Jag har jobbat en del med Nobö och tycker deras system är flexibelt och lättanvänt. Utnyttjar man dag/nattsänkning så blir det rejäl besparing mot de gamla elementen utan komfortförlust.

Standard så ingår radiomottagare i deras radiatorer. Dagstemperaturen sätt med regel på radiatoren och natt/dag sänkning via appen. Det finns termostatmoduler helt utan regel, där båda temperaturerna sätts i appen.

Ett enkelt sätt att frikoppla dig från nätet är att helt enkelt koppla ecohubben till en egen wi-fi enhet som ej är kopplad till nätet. Då kan du konfigurera systemet via appen utan att oroa dig över hackers. Alternativt ta ur nätverkskabel när du programmerat klart.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Nobö har också en rumsknapp där man kan ändra status för huset på de zoner man ställt in i appen. Den fungerar också som rumstermostat och kan styra valfria radiatorer.

De har också en trådlös dörr/fönstermagnet som kan styra valfria radiatorer till frostläge vid öppet läge.
 
Kan ta det med räckvidd också, Nobö systemet använder radiatorerna som slavsändare så om inte en radiator når ecohubben så kan den gå via en annan radiator. Vi har monterat ett system i tre byggnader som låg i i-form (relativt tätt) utan att tappa bort någon radiator.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Det mest vettiga verkar vara tidstyrda termostat på varje radiator. Då slipper man all Internetuppkoppling. Och varje rum kan få sin egen nattavsänkning, eller varför inte dagsänkning när man är borta och jobbar.
Finns det inte någon lös tidstyrda termostat som man kan koppla till befintlig element, förutsatt att det är fortfarande i acceptable skick?
 
Det är så systemen fungerar. Man skapar en zon för varje rum. Till varje zon knyts sedan ett eller flera radiatorer. Man programmerar sedan när respektive zon skall vara i komfort/sänkt läge.

Det finns också möjlighet att ställa bortaläge vilket ställer alla zoner i sänkt läge (om man inte valt att någon zon skall undantas detta.

Skulle man våga koppla upp systemet kan man gå in och exempelvis välja bortaläge när man redan rest iväg och glömt göra det innan man åkte. På Nobös system måste man parkoppla systemet lokalt med telefonen för att kunna nå det på distans. Att någon skulle hacka systemet är extremt otroligt. Skulle det mot förmodan hända är det bara att rycka nätverkskabel, hjälper inte det dra ur strömmen till ecohubben och radiatorerna blir vanliga enskilda enheter igen.
 
För mig är det bara att krångla till det.
 
smurfen72 skrev:
Blir det inte ruskigt kallt med nattsänkning på 5 grader själv har jag aldrig känt behov av att ha kallare på natten ?
Man behöver ju inte sänka i hela huset, vi har det ganska svalt i sovrummen redan. Och man måste ju inte sänka med hela 5 grader. Vi är ju bara på nedanplan 8 timmar om dagen, då kan man ju lika bra sänka lite resterande tid. :)
 
PAF skrev:
Att någon skulle hacka systemet är extremt otroligt.
Veckans nyheter:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.666346/miko-hypponen-f-secure

Precis som folk i början trodde att virus för mobiltelefoner skulle vara extremt osannolikt etc. IOT är nästa stora grej och kriminella nätverk förbereder sig. ;)

Sen det här med att sänka värmen på distans om man reser bort och glömmer sänka innan man åker. Det är och andra sidan tror jag är extremt ovanligt. :) Även om man glömmer det varje gång man reser bort så tror jag att den stora besparingen ligger inte i de enstaka tillfällena, utan i att ha en natt- (och dag-) sänkning som sparar lite el varje dag, år ut och år in.
 
Redigerat:
PAF skrev:
De har också en trådlös dörr/fönstermagnet som kan styra valfria radiatorer till frostläge vid öppet läge.
Just det här finesserna har jag aldrig förstått vitsen av, kanske har jag missat något? Vi har förvisso forcerad ventilation så behovet av att vädra kanske är större än i andra hus. Men på vintern kanske vi vädrar 20 minuter i månaden... Känns inte lönt att hålla 20 magnetkontakter (1 per fönster) uppdaterade med batteri för det.
 
Jag tror vi lutar år att prova Nobö, dels för att jag tror att det fungerar bättre än oljefyllda (LVI), Tego Reco Roundline kan bara nattsänkas med en central styrenhet, och vill man då inte ha samma temperatur i alla rum så måste varje rum förses med rumstermostat (även alla smårum med bara en radiator.) Adax Neo verkar passa våra behov också, men jag har fått för mig att radiatorer med front-utsläpp ger bättre värmespridning och är skonsammare mot krukväxterna i fönsterkarmen.

Är det stor skillnad på radiatorer med frontutsläpp och radiatorer utan? I hur värmen i rummet upplevs, hur varm fronten blir, hur krukväxterna i fönstret mår etc? De utan fronsutsläpp är ju definitivt snyggare...

Vit modern vägghängd radiator med frontutsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två platta radiatorer, en vit och en svart, monterade på en vägg utan synliga värmeutsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fem olika färgade släta panelradiatorer står i rad, designade för värmespridning utan synligt fronsutsläpp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Andreas Lundgren skrev:
Det är fortfarande ett gammalt jus (med gammaldags planlösning). I sovrummen på gavlarna dras ju utomhus-luft in som sedan går den ut genom fläktar i våtutrymmena som är mitt i huset. I år har vi faktiskt inte behövt slå på L/L värmepumpen ännu, men de tidigare fyra vintrarna vi haft huset så har vi behövt slå på radiatorerna varje vinter.

Men det är som du säger, man vill väll aldrig ha samma temperatur i varje rum... Känns nästan som om det enklaste är enskilda termostater (med support för nattsänkning) på varje enskild radiator. Visst, för vissa rum med flera radiatorer blir det lite mer pill om man vill ändra temperaturen, men det kanske man inte vill så ofta ändå...
Men då låter det som en centralstyrning av elementen räcker. Den slår då på och av strömmen enligt en klocka och lägsta temp/natt/bortrest sköts av en central termostat. Då har det ingen betydelse vilket element du väljer. Men helst ett nytt med digitaltermostat. jag har en gammal anläggning som renoverats med centraltermostat med klocka och 18st veckoprogram.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Finns det inte någon lös tidstyrda termostat som man kan koppla till befintlig element, förutsatt att det är fortfarande i acceptable skick?
Nexa har tror jag. Problemet är att dagens termostater inte bara är på eller av (så som en extern termostat skulle vara eftersom den inte är kalibrerad för effekten på radiatorn), utan när de slås på så börjar de försiktigt att pulsa ut ström för att radiatorn långsamt ska värmas upp. Det simulerar en tröghet i radiatorn vilket motverkar svängningar i temperaturen. Det är ia lla fall vad jag lyckats läsa mig till, bl.a. här under andra stycket: http://cleverheating.se/sa-har-valjer-du-ratt-termostat-till-din-elradiator/
 
slurppe99 skrev:
Men då låter det som en centralstyrning av elementen räcker. Den slår då på och av strömmen enligt en klocka och lägsta temp/natt/bortrest sköts av en central termostat. Då har det ingen betydelse vilket element du väljer. Men helst ett nytt med digitaltermostat. jag har en gammal anläggning som renoverats med centraltermostat med klocka och 18st veckoprogram.
Jag är inte riktigt med på vad du menar. Vi vi tänker att en termostat är något som läser av är-värdet och styr strömmen till en radiator, så talar man sällan om central termostat eftersom man gärna mäter temperaturen (är-värdet) lokalt i varje rum eller under varje radiator. Sen kan man ha en centralenhet som skickar ut bör-värdet, vilken temperatur man vill ha. Nackdelen här är att du får samma önskad temperatur (bör-värde) i varje rum om du inte har en lite mer avancerad central. Tego har centralenhet för bör-värde som kan kompletteras med rumsenheter för lokala bör-värden. Nackdelen är att om du vill ha nattsänkning men individuella dag-temperaturer i olika rum, så måste du ha en rumsenhet för varje rum, även rum med bara en radiator.

När du säger "lägsta temp/natt/bortrest sköts av en central termostat.", menar du en temperaturkännare som ger är-värdet, eller en central som beroende på klockan skickar ut bör-värde till samtliga radiatorer?

Man vill helst inte heller ha något som skarpt slår på och av strömmen, utan utnyttja nyare mer intelligent termostater som pulsar ut ström för att få jämnare värmekurva.
 
Andreas Lundgren skrev:
Man behöver ju inte sänka i hela huset, vi har det ganska svalt i sovrummen redan. Och man måste ju inte sänka med hela 5 grader. Vi är ju bara på nedanplan 8 timmar om dagen, då kan man ju lika bra sänka lite resterande tid. :)
Vi lever lite olika hos oss lägger sig den sista runt 23 tiden och den som kliver upp först är strax före 5 och under den tiden skulle man kunna sänka nån grad bara det hunnit blivit varmt tills man ska kliva upp men sen kommer vi hem vid 14 tiden och då vill man inte heller ha kallt. Det här är vanliga jobb dagar men jag är hemma rätt många dar i månaden också och då vill jag inte frysa.
 
smurfen72 skrev:
Vi lever lite olika hos oss lägger sig den sista runt 23 tiden och den som kliver upp först är strax före 5 och under den tiden skulle man kunna sänka nån grad bara det hunnit blivit varmt tills man ska kliva upp men sen kommer vi hem vid 14 tiden och då vill man inte heller ha kallt. Det här är vanliga jobb dagar men jag är hemma rätt många dar i månaden också och då vill jag inte frysa.
Lite boroende på hur isolerat du har skulle du ju kunna stänga av radiatorerna vid 19-20 på kvällen och sen, med snabba konvekror-radiatorer slå på igen kl 4. Men jag förespråkar inte hur någon ska bo och leva, alla familjer, hus, breddgrader är olika. :) Min utgångspunkt i denna tråden är att ha radiatorer med support för nattsänkning, så får vi väll se om och hur det användas sen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.