Cat5e, tunn kabel, dubbeldrog två i samma rör med en del motstånd. Fick inte alla paren att funka när jag klämde på kontakter, trots ett par försök. Kan jag dragit sönder nån kardel? Kabeln är väldigt tunn och det var svårt att skilja färgerna vilket kan förklara misstag, men ingen av kablarna fick full kontakt. På den ena bråkar par 1 och den andra par 3/4. Sent igår och stressigt. Funderar på att dra om kablar en och en då den ena bara ska upp i rummet ovanför, den andra till vind och klamras några meter innan den går ner till konvertern.
 
Om det går trögt när du drar bägge på samma gång så kommer det inte att vara lättare att dra dom var för sig utan troligen omöjligt. Det beror på att dom då troligen kommer att "tvinna" sig någon stans på vägen. Försök att dra två igen smörj med någon "kabelsmörja" och ta en vän till hjälp att skjuta på i andra ändan. då tror jag att du får i dom.
 
Troligen får vi dra om och bara ta en kabel. Det går att dra i ett annat rör till rummet ovanför men då behöver kabeln förläggas framför altandörren. Men det går att lösa, gäller digitalTV och det finns ju trådlösa grejer till det :)

Kan kontakterna vara problemet annars? Om kardelerna är tunna kanske det är svårt att få kontakt?
Finns de i olika storlekar beroende på kabelns dimension?

Ny fråga, kan en kabel till dubbeluttag räcka till TV/data? Delar man upp kardelerna på något sätt? Ursäkta röriga frågor.
 
"de" gäller alltså RJ45, och tänker på inloppet. Inser förstås att yttermått är lika för alla 😅
 
Alla datakablar för "vanliga" datanät har samma dimensioner på ledarna och ledaren ska vara solid. Och det är inte ovanligt att man misslyckas med kontrakteringen så kolla om tråden verkligen går ända ner i slitsen.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Jag tolkar första inlägget som att du klämt kontakter på installationskabel med solida ledare.
Det blir helkasst om du inte har de speciella och ovanliga kontakter som behövs för sådan kabel.

Normalt terminerar man installationskabel i slitskontakter, antingen i ett uttag eller i en patchpanel.

Edit:
Ser nu att du skriver "kardeler" på flera ställen. Det brukar man inte säga om solida ledare. För att kunna hjälpa dig måste vi veta vilken typ av kabel du har.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Fel av mig. Det är solida ledare, men jag upplever att de är tunnare än jag är van vid. Min " kund" vill dra på samma sätt som med antennkabel som var förut. Ska lobba för uttag, förhoppningsvis blir det lättare med kontraktering.
 
Även för antenn sätter man väl uttag, och för data alltid, om man inte är en glad amatör.
 
Det har skrivits förr, men det tål att upprepas: Det går alldeles utmärkt att klämma vanliga RJ45-kontakter på installationskabel, med bra mätvärden, men det ser bättre ut med uttag. Lättare att kontaktera är det också.

Detsamma gäller även antenn.
 
Om du inte ska köra mer än 100 Mb/s i bägge kablarna, räcker det med en kabel. Sätt sedan en kabeldelare FTP kabeldelare från Kjell t ex.

Nu vet jag ej din applikation, men det är inte så vanligt att man behöver mer fart än så. Jag har kört så i många år. Mäter ungefär 70 Mb/s från den "delade" änden av huset. Mäter jag direkt på fiberterminalen har jag ju 100 då (och det är det jag ska ha), men det kan likväl vara mina sunkiga routrar som bromsar, som den delade kabeln.
 
Skulle man av någon anledning vilja klämma "proppar" direkt på nätverkskabeln så finns det en speciella kontakter som är gjord för solida ledningar. Att klämma kontakter för mångtrådiga ledningar på en solid kabel brukar inte gå så bra.
 
elmont skrev:
Skulle man av någon anledning vilja klämma "proppar" direkt på nätverkskabeln så finns det en speciella kontakter som är gjord för solida ledningar. Att klämma kontakter för mångtrådiga ledningar på en solid kabel brukar inte gå så bra.
Jodå, funkar alldeles utmärkt att göra det.
 
Nej, det blir glapp med tiden. Särakillt om det förekommer rörelser då och då. Ge inte felaktiga råd.

Det finns förvisso modularkontrakter som är universella och fungerar till både en- och flerkardeliga matte , men de kostar lite mer och är inte lika enkla att få tag på.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Och varför inte "rekommendera" att rätt grejer används till rätt sak, speciellt när det finns olika typer avsedda för olika ändamål :confused:
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
[SKPG]Zamora;2573430 skrev:
Det har skrivits förr, men det tål att upprepas: Det går alldeles utmärkt att klämma vanliga RJ45-kontakter på installationskabel, med bra mätvärden, men det ser bättre ut med uttag. Lättare att kontaktera är det också.

Detsamma gäller även antenn.
Det är inte mätvärdena det handlar om, utan pålitligheten. Risken för glapp i framtiden är enormt mycket högre om man klämmer den vanligaste typen av RJ45-kontakt på en kabel med solida ledare.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.