Ja det är som sagt väldigt tråkigt att se då installatören gjorde flera allvarliga fel vid installation och kontroll - det får inte ske...

Ang sovrumsdvärgen, är det en laserskrivare som finns där? De kan ha en häftig startström.
 
Hej

Ja det är en laserskrivare.

K
 
tommib skrev:
Bra att det löste sig.

Bara för att vara petig ska den där ringledningen längst ner till höger vara bättre isolerad. Det ska vara dubbel isolering (som tål högsta spänningen) mellan den och fasledarna i centralen.
Hej, kan du utvecka lite? Jag skall projektera elen i ett fritidshus själv, elektrikern får sedan ändra på det han tycker är fel, och det vore bra att ha koll på detta.
 
Inne i kopplingsutrymmet, dvs. inne i centralen. Där måste alla ledningar som går till klenspänningsprylar vara dubbelioslerade för den högsta spänning som finns i utrymmet.
 
  • Gilla
Krypstocken och 1 till
  • Laddar…
OK

Så i praktiken en "lampsladd" och inte "telefontråd" från trafon till dörrklockan.

Bra att veta inför nästa projekt.

Återkokpplar när jag har löst mitt N fel om några dagar/vecka.

Tack för all hjälp
 
Ja ungefär så, jag (som inte är elektriker) är lite osäker på om en simpel lampsladd får finns i utrymmet. De brukar sägas ha för låg spänningstålighet för att användas i en fast installation. men det kanske bara är problem där det kan finnas fasspänning på en tråd i lampsladden, och den kan komma i kontakt med en annan fas, dvs 400V över isoleringen. Just det händer ju inte om det bara är klenspänning i sladden.
 
Vad gäller N felet, så skulle jag nog föreslå att du omgående bryter de säkringar som hör till gruppen med felkopplad nolla (det är väl bara trefasuttaget?).

Var det en elektriker som kopplat fel, eller var det hempul? Jag skulle inte lita på en elektriker som lämnar ett sådant fel efter sig.
 
Hej

Det var en elektriker, 11 år sedan.... samma kile som har kopplat trafon.
Har stängt av 3-fasuttaget i garaget(sitter en 3-fas brytare innan uttaget)
Det känns säkert( inga förgreningar etc), bara att låta det sitta tills det finns tid för ominstallation av N ledare( den är för kort).
 
Och uttaget är det enda som går på dessa säkringar?
 
  • Gilla
Bob_the_builder
  • Laddar…
Japp, egen säkring(en per fas) till 3-fasuttaget, 16A. Dessa är av samt brutet vid uttaget. i garaget.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag är inte elektriker men har skruvat en hel del elektronik i maskiner matade med en-fas och trefas. Dvs jag kan skapligt med el men duger ändå inte till att göra en elektrikers jobb.

När det gäller ledningsval area och isolationklass så är "rätt" grejer billiga. Finns ingen anledning att koppla med lampsladdar eller telefon-kabel. I el-skåp använder man klassade installationsledningar. Lika i maskiner och utrustning på anslutningen mot elnätet. Ett el-skåp kanske sitter kvar i 30, 40 eller 50 år och vissa maskiner lika länge. När jag köpte mitt hus byggt 1945 fanns det säkringsmoduler och en del ledningar som var original dvs 65-70 år gamla.

Jag är kanske tråkig men i fasta installationer vill jag se rätt ledningar och helst från en känd tillverkare. Googla så hittar du rekommenderad dimensionering. Jag kan inte göra en elektrikers jobb men jag har gjort många felsökningar och varningsklockorna skriker om jag ser grejor i en fast installation som ska finnas där. Det kan då finnas farliga felkopplingar eller felkopplingar som är oerhört besvärliga att felsöka.

Ett färskt exempel från mitt eget hus. En totalentreprenör gjorde i våras ett jobb där det ingick en del el-dragning. Huset är gammalt men när jag köpte huset fick en elektriker sätta in en ny central och gå över huset. Dvs elen var i skaplig ordning.

Den här totalentreprenaden sköttes uruselt så en ny totalentreprenör fick ta över. När den delen av huset skulle tas i bruk så löste säkring ut på relativt låg belastning (högre startström). Ett 230Volt uttag hade 12 Volt. Den första elektrikern var bra men han fick fel uppdrag. Det slutade med 5 timmars letande tillsammans med elektrikern. 12Volts problemet var klurigt. Uttaget satt 2cm bredvid en dosa med 3 faser. I uttaget var det 12 Volt men i dosan 230 mellan nollan och fasen till uttaget. Det sig att vara nollan till det uttaget som blivit dåligt avisolerad innan den trycktes in i en transparent Wago. Det såg rätt ut och när man mäter så tar man ju noll-anslutningen lite för given. 3 nollor in en transparent Wago...........

De andra problemen löste vi inte då även om jag börjat ana vad som skett. Det skulle dras om lite äldre kabel i pansarör och dras fram några nya matningar. Elektrikern hade rivit elen i dessa utrymmen 6 månader tidigare och när det skulle återställas och dras till några nya förbrukare blev det uppdelat i på fel grupper. Jag ägnade kvällen åt att slå av samtliga säkringar och slå på en i taget tills alla förbrukare i huset var uppmärkta på en skiss av huset med rätt säkring. Det tog 5 timmar för så knepigt låg säkringarna fördelade. Det var delat bla uppdelat i fördelningsdosor som gick mellan våningsplanen och dessutom på den våning som renoverats. Att backa det skulle tagit tid. Med min skiss kunde vi välja att att elektrikern drog ny utan påliggande matning där det behövdes och så kopplade vi ur ett par matningar "knyckta" ur fel dosor och flyttade om lite i centralen. Det var nymålat och vissa saker dragna i nya väggar och andra nya ledningar i gamla rör och dessutom är ett av rummen ett våtrum. När det blev delat fel så fanns det matning enfas med 2.5mm2 där nollan i dosa till central var 1.5mm2. Den här typen av kartläggning och åtgärder är tidskrävande och väldigt lätt att inte hitta grundorsakerna. Urusel projektering och projektledning av totalentreprenaden var huvud-orsaken även till el-problemen.

Detta tog väl 12 elektrikertimmar och 6-8 timmar av min tid. Jag hade lite svårt att acceptera att jag inte kände mig 100% på att det var säkert och funktionsdugligt. Säkerheten går först men sen måste grupperna lastas så att inte säkringar löser ut pga av "ingen vet" vad som hänger på respektive säkring.

Jag som trodde det var ordning på elen i mitt hus :) Åtminstone var det ordning och nu ska ordningen vara återställd.

För att summera. Följ standard när det gäller centraler. ledningstyp´och dimensionering. Ska du "projektera" så är det nog enklast att göra en planskiss och rita in vilka el-funktioner du vill ha och deras uppskattade belastning. Är det ett mindre hus gör en erfaren elektriker den tekniska projekteringen i form av dimensionering och materialval blixtsnabbt.
Vid förändringar i gamla hus så måste ändringarna verifieras och dokumenteras.

Sorry att det blev en uppsats men jag gick igång på ämnet.:surprised: Jag låter elektrikern sköta mitt elsystem hemma men jag reagerar lika om jag öppnar en maskin och ser fel typ av ledningar, fel komponenter eller quick fix lösningar etc det kan ta en evighet att lokalisera och rätta till. I det sammanhanget har en bostads elsystem väldigt få komponenter. Elektromekaniska maskiner kan ha tusentals komponenter. Jag ogillar ordet omöjligt men det kan vara väldigt tidskrävande att lokalisera och rätta problem.

Nu får jag tacka för ditt tålamod om du orkat läsa ända hit.:surprised:
 
Fast lite rörig el är nog standard i äldre hus efter några ombyggnader.

Vi har elcentralen i källaren. En grupp (av flera) går upp i en vägg, passerar 1a våningen, driver ett uttag där. Fortsätter upp på andra våningen, och upp till taket där. Går in i en kopplingsdosa, grenas ut till belysning och några uttag. Så långt rätt rimligt.

Men från ett av uttagen går den ner igen, matar en kopplingsdosa på första våningen, ca 3m från där den går upp. Denna dosa grenar till en belysning och ett uttag nere vid golvet. Där fortsätter den nedåt till källaren igen.

I källaren en kopplingsdosa, ca 3m från centralen, och där driver den belysningen i rummet med centralen, den lampan sitter i taket 1m från centralen. Så elen till lampan har varit uppe och vänt på andra våningen innan den driver taklampan 1m från centralen.

Kopplingsdosan i källaren är dessutom en historia för sig. Den är ursprungligen en plåtdosa från 1930, dvs. liten, In till den dosan kommer 4 rör. Sedan har väggen byggts på vid en ombyggnad, troligen 1960. Då har man satt en ny dosa, utan botten över den gamla dosan, 4 nya rör in i den dosan. Detta har då putsats dit. Sedan har man vid en ombyggnad 1976, bilat in ytterligare 2 rör som ansluter ytligt in i dosan. Det är inte möjligt att nå toppklämmorna som sitter längst in.

Från denna dosa distribueras trådar till 5 olika lampor, alla med trapptändning, dessutom till några uttag. Så 5 lampor och 10 trappomkopplare.

Jag har länge övervägt att knacka upp runt denna begravda dosa, och städa upp lite (Två av lamporna finns inte längre), Och ev. byta den mot någon lite större kopplingsbox. Problemet är att rör kommer in till dosan med ca 20cm skillnad i djup i väggen.
 
Tack för inlägget!


Befintlig trafo etc får sitta där, jag skall bara lösa nollan till 3-fas.

Jag har naturligtvis inte tänkt koppla in en lampsladd i elcentralen när jag projekterar mitt nya projekt.
I detta nya projektet kommer ALL el att planeras och dras ny enligt alla konstens regler( av behörig elektriker).
Jag gör planering av uttag och lampor, elektrikern installerar och ev ändrar i planeringen.

K

K
 
Du har rätt. Gamla hus har oftast lite rörig el, Jag har också övervägt att ta bort några dosor för att få bättre ordning men pansarrör och de gamla dosorna (från 1945) är inte roliga att demontera för de känns nästan "massiva" och när jag gjorde ett försök så insåg jag att halva betonghålstenen riskerade att åka med. När rören sedan går i vägg mellan våningplan sköt jag upp den tanken på obestämd framtid.

Det jag ville exemplifiera och tipsa om är att det är värt timmarna att ta reda på hur det är kopplat i lapptäcket så det går enkelt att hantera vid framtida förändringar. Att kolla upp alla förbrukare/matningar är inte svårt utan bara tidskrävande. Ett jäkla rännande till centralen och slå av och på säkringar för att sedan gå huset runt och se vart det fanns spänning. Jag kom fram till att göra det på kvällen var smidigast. Jag slog på alla lampor och en hel del andra prylar i kombination med en vanligt kontaktlös spänningsindikator och en ficklampa för att klara trappor och ta mig runt i ett mörkt hus. Fick hjälp med lokaliseringen av påslagna lampor mm i övrigt gick jag uttag för uttag. Kollade spis, kyl/frys, diskmaskin osv.

Det är praktiskt att ha koll för nästa gång en elektriker ska göra jobb så får han/hon en uppdaterad skiss för det blir väldigt dyrt om elektriker ska göra den översynen i ett gammalt hus.

Sen var det bra att hitta dimensioneringsfelen där tex nollan var 1.5mm2 mot en fas-ledare på 2.5mm2. Att leta sånt ska bara personer med rätt kompetens göra.

Som sagt jag delar din uppfattning om att gamla hus har lite rörig el men det var värt timmarna för att kartlägga upp det i samband med denna installation och med elektriker på plats.
 
Krypstocken skrev:
Tack för inlägget!


Befintlig trafo etc får sitta där, jag skall bara lösa nollan till 3-fas.

Jag har naturligtvis inte tänkt koppla in en lampsladd i elcentralen när jag projekterar mitt nya projekt.
I detta nya projektet kommer ALL el att planeras och dras ny enligt alla konstens regler( av behörig elektriker).
Jag gör planering av uttag och lampor, elektrikern installerar och ev ändrar i planeringen.

K

K
Så har jag lärt mig göra när det ska dras nytt. Jag är ändå elektroingenjör men en bra elektriker har regelverk och standarder på fingertopparna så skulle jag göra dimensionering mm så tar det timmar och en elektriker tar det minuter för. Att däremot göra kartläggning i äldre hus om vilka förbrukare som ligger på olika säkringar mm går att göra själv och tas emot tacksamt av en elektriker. Att göra själv så menar jag med beröringsfri spänningsindikator för det är inte alla som kan hantera en DMM.

En bra skiss på hur du vill ha funktionerna och vilken last du vill ansluta räcker långt. Är det ändringar i gammalt hus eller tillbyggnad så är en kartläggning bra att ge elektrikern. Även om en bra och riktigt ambitiös elektriker kollar själv så spar det tid. En helt ok spänningsindikator är billig men köp inte de allra billigaste. Jag har en Fluke och en UNI-T från Kjell & Co. UNI-T fungerar utmärkt för mig och kostar en bråkdel av Fluken. Av någon anledning så använder jag UNI-T ;en mer är Fluken.

För mig är det intressant och lärorikt att följa dessa trådar om el och el-installationer. Det finns oerhört med kompetens på forumet även om det också finns några som ger olämpliga råd. Detta korrigeras oftast snabbt av någon med god kompetens.

Jag har följt ett antal teman på forumet under flera år och tog nyligen mod till mig att registrera mig och försöka bidra. Utifrån den expertis jag ge tips och råd har jag tvekat och känt att ska jag vara med i diskussioner och ge råd måste de hålla bra nivå och kvalite.

Lycka till med dina projekt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.