Neeej :(
Inte vitbasera eller lacka. Det är ju så snygg retro som det är.

Jag är själv på jakt efter gabondörrar sen 40 talet för att återställa vårt hus nedervåning till originalskick.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jarlsgård, får se om jag kan skaka fram någon, vi har sålt lägenheten de sitter i nämligen.

MagHam: Lätt att säga som inte bor med dem ;)
För oss gjorde det den trånga långa hallen utan naturligt ljus mycket ljusare =)
 
Gör gärna det! Kan vara kul att se, även om vi lutqr åt att vara renovera upp dem med ny olja/lack :)
 
13th Marine:
Smaken är som baken, och man gör naturligtvis som man vill...

Jag har tagit över mitt föräldrahem -48 och när jag växte upp var det gabondörrar på hela nedervåningen.
Morsan hatade dom, och hade dessutom hundar som krafsade, så det blev för många år sedan spackel och ljusgrå färg. Hon tyckte precis som du att det var för "murrigt".

Nu när jag många år senare åter bor i huset igen önskar jag inget hellre än fräscha gabondörrar tillbaka.
Tyvärr måste jag få tag i andra i så fall eftersom de befintliga är så skadade under färgen.
 
MagHam skrev:
13th Marine:
Smaken är som baken, och man gör naturligtvis som man vill...

Jag har tagit över mitt föräldrahem -48 och när jag växte upp var det gabondörrar på hela nedervåningen.
Morsan hatade dom, och hade dessutom hundar som krafsade, så det blev för många år sedan spackel och ljusgrå färg. Hon tyckte precis som du att det var för "murrigt".

Nu när jag många år senare åter bor i huset igen önskar jag inget hellre än fräscha gabondörrar tillbaka.
Tyvärr måste jag få tag i andra i så fall eftersom de befintliga är så skadade under färgen.
Om du har standardmått på dörrarna så går det att köpa nya gabondörrar :)
 
Jarlsgård skrev:
Om du har standardmått på dörrarna så går det att köpa nya gabondörrar :)
Jo jag vet ...
Grejjen är att jag är såndär jobbig retro-nörd som vill ha original såsom man la faneret på 40-talet och med låga nyckelskyltar och backelithandtag i elfenbensfärg (dom har jag kvar).
Men tack ändå för tipset :)
 
MagHam skrev:
Jo jag vet ...
Grejjen är att jag är såndär jobbig retro-nörd som vill ha original såsom man la faneret på 40-talet och med låga nyckelskyltar och backelithandtag i elfenbensfärg (dom har jag kvar).
Men tack ändå för tipset :)
Går de verkligen fortfarande att köpa? I vårt bostadsområde, om man vill ha en ny dörr får man en ihålig i plast, inte en äkta i träfaner. Det sorgliga är att samtidigt som det finns vi som vill återställa originallooken, så är det väldigt många nyinflyttade som ställer ner sina gabondörrar i soprummet..........
 
Sommartorparn skrev:
Går de verkligen fortfarande att köpa? I vårt bostadsområde, om man vill ha en ny dörr får man en ihålig i plast, inte en äkta i träfaner. Det sorgliga är att samtidigt som det finns vi som vill återställa originallooken, så är det väldigt många nyinflyttade som ställer ner sina gabondörrar i soprummet..........
http://www.bygghemma.se/inomhus/inn...LQeHUHsM1kwIcaVebtJV1Dy3WzeVunWkkgaAut58P8HAQ

Där har du! :)


Är det denna kombination på dörr du menar?

Inredning med öppen ljusbrun trädörr och tapet med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Strongcut
  • Laddar…
Jarlsgård skrev:
[länk]

Där har du! :)


Är det denna kombination på dörr du menar?

[bild]
Now we are talking! Snyggt. Vilken lyster! Och faneren lagd så att den går ut horisontellt flammigt.
Observera den ganska låga nyckelskylten också som jag skrev om. Lite rumphuggen ovanför trycket. Precis som de ska va.
 
  • Gilla
Davidooz
  • Laddar…
Ja lystern är helt okej i dörrarna men de skulle ändå behöva gås över då alla inte är lika fina :(

Sen behöver tryckena bytas ut på flertalet då de spruckit längst in.

Men jag ska ligga på om att låta de vara, jag själv älskar dem då de i mina ögon är en av få väsligt karaktäristiska drag från 60-talet :)
 
Jarlsgård skrev:
Sen behöver tryckena bytas ut på flertalet då de spruckit längst in.

Men jag ska ligga på om att låta de vara, jag själv älskar dem då de i mina ögon är en av få väsligt karaktäristiska drag från 60-talet :)
Trycken kan man hitta på Tradera emellanåt men de brukar gå ganska dyrt. Håll utkik där.
När är huset byggt? Skulle nog daterat dörrarna till 50-tal eller rentav sent 40-tal. Men jag kan ha fel.
 
MagHam skrev:
Trycken kan man hitta på Tradera emellanåt men de brukar gå ganska dyrt. Håll utkik där.
När är huset byggt? Skulle nog daterat dörrarna till 50-tal eller rentav sent 40-tal. Men jag kan ha fel.
Det är byggt 64 :) dörrarna kommer ifrån svenska dörr ab i åstorp :)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Redigerat:
För att behålla husets ursprungliga stil i vår tillbyggnad så köpte vi nytillverkade gabondörrar och gammaldags nyckelskyltar och handtag. Kan inte påstå att dörrarna är identiska med originaldörrarna, men eftersom de sitter en bit ifrån varandra känner vi oss ändå nöjda.

http://www.swedoor.se/produkter/innerdoerrar/doerrar/produkt-se/?productId=11363
http://www.specialbeslag.se/dorrhandtag/tillbehor/langskylt-2
http://www.specialbeslag.se/dorrhandtag/dorrhandtag-63

Mvh, Magnus
 
  • Gilla
Sommartorparn och 3 till
  • Laddar…
Kul med fler som gillsr gabon! Dessa dörrar har ju varit hatade i många år men känslan är att de är påväg tillbaka.

När jag flyttade in i min bostadsrätt hade jag vitmålade gabondörrar. Då vitt är mitt värsta i livet ville jag byta dörrarna. Jag var inte så sugen på att köpa nya dörrar på hornbach, helt enkelt inte min grej.

Jag hade en gammal dörr uppe i vindsförrådet, dock väldigt sliten. Jag tror inte heller att det går att renovera, lack & fanér. Nja tror knappast det går att få ett bra resultat i förhållande till jobbet som man behöver lägga ner.

MEN. I vart fall i min förening så fanns det MASSOR av gabondörrar i medlemmarnas vindsförråd. Och jag lyckades faktiskt erhålla ett par helt gratis av en granne. Folk vill ofta bara bli av med dom. På med ny helskylt i mässing och nya trycken. Blev riktigt bra tycker jag.

Så mitt tips är helt enkelt att se om du kan leta reda på några i bättre skick och sätt på nya beslag.
 
  • Renoverade gabondörrar med frostade rutor och nya mässingsbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gabondörr med mässingskylt och nytt dörrtrycke installerat, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sommartorparn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.