Hej!

Jag skulle uppskatta lite hjälp.
Vi har gjort en analys av vår djupborrade brunn och här är resultatet
Vad behöver jag och vad kostar det :O
Tacksam för allt ni kan ge mig :)
Analysresultat för kemi i vatten från djupborrad brunn med pH, järn-, manganvärden och kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För det första ska du beställa en ackrediterad analys via antingen Eurofins eller Alcontrol, innan du ens rör plånboken eller tittar på vattenfilter.
Svårt att läsa värdena, men står det 5,1 i pH?!

En ackrediterad innehåller minst 28 olika parametrar, det är oseriöst att ens prata vattenrening innan man ens vet om vattnet är tjänligt. Inga salter, nitrat, ammonium, som man kan misstänka med tanke på färgtalet. Ingen bakteriologisk analys också risk med tanke på färgen. Sen har vi dom självklara Uran, Arsenik vilka värden är det på det?!

Usch va trött jag blir på dessa företag!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Kan bara instämma med mogge_73
Låt aldrig filtertillverkare eller liknande analysera ert vatten. Det ska göras av en ackrediterad firma som INTE har vinstintresse att sälja på dig någon ytterligare utrustning.
Här saknas flera viktiga värden bl a på bakterier och mycket mer för att vara ett heltäckande prov.
:mad:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Aha... Vad skönt.
Tack Mogge_73 och MagHam.
Jag är således en sucker som gått på något som jag inte trodde att jag skulle göra. :/
Om man trycker på bilden så ser man allt större och med skärpa.

Då ni verkar mer än lovligt hjälpsamma så undrar jag ett par saker till gällande själva borrningen som jag hoppas ni kan bistå i.

Min husbyggare har tagit in en underentreprenör som i sin tur tagit in en brunnsborrare.
Jag har inte fått några papper eller värden eller något annat som gör att jag kan hävda att jag vet vad de gjort. Alltså vare sig borrdjup eller liter/minut på papper.
Så; vad skall jag ha, vad har jag rätt till?
Jag talar ju bara med min byggare så han får ju ta fajten med underleverantören men det verkar han inte göra så nu är det dags för lite hårt mot hårt. Men utan att jag vet vad jag har rätt till blir det lite svårt såklart. Jag menar ju att borraren kan ju ha borrat 12 meter utan att jag har en aning. Får åka dit med fiskespöt och släppa ut linan?

När jag tog vattenprovet så kom det ut ur vatten-in röret i huset, utan att det spolades länge och jag mistänker dessutom att borr-röret är smutsigt och kan vara fyllt med regnvatten etc...
Inte många rätt här, jag vet, men ibland hoppas man ju att de man anställt har lite egenintresse för att få det hela korrekt och bra.

Tacksam igen för all feedback!
 
Är det alltså en nyborrad brunn? Det kan vara därför vattnet är grumligt och det kan avta av sig själv om du låter vattnet rinna i några timmar. Vattnet ur en nyborrad brunn är ibland sämre än det blir när brunnen använts ett tag. Det kan vara poäng att använda vattnet ett tag och se om det blir bättre av sig själv innan du bestämmer dig för om du behöver ett filter.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag får nog "passa lite" på detaljerna med djupborrning då mitt fritidshus (där Alcontrol analyserat vattnet) har grävd brunn.
För grävd brunn anses analyspaket mineraler/metaller + mikrobiologisk undersökning räcka medans borrade brunnar bör testas för radon också.
Om du googlar på analysföretag och tar kontakt med som så kan du sätta ihop ett lämpligt testpaket.

Det KAN ju vara så att vattnet är tjänligt och jättebra förutom järnet mm i din redan gjorda analys - då har du kastat ut en tusing i onödan.
Å andra sidan kan det vara helt andra allvarliga fel som är viktigare att åtgärda.
Så som sagt, börja i den änden så du har ett opartiskt test att ta beslut från.

Håller också med sign Avemo. En nyborrad brunn innehåller säkert mycket rester av kax som gör tester otillförlitliga. Men här kan jag inget utan gissar bara.

REDIGERAT:
Läste på att COD innebär syreförbrukning av t ex humusämnen från ytvatten. Låter som det stått stilla eller inte är mantlat ordentligt. Någon expert som vill kommentera vidare på detta?
 
Redigerat:
Man ska helst använda brunnen i 2-3mån innan man tar en analys. Men ibland är det så dåligt att man riskerar att permanent förstöra vitvaror, då behöver man testa vattnet tidigare. Borrkaxet som är den stenmjöl som täpper till sprickorna i berget måste spolas ut. Det gör man oftast innan man tar in vattnet i huset för att inte få det i ledningsnätet.
Försök att omsätta vattnet så tidigt som möjligt efter tryckkärlet (utkast/trädgårdsslang).

COD betyder mycket riktigt att du har påverkan av osedimenterat vatten, troligen från sprickor som drar ner vatten ovan berg. Det är det som visar sig som färg. Vid 20-25 kan man se färgen om man spolar upp typ handfat, badkar. Vid 30 får du anmärkning och det syns direkt när du fyller ett glas. Det kan vara en bra måttstock om du upplever att färgen försvinner med omsättning.

Ett borrbevis ska du självklart ha, där ska stå tillflöde samt vilka djup man borrat samt bergart, och hur många meter foderrör samt djup till berg. Är borrfirman medlemmar i Avanti måste detta meddelas.

Annars det som syns direkt är det just COD=humus som står ut tillsammans med järnet som har gränsvärde 0,5 mg/liter, så något filter åker du nog på. Viktigt att kontrollera för svavelväte (luktar ruttna ägg) som måste neutraliseras innan man renar vattnet då det annars kan sätta sig i filtermassan med resultat väldigt kraftig lukt.

Så det korta svaret! Skaffa fram borrbeviset det SKA du ha! Det är bara att kräva via husbyggaren om det är han som skulle ombesörja detta. Sen är det bara att spola, spola och spola. Gärna en helg så du kan vara med om vattnet tar slut.

Tips!
Du kan också lodda upp vattennivån med ett garn med en mutter i, då får du vattenpelarens höjd. Spola i en timme och lodda igen, har vattennivån sänks kraftigt har du dåligt tillflöde.

Det dyker säkert upp fler frågor, men det hjälper vi så gärna till med.
 
  • Gilla
D09 och 2 till
  • Laddar…
@Mogge_73

Vilket jäkla ChefsSvar!
Tusen tack, det förenklar för mig något oerhört! Jag skall kräva in allt.
Så jag borde kunna låta vattnet rinna i de 2 månader det är kvar till huset vi bygger är inflyttningsklart?
Det borde väl borga för ett rättvisande resultat?

Vad kan man annars behöva räkna på för ett filter? Jag har ju sett skräckexempel på priser som gör mig livrädd. Långt över vad jag var tillsagd att budgetera för - 10 000 :- hade jag avsatt.

Tack igen och på förhand för övriga svar...
 
Jag är nog rädd att du hamnar lite högre än så, men avvakta analysen. Innan vi målar väggen svart. 😄
 
Jag brukar säga att räkna med lika mycket i rening som borrhålet kostar. Då kan man bara bli positivt överraskad.
 
Hah! :/ Vad kostar borrhålet då? Det är ju med i totalofferten... :O Gulp!
 
30 tkr och uppåt är i vart fall inget konstigt för en filteranläggning. Kommer du undan billigare ska du se det som en bonus. Men lyssna på Mogge_73 han vet vad han pratar om.
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
Usch och fy,,,, Jag väntar in ett nytt resultat efter det stått och spolat ett par veckor.
Men aj... :/
 
Hej!

2 månader senare har jag gjort som mogge_73 och andra så fint tipsat om.
Jag bifogar nu ett nytt, mer pålitligt (hoppas jag) testresultat.

Några kommentarer?

Jag har en fråga; Hur kommer det sig att kallvattnet fortsatt luktar illa men inte varmvattnet? Har det med någon kemisk reaktion att göra som får odör att dunsta snabbare vid varmt vatten?

Tryck på bilden så zoomas den in i skärpa.
Tack!

Vänligen
ThomasVisa bilaga doc01296920161201150102.pdf
 
Grattis! Det ser ju jättebra ut.
Lukten är svavelväte som neutraliseras i varmvatten då den är mer syrerik.
Jag skulle rek. En syreaktivator och börja med ett patronfilter 20 micron, får du byta för ofta kan du investera i ett sandfilter längre fram.

Ca 6 000:- totalt

Det visar hur viktigt det är med ett ackrediterat prov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.