Behöver lite hjälp. Kort historia, vi begärde in offert från ett elbolag. Fick offerten och de ville träffas och gå igenom projektet (inga papper skrivna), vilket vi gjorde. Vi fick låna ett mätarskåp för byggström för 500 kr (muntligt).
Ringde dit en elektriker för att koppla på ström till ny borrad brunn 1 kabel).
Senare valde vi en annan entreprenör då priset skiljde sig enorm.
Vi har aldrig sagt till förra entreprenören att de skulle få utföra jobbet.
Nu 3 mån senare ca kom en faktura på tot 11 750 ink moms.
Dom tar 1700kr för elskåpet
2700 för inkoppling av pumpen (1kabel)
Genomgång av villa 3000kr
Mätaranmälan 2000

Borde jag bestrida denna fakturan? Jag anser att detta är oskäligt att betala. Men vad säger ni?
 
Troligtvis.

Elskåpet ska du givetvis bara betala 500 för.

För dom andra sakerna beror det på vad som står på offerten. Om du får en offert och sedan kommer överens om att dom startar arbetet så har du accepterat priserna i offerten. Om det då står "genomgång a 1000/timme" och det tog 3 timmar så får du vackert betala detta. osv.

Lägg upp offerten med företaget och ditt namn maskat om du så vill, så kan du få bättre besked.
 
Offerten va fastpris baserad på hela projektet alltså inga timm priser. Priserna är som taget ur luften.
 
Vad var överenskommelsen, om ni nu fick låna mätarskåpet för 500 spänn? Var det under förutsättning att dom skulle köra igång med jobbet? Inget företag lånar ut ett skåp så billigt på kul...

Om dom såg det som en accept av offerten, visserligen muntligt, så kommer såklart en faktura på jobbet dom inte fick utföra, eftersom dom anser att du begått avtalsbrott. Det är min gissning.

Det kan ju vara ett misstag också... att nån på kontoret tror att dom glömt fakturera jobbet och slänger iväg fakturan enligt offerten. Ring och prata med firman. Det kan lösa det mesta.
 
Redigerat:
Skåpet va det inget tal om att det va för att de skulle utföra entreprenaden. Jag ringde en dag och kollade om de hade skåp och då sa dom att jag kunde ta ett dom hade för 500 kr (mistänker svart). Vi har aldrig sagt att dem ska få utföra entreprenaden eller skrivit på något. Har dock haft kontakt med dom och fråga satt deras offert etc. När vi sedan fick in andra offerter kunde vi ej ta dem då det nästan va dubbelt så dyrt. Om man nu bestrider fakturan vad kan i värsta fall hända? Känns som att de inte har mycket att komma med då vi inte har något skrivet.
 
I grova drag; om du bestrider fakturan kan dom i värsta fall skicka till Kronofogden eller inkassobolag. Om ni bestrider även det kravet händer inget. Företaget kan då dra det vidare till Tingsrätten. Om ni vinner kan dom inte göra nåt. Om ni förlorar i Tinget och inte betalar, då kan ni få en betalningsanmärkning.

Men prova först att ringa och prata med dom, det kan ju vara ett misstag.
 
O
Ett seriöst inkassobolag tar inte ens i fakturan med tång:p Företaget måste skicka fakturan till kronofogden. Därefter fortsätter det. Men du kan inte råka ut för något. döms du att betala fakturan så måste du betala, annars blir det betalningsanmärkning.

Du kan bestrida hela beloppet, eller välja att betala det belopp ni kommit överens om gällande elskåpet. och då bestrida resten.

Väljer du att bestrida så skriv det på fakturan, samt anledning. Sedan skickar du det till företaget både via mail och post... Om de har mail....
 
mangedif skrev:
Skåpet va det inget tal om att det va för att de skulle utföra entreprenaden. Jag ringde en dag och kollade om de hade skåp och då sa dom att jag kunde ta ett dom hade för 500 kr (mistänker svart). Vi har aldrig sagt att dem ska få utföra entreprenaden eller skrivit på något. Har dock haft kontakt med dom och fråga satt deras offert etc. När vi sedan fick in andra offerter kunde vi ej ta dem då det nästan va dubbelt så dyrt. Om man nu bestrider fakturan vad kan i värsta fall hända? Känns som att de inte har mycket att komma med då vi inte har något skrivet.
Eftersom summan understiger ett halvt prisbasbelopp så blir det "småmål" i tingsrätten och du får betala fakturan och några tusenlappar till. Det är det värsta som kan hända.

Jag hade räknat ut vad jag tycker är rimligt för det jag beställt och betalat detta, bestridit alla krav i övrigt, och om dom nu velat ta det till rätten så… Notera att påståenden om kronofogden bara är trams om du faktiskt bestrider fakturan. Dom får inte gå till kronofogden för en tvistig fodran.

Men vad är då rimligt?

Om du förstod att 500 för elskåpet var svart när du beställde bör du betala 1700 och skämmas för att du försökte köra svart. Om detta är en normalhyra för elskåp (andra får svara på det sista).

För inkopplingen bör du betala per timme enligt deras normala prislista. Du har beställt arbetet utan att be om prisuppgift innan och bör stå för detta. Men om dom har saltat med extratimmar är dom skurkar och ska inte ha betalt för saltet.

Genomgången kan ses som försäljning, då ska du betala noll, eller konsultation, då bör du betala timtaxa. Avgörande är om du trodde det var gratis när ni kom överens om datum och tid, om du efterfrågade den, om du fick nyttig information, och om dom försökte sälja till dig under eller som resultat av mötet (använde dom information från mötet för att övertyga dig att köpa deras tjänster).

Mätaranmälan säger du inte om du beställt eller om dom utfört. Jag vet heller inte vad som är normalt pris eller normal tidsåtgång för detta, så det kan jag inte bedöma.
 
Vanbeasten skrev:
om du bestrider fakturan kan dom i värsta fall skicka till Kronofogden eller inkassobolag.
Odjuret skrev:
Företaget måste skicka fakturan till kronofogden. Därefter fortsätter det.
Tvistiga fodringar får varken skickas till Kronofogden eller inkassobolag. Enbart till tingsrätten. Sen att många företag hotar med, eller gör detta, det vet jag väl om, men det är faktiskt olagligt.
 
En mätaranmälan kostar inget att anmäla?!
Dessutom ströks anmälan då vi ej ville att dessa skulle utföra jobbet. Jag kan ju bestrida allt med anledning oskälig kostnad?
 
Mikael_L
mangedif skrev:
En mätaranmälan kostar inget att anmäla?!
Dessutom ströks anmälan då vi ej ville att dessa skulle utföra jobbet. Jag kan ju bestrida allt med anledning oskälig kostnad?
Nä, bestrider du så ska du först betala allt som är ostridigt. Var noga med detta, betala snällt och lydigt precis allt som ni kommit överens om och allt som verkligen är någon levererad tjänst eller vara.

Sen bestrider du allt som ni ej kommit överens om och allt som inte är beställt eller levererat.
Jag fick inget intryck av att du har oskäliga kostnader att bestrida...?

Men gör så, betala för det som du borde betala för, bestrid resten. Då har du själv ett bra utgångsläge då du visat på att du tar ansvar själv för din del.

En mätaranmälan kostar inget att göra, men det går åt lite arbetstid, som det naturligtvis är rimlig att ersätta för, säg en timme, möjligen en halv.
 
mangedif skrev:
En mätaranmälan kostar inget att anmäla?!
Ingen aning vad som ingår i detta.

mangedif skrev:
Dessutom ströks anmälan då vi ej ville att dessa skulle utföra jobbet.
Om du gjorde någon slags beställning som fick dom att göra anmälan ska du betala normalpris, om dom bara chansade att dom får affären ska du betala noll.

mangedif skrev:
Jag kan ju bestrida allt med anledning oskälig kostnad?
Du behöver inte ange någon anledning alls, men är ofta bra att göra det. För saker du inte beställt anger du "ej beställt". För saltade timmar anger du tex. "felaktigt antal timmar". Om timpriset verkligen är oskäligt kan du ange detta, men det är ett svagare argument, finns säkert många i "branschen" som tar ut så höga priser så det kommer bli en diskussion om vad som är skäligt som du mycket väl kan förlora. Huruvida du beställt något eller hur många timmar något tog är enklare att bevisa/mot-bevisa.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Eller nu får jag ju backa lite här ... :surprised:
Du menar ju naturligtvis att inkopplingen av pumpen på 2700:- och mätaranmälan på 2000:- är oskäligt. Ja det kan det ju vara.
Då lär du på något vis skaffa dig en uppfattning om vad som är rimligt, betala detta rimliga belopp och sen bestrida det överskjutande.
Men du må ju helst kunna motivera varför det är orimligt också.

Fick du någon spec på material och tidsåtgång?
 
Vill tillägga att timkostnad inte behöver vara rimlig, utan snarare inte o-rimlig. Du kan alltså inte kräva att priset ska vara "normalpris" för din ort utan enbart att den inte ska vara oskäligthögt. Det är troligtvis klart högre än du tänkt dig.

Och lyssna på Mikael_L:

Nä, bestrider du så ska du först betala allt som är ostridigt. Var noga med detta, betala snällt och lydigt precis allt som ni kommit överens om och allt som verkligen är någon levererad tjänst eller vara.
 
Det första jag gör när jag får en felaktig faktura är att ringa upp och vara trevlig och kolla läget. Om de erkänner att fakturan är fel så ber jag alltid om en skriftlig bekräftelse på att fakturan är fel så att jag har papper på det om fakturan ändå skulle råka hamna fel i systemet. Någon enstaka gång har jag behövt använda den typen av bekräftelse då jag ändå fått påminnelse. Jag har aldrig behövt bestrida en faktura. Det känns överlag som en trevligare metod.
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.