Hej!

Har satt nytt gips i hela köket och gav mig på att spackla skarvar / skruvhuvuden igår (första gången jag gipsar). Gjorde på följande sätt med detta spackel http://www.beckers.se/produkter/inomhus/spackel-fog/spackel-medium

1. Spacklade hela försänkingen mellan skivorna.
2. Tryckte dit pappremsan med spackelspaden i skarven
3. Väntade nån - några minuter och spacklade sedan över pappremsan med några centimeter bredare än första spacklingen.

Det såg bra ut när jag spacklade, men en timme efteråt när det börjat torka började det uppstå ganska många luftbubblor (3-10cm långa, 5mm breda) här och där på de flesta remsorna :( Vad gjorde jag för fel och hur bör arbetet fortskrida?

1. Ignorera bubblorna, slipa lite och fortsätta spackla
2. Skära hål på bubblorna, slipa och fortsätta spackla
3. Dra loss pappremsorna, slipa och på med ny remsa och hoppas att det blir bättre
4. Annat alternativ?

Många av bubblorna/skarvarna döljs av skåp osv, men ungefär 3 skarvar är synliga.

Tacksam för hjälp och råd!
 
Redigerat:
Välkommen till forumet!

Jag har själv aldrig använt pappersremsor utan kört med glasfiberremsor (jag vet att pappersremsor anses starkare men jag har än så länge inte fått en enda spricka i de båda hus eller garage jag byggt).
Jag har läst om att det ska underlätta att limma pappersremsan med våtrumslim innan man spacklar, det är kanske något du kan testa.
 
  • Gilla
kapten_krok
  • Laddar…
Hur du fixar dom problem du redan skaffat dig bäst, vet jag inte. Men, det enkla receptet för pappremsor är som sagt att limma dom. Det är helt omöjligt att misslyckas med.

1. Grovspackla springan mellan skivorna + ev skruvskallar.
2. Limma remsan med våtrumstapetklister (vissa säger vått i vått, jag har bara klistrat på väggen)
3. Tryck dit remsan, torka bort överflödigt klister vid behov.
4. Nästa dag, spackla för att få en slät vägg.

Som sagt, remsandet är omöjligt att misslyckas med om man gör på detta vis och detta är helt i linje med gipsbranschens rekommendationer för hur pappremsa monteras.
 
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Ska man sätta i spackel så är det skivspackel som är det bästa. Vanligt medium är för torrt.
Hink med Alcro Skivspackel mot en bakgrund av svart skiffersten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limma med våtrumslim går som sagt mycket bra, blir ju dock en extra väntan på tork.
Glasfiber borde va lika förbjudet som asbest, det är nog bara Timell som fortfarande tycker dom är bra.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Jag övervägde noga glasfiberremsa eller pappersremsa innan jag började och kom fram till att jag ville testa papper o se hur det gick, även om glasfiber verkar enklare. Kanske ångrar jag detta snart ;) Har suttit glasfiber i huset innan och det har endast spruckit på enstaka ställen.

Att limma verkar ju vara en idé som kan fungera, blir ju lite mer väntetid dock.

Angående spackelval: Om det skulle bero på spackel, finns det något billigare spackel som folk här VET fungerar? Det blir väldigt stora pengar i skillnad när man räknar på hela huset. Det spacklet jag köpte nu (200kr/10L) skulle enligt vissa fungera utan problem också. Det stöds av att jag på vissa ställen faktiskt lyckats få skarvar utan blåsor, vilket gör att jag tänker mig att det är min teknik som felar snarare än materialet?

Har sett att vissa pappersremsor har tydliga perforeringar, ska kolla nogrannare på hur min remsa faktiskt ser ut när jag kommer hem! Hade ingen tydlig perforering som syntes utan närmare kontroll.

Den viktigaste frågan är ändå vad jag bör göra i detta skede med de skarvar som jag redan satt upp. Minst arbete men ändå ett resultat som håller är att eftersträva! Så om någon har en bra idé eller kanske rentutav råkat ut för samma problem och löst det är jag mycket tacksam :)

Det lutar åt att skära i bubblorna och trycka på nytt spackel, då jag tycker att de ställen det inte bubblat sig på kommer hålla ihop skarven. 3st skarvar kommer döljas av skåp = mindre viktigt. 3st ska det kaklas över, osäker på om det blir extra känsligt eller rentutav tåligare? Sen kommer 3 skarvar vara synliga och tanken är att väggarna skall målas.
 
Gjorde precis som du; övervägde mellan papper och glasfiber och valde till slut papper.. jag körde med hornbach sadolin medium spackel - spacklade försänkningen, tryckte dit remsan med spaden - väntade och spacklade igen - fick bubblor. Provade då att göra följande; spacklade försänkningen, tryckte dit remsan och sen väntade jag tills spacklet torkat helt. Då fungerade det bättre när jag spacklade ovanpå remsan, dvs inga bubblor. Nästa gång blir det nog lim dock - verkar vara mycket säkrare resultat.
 
  • Gilla
istic
  • Laddar…
Jag har aldrig testat att spackla utan kör alltid våtrumslim. Såg något klipp på youtube (ej från Sverige) där som spacklade pappremsor och hade dom i vatten innan, för att som jag förstod det slippa bubblor.

Vet inte om det var liknande pappremsor och spackel som vi har i Sverige, så jag hade nog inte provat nu när limmetoden finns.

Angående vad du ska göra med dom du har på väggen antar jag att det borde gå att snitta upp bubblorna och spackla/slipa + spackla/slipa + spackla/slipa.
 
Vad har du för pappersremsa? Fluggers remsa har en massa hål för att hindra bubblor under.
 
Vanliga medium handspacklet är inget vidare för att sätta remsa. Det går, men det är riktigt svårt. Bättre med skarv- eller skivspackel som tidigare post har föreslagit.
 
Här finns en bra film som visar hur det går till: http://www.dalapro.se/produkter/tillbehor/skarvremsa/pappersremsa

Filmen missar att visa torktiden mellan skikten - du ska alltså inte slänga på skiten i en följd, utan när du har satt i och slätat remsan så ska det torka innan du går på med utspacklingen.

Kan även varmt rekommendera marco-remsan. Den specas till nästan alla proffsspackel.
 
maskan skrev:
...
Att limma verkar ju vara en idé som kan fungera, blir ju lite mer väntetid dock.
...
Det fungerar utmärkt. Som Mathias skriver måste du ha ett vattenfast lim, typ vävlim för våtrum. Arbeta in remsan så att alla luftfickor försvinner. Det gör ingenting om det kommer lim på ovansidan remsan.
Pappremsan klarar sjuvning till skillnad glasfiber. Det är därför den anmodas vid nybyggen. I äldre hus som "står still" spelar det ingen roll.

Precis som de flesta andra här, sätter du remsa för första och enda gången och har inte tid och möjlighet att träna in "rätt" metod som en målare fick göra i början. Målaren har inte heller tid att gå och vänta på att limmet skall torka. Det är därför lim rekommenderas för oss amatörer. Jag hade en diskussion med Flüggers support för ett tiotal år sedan och de vistte redan då att de flesta skulle ha svårt med pappremsa direkt i spackel. :)
 
  • Gilla
Wannabe-snickarn
  • Laddar…
Mikael_L
maskan skrev:
3st ska det kaklas över, osäker på om det blir extra känsligt eller rentutav tåligare?
Du ska inte ha sandspackel alls under kakel. Det är inte tillräckligt starkt för de krafter som kakel+fix utsätter det för.
 
Mikael_L skrev:
Du ska inte ha sandspackel alls under kakel. Det är inte tillräckligt starkt för de krafter som kakel+fix utsätter det för.
Inte ens i skarvarna?? Måste jag försöka slipa bort allt eller fungerar det ändå?
 
Om du ska ha kakel så limmar du remsan och sedan spacklar du med kakelfix så det blir plant.
 
  • Gilla
Wannabe-snickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.