Hej,

Jag behöver lite råd. Vad jag vet är att det behövs friskluftsinsläpp.
Jag radar upp lite undringar här nedan & hoppas verkligen jag kan få hjälp, vore oerhört tacksamt.

Information
I våra badrum sitter paxfläktar som går igång när man är inne i badrummen.
Vet inte hur de känner av det men de startar när man kommer in. Inte av strömbrytaren. Kanske är vid behov de startar(?)
I köket finns en köksfläkt med motor i.
Ingen fläkt på taket.
Tidigare ägare byggde bort ventilation.

1. 2-Plans villa med källare. I källare sitter friskluftsinsläpp.
Vi har tänkt sätta ett friskluftsinsläpp i varje sovrum samt i vardagsrum. Sedan har vi öppen planlösning till matsalsdel & även i vinkel till kök.
Skulle uppskatta vardagsrum till 25m2
Matsalsdel som sitter ihop med kök 15m2
Räcker det med en ventil totalt där?
Vore väldigt skönt att endast ha en styck på den ytan men krävs mer så....

2. Jag har hört talats om ventiler som med hjälp av typ vax känner av temperaturen & öppnas / stängs till (inte helt) beroende på temperatur ute. Han som ska borra hålen rekomenderade dessa. Vet ej priset alls på dem.
Sedan har jag vart på Bauhaus & sett vad de hade. Hade en som hette Fresh TL98F för 199kr + en annan variant för 299 kr som fanns med ljuddämpande 499 kr.
Jag har ingen koll alls men behöver införskaffa ngn sort. Han på Bauhaus sa att den med ljuddämpning de har inte kräver ett större hål.
Ljuddämpning vill jag ha men funderar även på energisnålheten. Vill helst ha ngn som är energisnål el isolerande på ngt sätt. Finns det?
Bauhaus ventil släpper in luften upptill vilket han menade drar minimalt med energi.
Stämmer det?
Som sagt ös på, hjälp mig med det ni kan så blir jag superglad.
Energisnål, snyggt & helst ljuddämpande. Men ni kanske kan få mig på andra tankar också, jag kan inget.

3.Huset är tilläggsisolerat i väggar samt tegelfasad. Har kontaktat en hålborrare men kan man fixa detta själv egentligen?

4. Ska ventilerna sitta ovanför fönster?
Har ingen golvvärme i dessa utrymme där de ska sättas.

5. Ngt mer jag missat som jag böär tänka på?

6. Vad är rimlig kostnad för att göra dessa 3-4 hål?
Han jag pratat med pratade om ca 4-6 tusen ex moms.
Pratade även med pensionärspoolen & den gubben ville vara 2 man & ville ha ca 25 tusen kronor. Två hela dagar trodde han det skulle ta med att rigga ställning osv. Lite olika bud.
1 hål är andra våning, övriga är första våning en halvtrappa upp.
 
Ojojoj jagar verkligen i stort behov av råd omgående.....hoppas ngn kunnig vill hjälpa mig?
 
Köp den här ventilen. Den är mycket genomtänkt.

https://www.velltra.se/produkt/vaggventil-fresh-tl100de/vaggventil-fresh-tl100de_velltra-se/

Börja med en ventil där vid köket. Man kan ju komplettera sen vid behov. Sätt den inte för nära köksfläkten. Det är bra att ha ventilerna typ ovan ett element. Håltagningen låter som ett rån. Det är inget svårt att göra sådana hål själv. Köp en hålsåg till tegel typ en sådan här kanske

https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Pro-Fit-Halsagar-16-330mm

Och sen vanlig hålsåg till trä etc med förlängare. Sen kan du ju göra något hål då och då och sätta upp ventiler. Det är ju ingen panik.
Gubben som ska ha 25 000 verkar sjuk i huvudet och kriminell.
 
herrejävlar, att sätta upp en ventil för dig tar säkert 20 minuter. Som sagt, inte svårt, man borrar ett runt hål avsett för den ventilen, sen skruvar och silikonar man runt.
Vi har en variant som vi är väldigt nöjda med, den har inbyggd termostat och öppnar och stänger sig beroende på utomhustemperatur, grym!

25 tusen är kriminellt !
 
S
Jag har gjort samma sak själv i mitt hus med tegelfasad och det är inte så komplicerat men det är inte göra som skrivits om ovan. Att borra med hålsåg och förlängare är lätt med reglad vägg och träpanel.

Det finns hålsåg som går bra till tegel men de kostar ett par tusen. Alternativet jag valde var att borra många små hål i ring och knacka bort mitten. Jag har plankvägg och djupet på hålsågen räcker inte riktigt till så då får man hugga bort materialet i mitten och såga i etapper.

Hål genom tegelfasad, skapat genom att borra små hål och knacka bort mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I ett tvåplanshus med självdrag ska du inte sätta tilluftenöver fönstrena på övervåningen för det är stor risk att det blir övertryck på övervåningen och att de blir frånluftsventiler och släpper ut värmen från elementet.
SP har skrivit lite bra info om det.
http://energy.extweb.sp.se/ffi/ventilation.asp

Se över frånluften också, den ska gå oavsett närvaro.

Tilluft i "rena" utrymmen som sovrum och vardagsrum och frånluft i "smutsiga" rum som badrum och kök. Inte sätta tilluft i köket med andra ord.

Fresh har bra ventiler med uppåtriktad luftström som ger mindre kallras men släpp tanken på energisnålheten. Bra innemiljö kräver ventilation och det betyder luftväxling.

Du kan också ta dit en energi- och Ventilationskonsult som ger råd och förslag på lösning.
 
KristinaRT
Om jag tolkar dig rätt har du mekanisk frånluft i huset?

I så fall ska du ha tilluft i sovrum, vardagsrum och liknande, pch sedan sigs luften ut i badrum, tvättstuga och kök. Sätt alltså inga tilluftsdon i rum med frånluft.

Du skriver att fg ägare byggde bort ventilation? Hur menar du här - att personen satte igen tilluftskanaler? I så fall är det väldigt lätt att sätta dit nya i de gamla hålen....
 
En ventilationskille nämnde att man inte måste borra genom teglet utan endast fram dit. Att ta friskluften från luftspalten innanför tegelfasaden. Kan det funka bra om man inte vill borra i teglet?
 
" I ett tvåplanshus med självdrag ska du inte sätta tilluftenöver fönstrena på övervåningen för det är stor risk att det blir övertryck på övervåningen och att de blir frånluftsventiler och släpper ut värmen från elementet.
SP har skrivit lite bra info om det.
http://energy.extweb.sp.se/ffi/ventilation.asp "
Äntligen nån som påpekar det felaktiga med att placera friskluftsventiler ovan fönster i övervåningar. Detta gäller inte bara i hus med självdrag utan även de flesta frånluftsventilerade hus fungerar lika dåligt då ventilerna sitter ovan fönstren på ovanvåningen.
 
exerg skrev:
" I ett tvåplanshus med självdrag ska du inte sätta tilluftenöver fönstrena på övervåningen för det är stor risk att det blir övertryck på övervåningen och att de blir frånluftsventiler och släpper ut värmen från elementet.
SP har skrivit lite bra info om det.
[länk] "
Äntligen nån som påpekar det felaktiga med att placera friskluftsventiler ovan fönster i övervåningar. Detta gäller inte bara i hus med självdrag utan även de flesta frånluftsventilerade hus fungerar lika dåligt då ventilerna sitter ovan fönstren på ovanvåningen.
Kan skriva under på detta. Hade frånluftventilation i ett 1,5våningshus. Spaltventilerna över fönster på övervåning var antingen helt stillastående eller fungerade som frånluft. rummen på övervåningen hade väldigt dåligt luftombyte med dålig luft på morgonen och på vinterhalvåret dyngsura fönster.

Vid konvertering till FTX lockades alla spaltventiler och samtliga rum är nu korrekt ventilerade, tilluft i vardagsrum och samtliga sovrum. Frånluft i kök, tvättstuga och badrummen. Snustorra fönster på vintern och fräsch inneluft på morgonen blev resultatet.
 
Har ett antal gånger i ett antal trådar påtalat det omöjliga i att få rätt funktion om övervåningens friskluftsventiler sitter över fönstren och försökt få de inte insatta att ta bort en bit av tätningslisten i överkant fönstren, för att själva bli varse att luftströmmen går fel väg, innan de sätter igång med att göra hål på fel ställe. År huset dessutom försedd med ett källarplan med öppen förbindelse blir det naturligtvis etter värre. Att prova före kostar dessutom ingenting
 
exerg skrev:
Har ett antal gånger i ett antal trådar påtalat det omöjliga i att få rätt funktion om övervåningens friskluftsventiler sitter över fönstren och försökt få de inte insatta att ta bort en bit av tätningslisten i överkant fönstren, för att själva bli varse att luftströmmen går fel väg, innan de sätter igång med att göra hål på fel ställe. År huset dessutom försedd med ett källarplan med öppen förbindelse blir det naturligtvis etter värre. Att prova före kostar dessutom ingenting
Du verkar ha koll exerg. I och med en utbyggnad av huset på 50 m2 tänkte jag gå från självdrag till mekaniskfrånluft. Huset är med källare. Och just öppen förbindelse som du nämner. Något jag ska tänka på då med tilluften?

Kan nämna att de sjuka är att jag har frånluft i alla sovrum och inga tilluft förutom i källaren. Skumt system..
Planen är tilluft i alla rum förutom kök. Frånluft i badrum samt hall faktisk.
Sen frånluft med egen takfläkt i badrummet källare.

Tips?
 
Förr satt det frånluft i alla rum som hade kontakt med murstocken och ibland vissa som via eternitkanaler transporterade luft in till skorstenen så unikt är det inte. Det som skall ventileras är fukt, lukt och ev emmisioner och därför ser man idag till att utsugen koncentreras till de platser dessa alstras. Detta innebär att gamla ventiler i sov,vardagsrum o likn inte används och suget i bad/tvätt/toa mm flerdubblas istället.Tanken är sedan att sov o vardagsrum skall få in frisk luft genom ventiler utifrån och det är här som det brukar gå snett. Luften tas in där den kan komma in och fördelas sen ut till de utsugningspunkter som finns i huset och ju längre ner i huset som otätheterna finns ju lättare tar sig luften in. Anta att du har ett hål på varje våning som är lika stora. I källarens hål sugs det in betydligt mer luft än på våningen ovanför (ung 3 ggr så mycket) och iom att dessa 2 våningar redan släppt in så mycket luft som frånluften suger ut + lite till kommer resterande luft att leta sig ut genom de ventiler i övervåningen som var tänkta att släppa in frisk uteluft. Detta innebär att du troligen andas in källarluft när du sover istället för friskluft utifrån. Friskluftsintag på övervåningen får bättre förutsättning att fungera om de placeras bakom radiatorerna där övertrycket är ngt mindre. Du kommer troligen att lyckas bäst genom ett rejält frånluftsluftflöde i källaren, se till att matos o fukt inte tar sig ut ur köket, minimera o ev täta otätheter i källaren, och varför suga i hallen? När allt ä klart så gäller det att likt kockarna smaka på såsen, genom att se till att alla friskluftsintag fungerar åt rätt håll. Stearinljus o tunna remsor av toapapper är bra indikatorer.
 
  • Gilla
Potatis1 och 2 till
  • Laddar…
Cheers för ett uförligt svar. Kanske skulle nämna att jag har en plan med källare. Ej 2 plan. Men samma fenomen kanske uppkommer ändå med tilluft som blir frånluft?
Hallen ja. Vettefan egentligen. :) Placeringen blir precis utanför badrummsdörren i hallen--, ca 1 meter ifrån frånluften i badrummet. Det skulle dela på samma Östberg tkc 300c takfläkt 118l/s. Tanken med det var att den blir centralt placerat i huset. Det är öppen planlösning. Och att när badrummsdörren som jag inte har någon överluft till är stängd så har jag fortfarande bra sug i ventilationen.
Den takfläkten ska betjäna 116 m2 på ovankällareplanet. Sen kommer jag installera en likadan fläkt i badrum/spa i källaren. Som också är 116 m2. Tanken där var att man ska separera källaren och boplan ventilationen.
Är jag helt vilsen? Riske är att badrum och hall frånluften motarbetar varandra?

Edit: Känns som ska skippa tilluften ovan källaren helt? köra all tilluft från källaren. Bara se till att den 'r radon och fuktfri?
 
Redigerat:
Ju högre huset är ju omöjligare blir det att få det rätt.
Edit": Känns som ska skippa tilluften ovan källaren helt? köra all tilluft från källaren. Bara se till att den 'r radon och fuktfri?" Nä, mittåt. Ett större undertryck i källaren får stor del friskluften att sugas in på övervåningen och sugas ut i källarplan .Att det är tänkt ett xtra utsug i hallen är för att plocka ut de 150 kbm luft /tim som representerar gängse rekommendationer för 116 kvm är för att slippa tänka på överluft till badrummet. Om du tänker som så: Den luft som finns i hallen, är det nåt fel med den? Troligen inte, utan den kanske tom har värmts upp av köpt värmeenergi. Luften i badrummet däremot innehåller fukt o ev lukter som inte bör komma ut till övriga huset. Var är det lämpligt att ha största utsuget? Även om man skulle haft utrustning som kan ta till vara på ventilationsvärmeförlusterna så är det värt att tänka på systemutformningen
 
Hej....åååå vad mkt hjälp jag fått! :)
Trodde inte det var såhär mkt svar, vart iväg i helgen.

Ja jag blir inte helt klok utan det finns lite frågor fortfarande.

1. Ang mekanisk frånluft....vet ej vad jag har då, trodde det var självdrag. Tidigare ägarna satte in paxfläktar i badrum som verkar gå varje gång man går in i badrummen (?) inte av att man tänder så vet inte hur de känner av.
Spisfläkten den går ju endast när jag lagar mat, sitter ju ingen mer motor ngnstans.
Är det mekanisk frånluft jag har då el självdrag? Vad jag förstår självdrag? Paxfläktar sattes in när det byttes fönster & tilläggsisolerades. I förra fönsterna satt vädringsluckor vilket alltså försvann vid bytet.

2. Var ska tilluften sitta på andra våningen om inte nu då över fönster/element?
Bakom element? El finns fler ställen som är lämpliga?

3. Det där om att inte behöva borra i teglet utan ta friskluft från luftspaltn innanför tegelfasaden, kan det funka? Kan man testa & isf om det inte blir bra borra senare?


Ja känns som att jag har mkt att lära innan jag ska borra iaf. Tur jag vände mig hit & benade ut lite innan jag satte igång iaf.
Tack alla


edit. Tänkt att jag köper fresh ventiler med ljuddämpning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.