnet. Hur får man ihop detta? På bilden har jag bara lagt dit allt löst och sparrarna är inte färdigsågade eller sågade i rätt längd ännu.
Takstolar under konstruktion med olika utsprång på kortsidor och framsida, ej färdigsågade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har gjort en redig tankemiss här :x, som egentligen förändrar hela taket. Anledningen till att jag bröt taket just där jag bröt det var att jag ville ha det som den tidigare verandan såg ut och jag utgick från gamla märken på väggen. Skillnaden var väl att verandan inte var riktigt lika djup. Hade jag gjort den lite grundare hade det blivit rätt och 45 graders vinkeln mött väggen rätt. Nu är det försent och jag har lagt massor av timmar för att komma så här långt. Nu till mitt förslag på lösning för att rädda mitt arbete...

Funderar på att "bryta" själva sparren/ utsticket genom att såga av den mitt på bjälken och vrida den till 45 grader och sedan skruva fast dem som två delar. Jag försvagar ju utsticket en del men tror inte det betyder något då ingen nämnvärd tyngd ligger längst ut och de andra sparrarna tar tyngden. Vad säger ni, skulle det funka?

Ritning av ett brutet tak med markerad felaktig vinkel på en blå rutig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Rätt lösning hade varit att placera takstolen så att hörnet kom i rätt position ända längst ut, och sedan passerar takstolen hammarbandet en bit in på ena sidan. I ditt fall då en bit in på kortsidan.

Det stora kruxet med din lösning är att brytningen i valmningen ändrar riktning över takets sträckning. Visst kan man ha det så, men risken är att det kommer se konstigt ut. Vad ska du ha för ytskikt på taket?

Om du ändå vill göra som du tänker så tycker nog jag att du ska låta den befintliga takstolen ligga kvar, och sedan sätta en extra "fejk" i 45 grader som du kan ha som stöd för skarven i vinkeln.
 
Redigerat:
Tack Thomas! Att förskjuta takstolen hade jag ju inte tänkt på! Det måste jag prova så får jag se hur det blir. Tanken är att ha skivtäckning som ytskikt.
 
ozean skrev:
Tack Thomas! Att förskjuta takstolen hade jag ju inte tänkt på! Det måste jag prova så får jag se hur det blir. Tanken är att ha skivtäckning som ytskikt.
(y) Det kommer nog bli bra, det är så det görs, har jag lärt mig av takstolstillverkarna 😉

Skivtäckning, falsad planplåt alltså?
 
Ibland blir man låst i sina tankar, trodde att girsparren måste ligga på hörnet för att det ska bli bra, men lösningen med att förflytta den är ju så enkel och blir ju minst lika bra (y) Det fanns inte ens i mina tankar så jag blev väldigt glad att få det tipset! Ska fortsätta i helgen så jag återkommer med hur det blev.

Precis, falsad plåt i skivor.
 
Gött! Jag har valmat tak på garaget jag byggde, och där gjorde vi just så, det blev helt perfekt :)

Nu när jag tänker efter minns jag att det som fick läggas till var ett extra stöd för panelen i takfoten, eftersom geringen på den hamnar i 45 grader just mot hörnet, och alltså inte utmed takstolen. Men det är en väldigt enkel bit att lägga till och som inte har några negativa effekter. Men du ska kanske ha öppet under?
 
  • Gilla
Torhamncruisers
  • Laddar…
Allt kändes ju klockrent...och så lägger du fram detta :) Fick lov att rita upp det för att se problemet...nu ser jag ju att mötena kommer bli fel. Dessa vinklar igen:wow: , frågan är om detta kommer att se konstigt/fel ut då jag ska ha synlig undersida med pärlspont Ritning med måttmarkerad vinkel och markerade möteslinjer, indikerar ett problem med konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu vet jag inte riktigt vad som är vad i din bild. Men, jag har pärlspont under takfoten, och det funkar fint.

Grejen är den att du måste skilja helt på själva takstolen i hörnet, som du lägger ovansidan av taket på, och geringen för takfoten. Den senare, geringen för takfoten, skall du göra i 45 grader mellan hörnet på väggen (inre hörnet) och hörnet på takstolen (yttre hörnet). Du lägger lämpligen en egen regel på hammarbandet rakt över hörnet och ut till spetsen på takstolen, så du får snedsåga den regeln och avsluta den strax innan yttre hörnet. Sedan sätter du geringen mot den regeln och kan spika i den.

Då blir det helt rätt med allting, takstol, takbeläggning och takfot.
 
Så här

Ljusblått är takfoten.
Rött är takstolen
Gult är regeln som bär geringen i hörnet av takfoten.

Jag gjorde dock så att jag dolde skarven i geringen med en list, då märks inte heller om pärlsponten inte linjerar 100. Jag tyckte det blev klart snyggade med en list än en synlig skarv, lite enkel snickarglädje ;)

Schmatisk illustration av en takfot med ljusblå färg, en röd takstol och en gul regel i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.