Hej,

Har fjärrvärme hemma och har den inställd på 19 grader på centralen men har cirka 24 inne. Händer inget speciellt när jag vrider på termostaterna på radiatorerna.

Gamla och slitna. (Se bild)
Borde jag byta till nya likvärdiga eller nya sortens digitala? Det handlar om 5 element som behöver nya.


Gammal och sliten termostat på en vit radiator med synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




En gammal vit radiator med termostat som ser sliten och använd ut mot en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Sliten termostatventil på radiator med synliga rör och avtagen knopp, inlindad i tyg för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som det sitter en adapter monterad på den översta bilden? Termostatventilerna kanske är gamla och kärvar när stiftet trycks in. Kan gå att smörja upp med 5-56 eller liknande, annars behöver en rörmokare byta till nya grejer. Digitala termostater är väl bra om man vill ha olika temperatur under olika delar av dygnet, men annars är de lite väl avancerade för vanligt bruk.
 
enkelt jobb att byta själv, du behöver inte blanda in någon röris tkr jag...
 
Bara man vet vad för termostater som passar är det väl ganska enkelt. Ska jag behöva tömma system och ta lös och sen beställa?
 
Termostathuset på bilden är ju Damixa och för att t.ex. sätta ett MMA termostathus istället för den behövs en adapter med artikelnummer 30 1400 4142 hos grossisten Gelia. Försöker bifoga deras guide i pdf-format.
 
Ja, du behöver tömma systemet om du skall byta 5 termostater, sen får du lufta systemet. Är dock inte så farligt dyrt att anlita en rörmokare, han gör det på en handvändning!
 
Y
Har du tryckt på piggarna och sett så dom rör på sig och inte sitter fast?
Vanligaste orsaken till att enstaka element inte beter sig som dom ska.

Förövrigt borde du seöver centralen om den skeppar ut förmycket värme som kostar dig massa onödiga pengar. Nördigt värmefolk har inte termostatrattar alls utan finjusterar anläggningen istället för spara energi/pengar.




Tycker MMAs nya termostater är både diskreta och käcka med sin lätthanterade funktion för låsa egna min-max värden ifall folk envisas att ändra på rattarna när du inte ser och vill det.
- att bara byta rattar kräver inte att man tömmer systemet osv. Därav bör du kolla så det bara inte är piggarna som kärvar.. tryck in den i bott, släpp och den ska glida ut max själv. Om inte, ta hammare och knacka på den, rakt, tills den släpper.


MMA Termostat Evosense
http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-termostat-evosense-28-0-28-c/
4806737.jpg

http://www.rinkabyror.se/artikel/mma-adapter-mma-x/
 
Redigerat:
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Danfoss living connect är ett populärt alternativ till MMAs termostater. Finns två versioner, en som syncar mot en centralenhet och en fristående. Det jag inte gillar med de digitala termostaterna (som i mångt och mycket är överlägsna sina mekaniska motsvarigheter med tanke på tidsinställd värme/kyla) är att man måste byta batteri varannat år.

Annars gillar jag Danfoss Connect skarpt!
 
Behöver jag adapter för att få dit danfoss connect?
 
Hur funkar centralen styrs via utetempen eller enbart innegivare bör gå att justera in rätt temp där i första hand så slipper du byta termostater.
 
robbah det beror på radiatorventilen. Måtta radiatorventilen och prata med exempelvis Rinkabyrör så kan de svara på den frågan :)
 
Dom kunde inte svara på det tyvärr :/
 
Byt ventiler. Det är ingen idé att lägga ut pengar på termostater om du inte byter ventiler. Mät rören ca 17 mm för R10 el 3/8 ventiler. 21mm för R15 el 1/2
 
Krilleman
Ser ut som 3/8.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.