Jag köpte mig en gammal scheppach rikt & plan i fint skick för ca 10 år sedan, av olika anledningar så har den stått oanvänd tills igår. Den hyvlade riktigt bra.....ca 3 meter, sen började det yra orangea plastbitar både i spånsäcken och runt hyveln. Då hade plastbeläggningen på ena matarvalsen delvis försvunnit. Kollade Plano Maskins hemsida, 993 kr+ moms. Tveksamt okej, då väl stål och drivrem också behövs. Fortsatte hyvla 10-15 meter idag och någon enstaka plastbit lossnade, men poff så hände plötsligt samma sak med första valsen. Då plötsligt rockar hyvelmeket loss på över 3000 kr inkl. Ungefär vad hyveln är värd fungerande antar jag.
Har någon vart med om samma sak och löst det på annat sätt?
Axeln är väldigt grovt räfflad och plastmaterialet antar jag är formsprutat på plats. Ca 3,5 mm tjockt.
 
En närbild av en rörlig maskindel med svart och orange färg, omgiven av spån och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ungefär så...

Personens hand håller trasiga orange pluggar framför en sågad träplanka och en golv med spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att baka på en ny plastbeläggning på valsen och sedan svarva den rund och plan i en metallsvarv men alltihop kostar säkert ett par tusen kronor.
Skulle det vara en litet dyrbarare gjutjärnsmaskin så skulle reparationskostnaden vara småpengar men det känns litet dyrt för en plåtscheppasch.
 
Jag har en Sheppasch Hm2 stående i förrådet som extramaskin. Tidigare tjänstgjorde den som planhyvel men numera använder jag den inte då den har lite repor i undre bordet. Kan det vara ett alternativ för dig? Jag har för mig att matarvalsarna är av något slags gummi. Kan inte kolla just nu då jag är på resande fot. Den finns i Halland. Vet ju inte var i landet du befinner dig.
/Thomas
 
Jag skulle nog surfa efter en slang i lämpligt material för att trä på valsarna. Det viktigaste är att valsarna är lika i diameter, inte exakt vilken diameter. Alltså slangens Di och materialet är viktigt. Det skall inte färga av sig på virket. Någon typ av polyuretan tror jag är lämpligt. Monteras med någon typ av smörjmedel. Ibland kan Bräkleen vara riktigt bra som smörja. Fördelen är att det försvinner rätt fort och lämnar slangen ren så att den sitter ordentligt. Ibland är såpvatten bra. Man får testa sig fram.
 
Ny polyurethanbeläggning borde inte vara så dyrt, hör med nån gummifirma. Jag jobbade tidigare på ett företag som säljer industrigummi och det var inte ovanligt att vi polyurethangjöt på olika drivhjul och annat till snickeriindustrin.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Tack för bra förslag. HM2 och HM1 verkar inte ha likadana valsar, på Plano maskins sida står att HM1:s valsar endast passar denna, HM2:s passar flera. Gummislang sa faktiskt svärfar. Sista tanken var att handla på sig eltejp i mängd och linda på ;)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Intressant! Då kanske man kan gjuta med valsen i centrum av ett plaströr, och sen klyva bort röret.
 
Jag hade exakt samma upplevelse och tankar som dig nyligen på en 30 år gammal Hm1. Det slutade i denna slang påträdd på axeln med utfyllnad av silvertejp mellan för att fastna. Kostnad 334Kr. Slangen är mjuk och verkar ge bra grepp. Sett en liten svart fläck på trät dock så det kan vara så att den färgar av sig lite.

http://www.do88.se/sv/artiklar/silikonslang-decimetervara-svart-1125quot-28mm.html

Tyvärr blev den inte helt centrerad och är 1-2mm tjockare än originalet men den ser ut att mata bra det lilla jag hunnit testa. Fjäderupphängningen verkar svälja skillnaden.

Det är ju två av "flänsarna" på axeln som sticker ut lite längre än de övriga så att axeln blir lite oval. Jag fyllde ut de övriga med längsgående silvertejpsremsor för att försöka få det runt, men som sagt, det blev inte helt centrerat. Nog bättre att slipa ner de två höga och använda någon bättre utfyllnad än silvertejp. Ännu bättre hitta en slang med lite mindre innerdiameter. Efter mycket grävande på slangsiter var detta dock den bästa jag hittade map inner och ytterdiameter.
 
HM 0 (som jag bytte ut mot Inca för några år sen) hade gummibelagd matarvals …
 
Jag har nån halvgenomtänkt idé om krympslang med adhesiv, typ denna https://www.aliexpress.com/item/Bra..._4&btsid=d607d0b6-e74b-482d-a08c-6df21394324a

Går man på 50mm är den specad till 3mm godstjocklek efter krympning till max krymp som är 17mm diameter. Säg du kanske får 2.5mm tjocklek om axeln är 25mm. Annars kanske 2 lager av 30mm varianten funkar.

Inneraxelns ojämnheter kommer nog "gå igenom" aningen men jag vet inte om det innebär nåt problem. Stora ojämnheter och väldigt hård krymslang kan det kanske ge märken på ämnet.
 
Intressanta förslag bägge två. Blir kanske mest sugen på puchdakotas förslag, då det testats och att "råvaran" finns att köpa rätt enkelt. En annan tanke än silvertejp kan ju vara att kleta in valsen med pu-lim innan man trär på gummit s.a.s, samt hoppas det expanderar jämt.
Ola C:s lösning var snygg, och även den tanken har tänkts, visste dock inte att det fanns så tjock krympslang. Ca 3,5 mm på tunnaste ytan verkar originalet vara. Tack igen för idéer! :)
 
Krympslang som utfyllnad + ev lim borde funka bra. (Fast då har man bara en chans att centrera :)). Enbart lim med den slangen tror jag blir svårt att centrera då glappet är några mm. Dock måste man nog göra något åt de två utstickande flänsarna först. Jag hade också en tanke på att om man upplever att valsen tar för långt under kuttern pga för stor diameter så kan man bygga upp fjäderupphängningen motsvarande bit med brickor.
Skriv gärna hur det gick då jag kanske kommer vilja förbättra den i framtiden :)
 
Haagbard skrev:
Intressanta förslag ...... Tack igen för idéer! :)
Nu har ena valsen på min HM1 också disintegrerat. Hur löste du det till slut Haagbard?

Tre personer i denna tråd inom loppet av några månader med samma problem. Intressant, rent vetenskapligt, att denna polymer verkar ha en ganska definierad livslängd på drygt 30 år :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.