Hej,
Har ett nyköpt ett 1½-planshus från -36 där nedervåningen är oisolerad. Målet är att förvandla det till ett permanentboende så isolering är ett måste.
Tanken är att isolera det från utsidan för att behålla kvm, då de redan är få.

Huset saknar idag ångspärr på (iaf) nedervåningen. Jag har inte börjat bryta i väggarna ännu men vad som går att se verkar de mest bestå av en 4-5cm plank+panel. Isoleringen tänkte jag lägga som en tilläggsisolering, alltså isolera från utsidan på befintlig panel och sätta ny fasad.

Vilket sätt är bäst att gå tillväga för att få till ångspärren? Måste man bryta upp väggar, golv och tak invändigt (vilket jag helst undviker om det går) för att sätta den där eller går det att lösa på något annat sätt?
 
Menar du att det saknas ångspärr invändigt? Utvändigt bör det ju inte vara ngn ångspärr har jag för mig
 
Ja precis, det saknas ångspärr. Det har väl inte varit något problem när det varit oisolerat, men om jag nu vill slänga på en massa isolering för att överleva kylan så måste en ångspärr till. Så frågan, som kanske var lite luddig, är hur man bäst får till en ångspärr vid den typ av isolering jag tänkte göra.
 
Illustration av isoleringsskivor, skruvar och reglar med mätangivelser och installationsinstruktioner för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klura lite på dessa kanske?
 
Blwrgrl: Ja sätter jag upp sådana skivor på insidan, vilket jag tror du menar, bygger det ju inte så mycket. Men jag måste väl ändå få till en ångspärr? Jag misstänker att det inte räcker att plasta bakom dessa skivor, fuktig luft kommer ju leta sig runt via innerväggar, innertak och golv. Eller är jag ute och cyklar? Vore fantastiskt bra om det hade räckt :)

Nu måste jag ändå byta fasaden så då känns det som jag lika gärna kan isolera från utsidan iaf. Men ångspärrsfrågan får mig att klia mig i huvudet.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Hur mycket tänker du tilläggsisolera, och med vad?

Om du inte lägger på mer än max 10 cm isolering, och då celleulosabaserad isolering så klarar du dig utan ångspärr.
De skivmaterial, tapeter och målarfärg som brukar finnas på gamla husväggar är normalt tillräckligt fuktdämpande, (om man inte öser på med för tjocka isoleringsskikt).
 
Det är oisolerat idag så det kommer isoleras ordentligt, nånstans runt 200 minst. Inte riktigt kommit dit i tankarna ännu. :)
Så då måste det som du säger till en spärr iaf.. Några förslag på hur man kan göra, eller är det bara att börja riva allt? :/
 
Oldboy skrev:
De skivmaterial, tapeter och målarfärg som brukar finnas på gamla husväggar är normalt tillräckligt fuktdämpande, (om man inte öser på med för tjocka isoleringsskikt).
Wow ja d ligger ju något i det😆rätt mkt plastämnen i limskivor och färg..

Innertaket upp mot övervåningen ska inte behöva ångspärr/isoleras..och golvet är lite beroende på vilken grund TS har?

Tänkte på d att TS tänker behålla ytterpanelen - är du medveten om hur huset kommer ändra utseende efteråt? Är d inte säkrast att ta bort den gamla fasadpanelen ändå? (Takfot och gavelsprång blir kortare skydd ut över vägg och fönstren hamnar djupare, och grunden kan behöva få några skivelement för att komma längre ut visuellt )
 
Redigerat:
Blwrgrl skrev:
Innertaket upp mot övervåningen ska inte behöva ångspärr/isoleras..och golvet är lite beroende på vilken grund TS har?

Tänkte på d att TS tänker behålla ytterpanelen - är du medveten om hur huset kommer ändra utseende efteråt? Är d inte säkrast att ta bort den gamla fasadpanelen ändå? (Takfot och gavelsprång blir kortare skydd ut över vägg och fönstren hamnar djupare, och grunden kan behöva få några skivelement för att komma längre ut visuellt )
Du tror alltså det borde räcka med att plasta in ytterväggarna från insidan, och sätta ex. en gipsskiva över? Att det blir avbrott i ångspärren där det sitter innerväggar gör inget? Inte heller att ångspärren inte går ner hela vägen ner till syllen samt slutar redan vid innertaket? Ja då blir det mycket enklare :)

Eventuellt tar jag bort den gamla fasadpanelen, som du säger sparar man några cm där. Annars räknar jag med att förlänga både takfot och gavelsprång samt kommer sätta in nya fönster så de kommer hamnar som de ska.
Grunden är mullbänk.
 
Är det timmerhusstomme?
 
Fuktspärren brukar sägas skall ligga max en tredjedel av isoleringens tjocklek inifrån. Så om du lägger isolering på utsidan som isolerar bättre än den befintliga väggen kan du lägga fuktspärren mellan den gamla ytterväggen och den nya isoleringen. Så för väggarna går det att lösa ganska enkelt.
 
  • Gilla
johan_p och 1 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Fuktspärren brukar sägas skall ligga max en tredjedel av isoleringens tjocklek inifrån. Så om du lägger isolering på utsidan som isolerar bättre än den befintliga väggen kan du lägga fuktspärren mellan den gamla ytterväggen och den nya isoleringen. Så för väggarna går det att lösa ganska enkelt.
Är d som man gör med ångspärr i innertak mot kallvind du menar då? Kan d vara bättre med ångbroms istället för spärr då oxå?

Rad med typiska svenska röda stugor med vita knutar omgivna av gröna träd och blå himmel, exemplifierar boende där ångspärr eller ångbroms kan diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk bild som visar felaktig placering av ångspärr i ett innertak, med risk för kondens och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Från Energimyndigheten.se)
 
Redigerat:
Det är bara att sätta plasten på utsidan. Kika på Parocs renZERO-projekt.

Hus under renovering med pågående isoleringsarbete och blå plast på ytterväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://youtu.be/3cOjvU-n6P0


www.renzero.se
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
Blwrgrl skrev:
Är d som man gör med ångspärr i innertak mot kallvind du menar då? Kan d vara bättre med ångbroms istället för spärr då oxå?
Om det bör vara ångbroms eller ångspärr törs jag inte svara på. I exemplet på bilderna är ångspärren just vid reglarna för nära den kalla sidan. Därmed kan det bli problem med kondens. Det problemet kan jag inte se att det skulle föreligga vid utvändig isolering av väggar. Men det finns alltid ett större utrymme för överraskningar vid ändring av en befintlig byggnad än vid nybygge.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Skönt, tack för alla svar!

Då blir det så, river gammal panel, lägger en ångspärr, 240mm isolering, vindpapp, spikläkt, panel.
Har någon sett en guide nånstans eller har tips för hur man lägger ångspärr från utsidan? Tänker speciellt på hur man ansluter den vid tak/syll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.