Bjrr skrev:
... står i specifikation att klipparen klarar passager på 80cm, men nu jag lägger själva kabeln i en passage på 120cm så blir det knepigare. Kabeln skall ligga 45cm från kant, 45+45=90. ...

Kan tilläga att passagen går till och från tilltänkta zon4, när klipparen går ut till zoner, går den på kabeln om jag förstått rätt, när de sen behöver ladda, följer den kabeln tillbaka igen då? För o så fall borde det funka som jag beskrivit ovan?
Inte testat några gränser för minimum (en WG196E-installation från förra året) men kan kolla litet inom kort på vad det är för avstånd som bevisligen fungerar bra vad gäller korridorer mellan klippområden. Spontant har jag en känsla av att det inte behövs mer än minimum av bredd, klipparen har inga problem att leta sig fram i trånga korridorer.

Återgång till laddning är en annan sak, inga problem alls i trånga korridorer den går utefter slingan helt enkelt.
 
Okej tack för svar! Vet du om klipparen följer kabeln rakt och fint även ut till zon?
 
Bjrr skrev:
Okej tack för svar! Vet du om klipparen följer kabeln rakt och fint även ut till zon?
Jag använder inte zonklippning på min Wg790E.1 men det funkar fint på svärmors WG796E från förra året. Ev krävs senaste firmwareversion för att det ska funka men det är busenkelt att uppgradera klipparen.
 
Okej tack, uppdaterade klipparen innan jag påbörjade installation då zonklippning är en viktig detalj på min tomt.
 
Tror du kan med säkerhet korta ner de 45 cm lite grann. Installerade en Wg796e.1 för 2 veckor sedan och det stod minst 35 cm. Jag har kört på 30 och det går hur fint som helst!
 
Ja jag misstänker det också, har varierat avståndet lite beroende på typ av hinder och tänkt prova så för att se hur tajt den följer tråden. Räknar med vissa efterjusteringar, har som sagt en knivig tomt med fyra tydliga zoner i olika nivåer på totalt 1400kvm, går åt ca 400m avgränsningstråd. Blir ett riktigt test för den lilla Landroiden.
 
  • Gilla
Rickard Andersson
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Kvist som fastnat under skalet och håller givaren i "upplyft" läge
Rensa så bör den gå igen!
Har kollat lite nu. Det är ingen kvist som fastnat, däremot så verkar ett främre fäste delat på sig. På en sida sitter det ihop men på den andra lösa sidan kan allt snurra och det känns inte rätt. På den del som kan snurra sitter ett metallbleck som jag gissar kan vara orsaken till att den säger att den är upplyft när det står i fel vinkel. Om det gått sönder eller på nått sätt delat på sig men går att sätta ihop vet jag inte.
 
  • Gilla
Hilliam
  • Laddar…
mandorf skrev:
Har kollat lite nu. Det är ingen kvist som fastnat, däremot så verkar ett främre fäste delat på sig. På en sida sitter det ihop men på den andra lösa sidan kan allt snurra och det känns inte rätt. På den del som kan snurra sitter ett metallbleck som jag gissar kan vara orsaken till att den säger att den är upplyft när det står i fel vinkel. Om det gått sönder eller på nått sätt delat på sig men går att sätta ihop vet jag inte.
Några bilder skulle säga mer än tusen ord här för att folk ska kunna ge råd om detta - som jag uppfattar det - ovanliga fel.
 
Bjrr skrev:
Hej på er, är mitt uppe i installationen av en wg792e1 men har en fundering gällande bredd på smala passager. Det står i specifikation att klipparen klarar passager på 80cm, men nu jag lägger själva kabeln i en passage på 120cm så blir det knepigare. Kabeln skall ligga 45cm från kant, 45+45=90. Om avståndet mellan kablarna behöver vara 80cm, så innebär detta att klipparen bara klarar passager på 80+90= 170cm? Förstår ni hur jag tänker? När jag lägger kabeln mot båda sidor i passagen med 45cm till kant så blir det endast en remsa på 40cm i mitten, känns konstigt det här. Tänker jag fel? Hur borde jag lägga kabeln?

Kan tilläga att passagen går till och från tilltänkta zon4, när klipparen går ut till zoner, går den på kabeln om jag förstått rätt, när de sen behöver ladda, följer den kabeln tillbaka igen då? För o så fall borde det funka som jag beskrivit ovan?
Har du en fin kant så behöver inte begränsningskabeln ligga 45 cm ifrån,testa så märker du att du kan korta ner avståndet ganska mycket. jag har nog inte mer än 35cm på vissa stället utan problem.
 
Grillkongen skrev:
Hejsa Alle :)
Jeg er lige kommet på dette forum
Jeg er fra Danmark.. håber ikke det gør noget :) men jeg forstår godt svensk, er dog ikke så god til at skrive på svensk,
håber i kan læse det jeg skriver ;)

Jeg har i dag købt en Worx M 1000 WG791E.1 (2016 model) og kan se at den har software v.1.58
mit spørgsmål er : Skal jeg opdatere til Hypericum 3.1 v2.21, før jeg går i gang med at grave kabel ned og sætte den op. Eller gøre det efter jeg har fået installeret alt og testet robotten
på forhånd tak :)
Hej, välkommen till nordens framsida;)
Ska du köra med zonklippning kan jag starkt rekommendera att du uppgraderar till v2.21 då denna funkar bra för just det ändamålet. Är du inte behov av zonklippning kan du lugnt köra på med den installerade mjukvaran. Hör av dig om du har några andra frågor, byggahus-forumet är väldigt hjälpsamt.
 
  • Gilla
Grillkongen
  • Laddar…
Corpes skrev:
Har du en fin kant så behöver inte begränsningskabeln ligga 45 cm ifrån,testa så märker du att du kan korta ner avståndet ganska mycket. jag har nog inte mer än 35cm på vissa stället utan problem.
I den passage detta framförallt handlar om så har jag hyfsat branta kanter upp mot "naturtomt" full med sten och annat. Det sluttar ganska rejält också, mer än maskinen skall klara av. Men kan rapportera att det fungerat bra idag under de första drifttimmarna. Tar sig lugnt och fint både upp och ner, både vid transport till zon och vid hemgång. Har ca 40 cm till kant, och 40 cm mellan trådarna, återstår att se hur effektivt den klipper just här eftersom det egentligen inte finns yta för något mer än transport utmed kabeln. Men att den tar sig både upp och ner i denna smala gången är imponerande.

Däremot har den fastnat på ett ställe jag såg som betydligt enklare, mycket lätt sluttning ner mot en upphöjd odling ca 8 meter lång, finns gott om yta åt alla håll utom ned mot kanten, men dit envisas den med att åka. Kör emot, backar undan, kör emot och sedan varnar för fångad. Kanske hade fungerat bättre att skapa en ö runt odlingen trots existerande kant.

Men överlag mycket nöjd med funktionen redan såhär första dagen.
 
Går väl alltid att lösa denna passage med en trimmer om den inte klipper allt där. Man får ju ändå kantklippa med trimmer så det är väl bara att köra passagen också.
 
  • Gilla
Bjrr
  • Laddar…
Harald Blåtumme skrev:
Några bilder skulle säga mer än tusen ord här för att folk ska kunna ge råd om detta - som jag uppfattar det - ovanliga fel.
Det är sant, bilder kan visa bättre. Höger sida ser inte bra ut, kan lätt vrida runt där. Närbild av skadad högersida på maskin med synligt vridningsproblem och nedsmutsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som pekar på en problematisk del i en smutsig, trång utrymme med elanslutningar och gräsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så fik jeg prøve kørt min lille ven :) Har sat ledning efter afstandsmåler der fulgte med på 12 inch (33 cm)
Men synes godt nok den klipper langt fra kanten, ca 10 cm fra hjul, når den kantklipper
der er ca 20 cm der ikke bliver klippet
det er en WG791E.1 fw1,58
Er det normalt ?
 
Grillkongen skrev:
Så fik jeg prøve kørt min lille ven :) Har sat ledning efter afstandsmåler der fulgte med på 12 inch (33 cm)
Men synes godt nok den klipper langt fra kanten, ca 10 cm fra hjul, når den kantklipper
der er ca 20 cm der ikke bliver klippet
det er en WG791E.1 fw1,58
Er det normalt ?
Det är fullt normalt. De har tagit i lite i överkant gällande avståndet för att den säkert ska klara alla förutsättningar.
Ha du ingen lutning eller hinder i direkt anslutning så kan du minska ner avståndet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.