Och det räcker inte va? Nytt tak, badrum, gäst WC, kök, fönster och alla ytskikt invändigt (väggar, tak, lister, karmar, dörrar).

Tak 100-150
Badrum och gäst WC 150-200
Kök 150
Fönster 5-15 k / st
Ytskikt 20-25 k / rum.
Räcker de inte med en miljon för att rusta de du beskrev, så får du antingen välja billigare material eller låta någon nykter räkna på arbetet
 
Jo. Men personligen gör jag hellre tex kök och ett badrum riktigt bra, än att göra allt med billigaste utförande... Så drar det iväg... :) Men alla är olika, vissa tycker en begagnad bil för 50.000 är kanon, andra kan inte tänka sig annat än ny bil för 400.000. Hur långt är ett snöre?
 
Dörrar tycker jag du absolut INTE ska byta, fönster, ÄR de bortom räddning, byt innan alla ytskikt, de lär vara fastputsade och sabba mkt... Likaså vatten och avlopp samt el. Gör om allt direkt. Resten kan som sagt tas pö om pö...
 
Folk brukar säga att fönster är slitna och måste bytas.....när de gamla fönstren bara håller i 80 år till......

Om de inte är slutruttnade är det onödigt att slänga ut en massa pengar på fönsterbyte. Om de är slutruttnade på sydsidan kan det räcka med att byta fönster på sydsidan medan de övriga får hänga med en generation till.
 
heimlaga skrev:
Folk brukar säga att fönster är slitna och måste bytas.....när de gamla fönstren bara håller i 80 år till......

Om de inte är slutruttnade är det onödigt att slänga ut en massa pengar på fönsterbyte. Om de är slutruttnade på sydsidan kan det räcka med att byta fönster på sydsidan medan de övriga får hänga med en generation till.
Ja så är det säkert. Ska kika om fönstren är sönderruttnade eller inte. Jag vet bara att de ser enormt slitna ut och fula 'inuti'. Känns bara som ett extremt stort jobb att göra de iordning så de blir fina.....
 
Okej, efter era kommentarer har jag kommit fram till ungefär denna budget för renovering. Jag räknar hellre med lite högt än lågt...
Tak och fönster är inräknade, men säger besiktningsmannen att vi ej behöver byta dessa så är det ju bara positivt för budgeten...

Fönster 250k
Dränering 100k
Tak 150k
El 100k
VVV 100k
Kök 200k (men hoppas på 150k)
Badrum 150k
Gäst WC 50k
Ytskikt ovanvåning inkl.tak & golv 125k
Ytskikt bottenvåning inkl. Tak 125k
Tvättstuga 50k (måla väggar, klinker golv, maskiner samt skåp/bänk)
Nytt trädäck/altan 50k

Summa: 1 450 000 kr
 
Lite frågor:

1) Om huset idag har putsade väggar inuti, ska man fortsätta ha putsade väggar eller vad rekommenderar ni för ytskikt?

2) källaren idag har inga element utan är en dyster råkällare. Vi vill kunna använda ett av rummen som en riktig ordentlig tvättstuga och ett annat rum till gästrum. Hur gör man då med värme därnere när det inre finns element idag?

3) Ang. Dränering, har hört att man kan göra det inifrån. Någon som gjort det? Vad är kostnaden på den metoden jämfört med grävning ute runt huset?
 
1) Putsade väggar inne har jag åxå, men på trähus. Det är lite "dyrare" att göra jobb på, MEN är väggarna sjyssta och det bara är småsprickor, spacka dem bara. Men att tex byta en innerdörrkarm eller fönster blir dyrare. Jag anser att puts är bättre än gipsskiva. Det är troligen ett "sunt" hus - jämfört med plast och gips som i nyare hus. Så att sätta gips på allt tycker JAG är idiotiskt - även om byggfirmor troligen kan vilja göra så för de är vana vid det...

2) Är det bara ett rum skulle jag säga en oljefylld elradiator alt om man ska göra om golvet pga det går rör däri som ska bytas, värmegolv. Förstås är det bättre med vattenburen värme rent ekonomiskt, men för en enkel tvättstuga tycker jag elradiator kan funka... iallafall inledningsvis. Värmesystemets rörsystem och radiatorer borde ni inte röra, de är bättre än nya grejjor - plus att det är sjukt dyrt att byta.

3) Sådan dränering är vad jag förstår bara mumbo-jumbo. Men är det målat med annat än plastfärg och vatten från stuprör leds bort på vettigt sätt samt markförhållandena är rimliga så är det inte alltid supernödvändigt att dränera - om man inte ska inreda källaren för att bo i...

Tittade på bilderna igen, huset har fina kvaliteter, jag hoppas ni kommer fram till att ni ska spara både innerdörrar, fasta garderober, skafferierna i köket osv. Tror det skulle bli sjukt fint med ett modernt "funkiskök" - och bevarar man den planlösning som finns så tror inte jag det behöver bli dyrt ens om man går på tex Åraslöv som jag tipsade om.

Värmeekonomiskt och estetiskt så föreslår jag att ni tittar på att isolera upp mot vinden och skippar fönsterbytet. Iallafall bara byter de fönster som är HELT slut. Och kosta på då fina fönster. Inte PVC. Det är huset värt!

Om ni bestämmer er för denna resa, se till att hitta BRA hantverkare som inte vill byta allt till moderna material. Det är ofta en så grymt stor skillnad i träkvalitet och hantverk mellan nytt och gammalt!
 
Om taket ska göras om hade jag isolerat det från utsidan samtidigt.

Om du tänker byta fönster till nya täta treglasfönster så kommer du behöva göra något åt ventilationen också eftersom det blir för instängt annars.

Angående värmen i källaren så är det att föredra med vattenburna radiatorer som passar värmepumpens lågtempsystem.

Det kanske går att ta ner väggen till jungfrukammaren för att få ett större kök?
 
FG skrev:
Om taket ska göras om hade jag isolerat det från utsidan samtidigt.
Är det inte bara en krypvind, känns mer rimligt isolera över innertak än på yttertak?
Oavsett, hur man än gör bör detta inte vara nåt att oroa sig för.

Lägg inte på betongpannor bara! Ny papp och läkt, isolera innertak. Klart. :)

Om du tänker byta fönster till nya täta treglasfönster så kommer du behöva göra något åt ventilationen också eftersom det blir för instängt annars.

Angående värmen i källaren så är det att föredra med vattenburna radiatorer som passar värmepumpens lågtempsystem.
Byt helt enkelt inte fönster...

Det kanske går att ta ner väggen till jungfrukammaren för att få ett större kök?
Hädelse att göra så! Jungfrukammaren och de platsbyggda skafferierna är ju kultur och charmvärde. Ändra inte detta!
 
Tack för alla svar, det hjälper verkligen!

Vet ni vad det kostar att fixa gamla fönster så att de ser ok ut - mestadels målning som behövs?
 
Tror ni man fixar renovering av huset för bara 1 miljon?

Jag har dragit ner budgeten men ser inte riktigt var jag ka dra ner mer...1150000 alternativt 1250000 om man måste fixa dränering.

Tak 150k
Fönster 100k (byta de som behövs alternativt restaurera de gamla)
Kök 150k
Badrum 150k
Gäst WC 50k
Altan/trädäck 50k
El 75k
VVS 75k
Tvättstuga 50k
Ytskikt, innertak alla rum samt golv ovanvåning 150k

Ev. Dränering 100k
 
Vi har ett hus från -37 som vi renoverat för en dryg miljon. Vissa saker blir man förvånad över att de är så billiga och andra blir förvånansvärt dyra.

Att byta innerdörrar kändes väldigt prisvärt och enkelt. Likaså att slipa och lacka trägolv.
El och VVS blir alltid mycket dyrare än man tror.

Det verkar vara nästan nödvändigt att läsa på inför byggprojekt för att ha en aning om vad man ska beställa för jobb.
 
IcePrincezzz skrev:
Tror ni man fixar renovering av huset för bara 1 miljon?

Jag har dragit ner budgeten men ser inte riktigt var jag ka dra ner mer...1150000 alternativt 1250000 om man måste fixa dränering.

Tak 150k
Fönster 100k (byta de som behövs alternativt restaurera de gamla)
Kök 150k
Badrum 150k
Gäst WC 50k
Altan/trädäck 50k
El 75k
VVS 75k
Tvättstuga 50k
Ytskikt, innertak alla rum samt golv ovanvåning 150k

Ev. Dränering 100k
Tänk på att du åker på att återställa trädgården efter en dränering. Men allt detta är ju en gissningslek, bästa är att kontakta några entreprenörer så får dem räkna på de, så kan du delge offerterna här på forumet, får du svart på vitt om de är rimliga priser.
 
buspojken skrev:
Tänk på att du åker på att återställa trädgården efter en dränering. Men allt detta är ju en gissningslek, bästa är att kontakta några entreprenörer så får dem räkna på de, så kan du delge offerterna här på forumet, får du svart på vitt om de är rimliga priser.
Vi har kontaktat 2 företag, återkommer med priser svart på vitt när jag vet.
Ville bara ha ett hum innan vad man kan förvänta sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.