Hej!

Det finns många trådar om bordssågar här på forumet och jag tror jag läst alla, men tänkte ändå starta en egen för att fråga om era tips vilken såg jag ska välja när jag har en specificerad budget som jag inte vill överskrida.

Som trådtiteln anger tänker jag spendera ca 7 500 (max 8 000) kr på en såg, känner inte att jag kan rättfärdiga en dyrare såg än så för mina nuvarande behov.

Min arbetsyta är ganska begränad, golvutrymmet är på ca 11 kvm och då tar arbetsbänk och förvaring upp en del plats, så jag kommer inte kunna få in en allt för stor såg.

Mina tankar just nu är att köpa en Bosch GTS 10 XC med stativ som landar på 7 895 kr hos Lindarn.se (http://lindarn.se/bosch-gts-10-xc-gta-6000-superklipp-tsvh3-utsugssats-pa-kopet-).

Jag kommer framförallt syssla med finsnickeri, såga skivor och lite allmänt pyssel.

Finns det någon annan såg i samma prissegment som är bättre?
 
Jag skulle föreslå en begagnad Ejca/Luna L18 eller L20 eller en Rapid eller en Wadkin Bursgreen 10 AGS eller varför inte en av de där små Stenberg bordscirkelsågarna.

En sådan såg utan glidbord tar obetydligt mer utrymme än Boschen gör inkusive stativ samtidigt som de är mycket stadigare att arbeta på och har mer kraft. De brukar gå att hitta för cirka 6000 kronor på www.blocket.se och så kan det behövas en ny strömbrytare och nya lager innan allt är perfekt skick så då klarar du dig under 8000.
 
Har själv gjort lite efterforskningar i ärendet. DeWalts DW745 kan vara ett alternativ! DWE7491 ligger en femhundring över din budget, så den går då bort, annars tror jag det är en rysans trevlig såg! Tycker mig förstå att just anhållet på DeWaltarna verkar hålla hög klass.
 
P
Kan oxå rekommendera Dewalts DW745.. har en själv och den är grymt fin!
Anhållet håller som ovan skriver mycket hög klass.. En fröjd att jobba med!
 
  • Gilla
Torrfura
  • Laddar…
Dw745 har jag också... det är en fin såg men om jag hade köpt en igen så skulle det definitivt bli en lite större såg.
 
  • Gilla
Torrfura
  • Laddar…
Jag köpte en bordssåg i förra veckan och undersökte rätt noga innan dess. Jag ville dock inte köpa en äldre och fixa upp pga tidsbrist. Min research visade att det finns en del klagomål på Amazon om DeWalts sågar där det verkar vara bristande kvalitetskontroll... Jag var väldigt sugen på Metabo, för de verkar sympatiska, men där var det svårt att hitta några recensioner alls och det enda jag hittade var att borden inte var raka. Bland de jag kollade återstod då de två blåa Boschsågarna. Jag kom fram till att XC iof verkade trevlig men att glidbordet gör att det är risk för glapp som ger sämre precision. Alltså köpte jag J-versionen. Jag är rätt nöjd än så länge.

Det som stör mig är att vinkelanhållet passar slappt i T-spåret och att T-spåren verkar ha ovanliga mått så att anhåll och annat från andra tillverkare inte passar. Bordet är tillräckligt rakt. Det är något välvt så att det i bakre vänstra hörnet är 1mm lägre. Då har jag lagt en kalibrerad rak eh vad det kan heta, över bordet inkl. den del som går att dra ut och använt bladmått under för att undersöka rakheten. I mitten går det också ner något, typ 0.02 mm. Känns inte som att det gör så mycket.

Från fabrik verkar anhållet vara 1mm fel över hela sin längd (bredare bak), men det går att justera.

Fruktansvärt bra förvaringsmöjligheter för alla tillbehör i själva sågen. Dock snålt att slang för att koppla ihop dammsugaruttaget på baksidan och det på plastskyddet över kniven inte ingår utan måste köpas extra om man vill ha det.
 
Även jag har Dewalt dw 745 och är riktigt nöjd.
Anhållet är som andra skrivit helt suveränt. Lätt att justera och framför allt alltid helt parallellt med klingan. Ett patent som övriga tillverkare nog är rätt avundsjuka på!

Kostar faktiskt under 6000 på NetonNet nu!
 
Oj vad många bra svar! Inte för att det blev lättare att välja nu, men men ;)

heimlaga: Jag har förstått att man får mest för pengarna om man köper en äldre såg begagnat, men jag har varken tid, kunskap eller lust att mecka med en gammal såg så jag kommer köpa en ny. I en framtid där jag hade eoner av tid, barnen är vuxna och jag kunde kultivera mina intressen mer så kan det dock bli aktuellt :)

Nu blev jag rätt sugen på en DW745 efter alla inlägg här. Kollade på lite videos på youtube och anhållet ser riktigt trevligt ut. Hur är storleken på sågbordet, känner man sig väldigt begränsad? Min plan är att antagligen bygga något slags bord runt sågen för större yta när jag ska såga skivor och sånt, någon som gjort något liknande?
 
Du har säkert sett den tråden. Men jag köpte en Bosch GTS 10XC för knappt 2 år sen. För byggsågning är den jättebra men jag håller mer och mer på med finsnickeri och det tycker inte jag den duger till. Det sämta med sågen är glidbordet samt att T-spåren inte bara har ojämna mått. De håller dessutom vare sig bredden eller djupet över hela bordet. Vill minnas att det skiljde 8 tiondels mm i bredd på ena spåret. Det gjorde att det var helt omöjligt att bygga glappfria slädar.

Jag byggde helt sonika om min såg och gjorde ett eget bord av ett laminat av björkplywood, MDF och avslutade med en 1mm tjock stålplåt. Passade även på att bygga in fräsen i samma bord. Jag är mycket nöjd med detta bord och sågen. Nu är det bara anhållet som är den svaga länken. Det låser inte exakt paralellt med sågklingan varje gång. Är man noga och trycker på den när man låser så blir det tillräckligt bra, men det är ändå störande.

Egenbyggd sågbord med inbyggd fräs, laminat av björkplywood och stålplåt, modifierad för finsnickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Custom-made workbench with a modified Bosch GTS 10XC table saw, upgraded with a homemade laminated tabletop featuring a steel plate and integrated routing table.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Big builder och 7 till
  • Laddar…
vectrex: det där ser ju kopiöst snyggt ut! Vilar bordet på sågen enbart eller har du stöd också?

Något liknande skulle vara riktigt kul och användbart att bygga! Var köper man T-spår att installera i sitt eget bord förresten? Axminster?
 
svanstrom skrev:
vectrex: det där ser ju kopiöst snyggt ut! Vilar bordet på sågen enbart eller har du stöd också?

Något liknande skulle vara riktigt kul och användbart att bygga! Var köper man T-spår att installera i sitt eget bord förresten? Axminster?
Det vilar enbart på sågen. Har rejäla fyrkantsrör i stål på undersidan i både fram och bakkant som ska förhindra någon form av nedböjning.

T-spåren är incra och finns att köpa lite överallt. Jag köpte mina lokalt av www.woodworking.se
 
  • Gilla
svanstrom
  • Laddar…
Liknande situation som dig med ca 15 m2 och en äldre GTS10.
Så stor bordsyta som möjligt är bra, trots trångt, då sågen med sitt plana bord även kan fungerar som "asambly table" och "finishing table".
Använder sällan vinkelanslaget, pga att den glappar lite i spåret, utan en liten släde med två trälister under som löper i spåret och längs ytterkanten.
 
Har precis fått hem en dw745 och bordet de7400. Bägge känns väldigt gedigna. Betalde 6100 kr för hela kitet från ffx i England. Sen tillkommer väl ett par tior för en svensk stickpropp.
DeWalt dw745 bordsåg och de7400 sågbord.
 
vectrex skrev:
Du har säkert sett den tråden. Men jag köpte en Bosch GTS 10XC för knappt 2 år sen. För byggsågning är den jättebra men jag håller mer och mer på med finsnickeri och det tycker inte jag den duger till. Det sämta med sågen är glidbordet samt att T-spåren inte bara har ojämna mått. De håller dessutom vare sig bredden eller djupet över hela bordet. Vill minnas att det skiljde 8 tiondels mm i bredd på ena spåret. Det gjorde att det var helt omöjligt att bygga glappfria slädar.

Jag byggde helt sonika om min såg och gjorde ett eget bord av ett laminat av björkplywood, MDF och avslutade med en 1mm tjock stålplåt. Passade även på att bygga in fräsen i samma bord. Jag är mycket nöjd med detta bord och sågen. Nu är det bara anhållet som är den svaga länken. Det låser inte exakt paralellt med sågklingan varje gång. Är man noga och trycker på den när man låser så blir det tillräckligt bra, men det är ändå störande.

[bild]

[bild]
Exakt samma problem är det med dewalten, det verkar vara en gjuten top el. dyligt för precisionen i T-sloten är dålig. Man skulle behöva veva upp bordet i en fräs och fräsa ett spår el dyligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.