Hemmakatten
Mikael_L skrev:
Och sen till det skellefteåpolisen som alltid var ute och letade fortkörare.
Men varför måste man köra för fort? Det, om något, gör ju att man blir stressad i onödan.
 
Stressade norrlänningar växer inte på träd. Vi kör alrdig för fort ;) Därför polisen försvunnit från norra norrland.
 
Byggt in ny hemmagjord brännkammare på vedpannan i ena huset, originalet var nu 8 år men inte slutkörd dock inte optimalt utformad så passade på nu innan man börjar elda mer på riktigt för säsongen. Förhoppningsvis ska denna hålla lika länge som pannan och ge ytterligare lite bättre prestanda.

Det är en Effecta 35 med sond där O2 regleringen är orörd men kringutrustning för ackar, VV, laddreglering är helt anpassad av diverse elektronikskrot mm. Spinner som en katt nu om man kan säga så om det diskreta suset från en fläkt och gaslågans väsande.

Bra start med vettiga värden vid knappa 40 kW och osotad VVX efter sommarens glesa VV eldande.

Display på en vedpanna som visar O2-regleringsvärden och pannans temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Fyrdelad bild av ett pågående källarrenoveringsprojekt med grävda jordgolv och murslevning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kört ett pass i källaren med stor hjälp av famij och vänner. Trött i armarna nu!
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
D09
Kört lite i vedboden 😄👍🏼

Vinterstädat tomten..

Gick ju jättebra med tombolan 😂

Först gick den igenom det värdelösa golvet..

Skulle lyfta loss den men då vurpade den bakåt

Täckte hålet med en skiva.. Givetvis har skivan ett hål.. Skulle lirka loss den.. Fick en kyss på foten 😩

Gissa var tombolafoten ville träffa 😳


Olycksdrabbat byggarbete med tombola genom hål i golvet och skiva som täcker hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vedkapmaskin framför en stor hög kluven ved i en vedbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk att man kan önska livet ur en maskin.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
S
Jonatan79 skrev:
Stressade norrlänningar växer inte på träd. Vi kör alrdig för fort ;) Därför polisen försvunnit från norra norrland.
stressade norrlänningar finns fler än stressade 08or
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Köpt och installerat en Woods ds28f-luftavfuktare i källaren. Råkade också köpa en el-kedjesåg från Makita som jag tänkte använda för att ta ner massa enar på tomten... :)
 
stefancrs skrev:
Köpt och installerat en Woods ds28f-luftavfuktare i källaren. Råkade också köpa en el-kedjesåg från Makita som jag tänkte använda för att ta ner massa enar på tomten... :)
Hoppas din funkar bättre än min... inne 2a gg på service och varit borta 7v, sen ny har den producerat 0cl vatten..

Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax skrev:
Hoppas din funkar bättre än min... inne 2a gg på service och varit borta 7v, sen ny har den producerat 0cl vatten..

Med vänlig hälsning, fremax
Utgår från att du pratar om avfuktaren. Samma modell? Min har redan producerat vatten som dock rinner ner i avloppet så jag vet inte hur många centiliter :)
 
Skulle foga om ett par klinkerplattor i källaren på ett hus vi hyr ut. Upptäckte att de var bom, så jag tog upp dem. Betongen under såg lite skum ut, så jag bilade lite försiktigt och gick igenom. :( Visade sig att man strött ett tunt lager jordblandad sand ovanpå schaktbotten och sen flytspacklat ca två-tre cm...

Nu är det uppgrävt och igengjutet. Just den delen av källaren slutar aldrig att förvåna mig :)
 
Läktat färdigt taket, imorgon blir det vindskivor och fotplåt, börjar närma sig pannor
 
Stadig trätrappa på uteplats med stödmur av sten och ihopfällda trädgårdsmöbler ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plockat in möblerna från uteplatsen. Lacka golv trösklar och börjat montera garderobsinredning
 
  • Gilla
P-plats och 4 till
  • Laddar…
Satte upp en lampa på lillboden utanför huset så man ser något på tomten. Fixade i samma veva till all eldragning till samtlig uteel och förberedde för belysning inne i boden. Kopplade även in nexa-styrning till motorvärmaruttag och utebelysning, fungerade kanon 👍

Nyttelys installerat på en röd lillbod med öppet vitt grindstaket, cyklar vid sidan och en bil synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En suddig bild av en TPLink-extender ansluten till ett eluttag med tänd statuslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Saknar nätverksuttag vid TV, men den här TPLink-extendern löste det. Förra bioanläggningen var trådlös men den nya krävde särskild USB-sticka och jag var inte så sugen på den🙃
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.