U
Jag har nyss byggt en altan hemma hos mig. På granit (kusten utanför Göteborg), med stolpskor direkt i berget. Anpassade höjden på stolparna istället. Tycker personligen att det är enklare men det blir lite knepigare om bärlinorna ska ligga direkt i stolpskorna. Å andra sidan har jag aldrig sett en så plan granitklippa så att det skulle vara möjligt.

Maskinen som användes var en röd Meec från Jula, den gamla på 4J. Några lyxborr hade jag inte heller...
 
Jag hade valt stolpsko D, satt den direkt i berget med en betongexpander och satt dit stolpar anpassade till rätt längd. Billigt och enkelt och inget kladdande med ankarmassa. Det sista man gör, när alla stolpar är raka och av rätt längd, är att dra några grova skruvar i stolpskorna för att fixera. Kom ihåg att stolpen inte behöver stå på marken utan det räcker med att de hänger i några grova skruvar. En vanlig M8 klarar lätt flera hundra kilo utan deformation så med 2-3 sådana per stolpe så blir det jättestabilt.
 
5 st kvar på Jula i Borlänge.
 
  • Skylt för erbjudande på borrhammare hos Jula med sänkt pris från 499 till 299 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Hade inte sett att de hade den modellen kvar. Gav motsvarande till farsgubben för nått år sedan och den har gått ok i granit med Julas borr i dimensionerna du vill borra. Svårt att se att du ska kunna göra dina 20-25hål billigare, Köp den:)

Korrigering: Min tanke var nog att sätta bärlinorna direkt i stolpskor. Kan du sätta stolpskor och justera höjden med olika längd på stolparna för att hänga bärlinorna i blir det som pelpet säger enklare. Sen ska det fungera estetiskt också vilket bara du/ni kan avgöra.
 
pelpet skrev:
5 st kvar på Jula i Borlänge.
Jag köpte en snarlik maskin just på Jula för ungefär samma pengar för några år sedan, funkade bra till mitt syfte att bila ner en källarvägg eftersom den där Hilti TE2-M inte har någon bilningsfunktion dvs rotationsstopp. Skillnaden mot dyrare kvalitetsmaskiner ligger mest i ergonomi för sällananvändaren tror jag (vibrationsvärden etc), även detta med att varvtalet regleras steglöst i tex min Hilti. Effektmässigt fullt tillräcklig och jag skulle nog valt något i den stilen för att borra ett gäng hål i ett berg. Kompletterat med en bra borrkrona efter behov, kanske kan man hyra en dylik för en mindre penning typ Hilti TE-CX som jag hade bra erfarenheter av i riktigt jäklig gammal armerad betong.

SDS-Max som på Biltemamaskinen som nämndes tycker jag är litet "overkill" för ändamålet, köper man en borrhammare så vill man nog kunna använda den även till litet lättviktigare uppgifter och då är dels själva maskinen rejält klumpig på dryga 6 kilo, dels är utbud/pris på borrkronor i detta system mindre fördelaktigt. SDS Max är för grövre tillämpningar typ 30 mm och uppåt *).
__
Rättelse: i tex Hiltis sortiment SDS Max har man borrkronor från 12 mm och uppåt ca 40 mm. Vad jag menar är att SDS Max är ägnat för grövre tillämpningar än det som diskuteras här, tyngre maskiner generellt, ett mindre utbud av borrkronor i mer "normala" dimensioner.
 
Redigerat:
Kalle_A skrev:
Hade inte sett att de hade den modellen kvar.
Just denna modell är tyvärr utgången och lagersaldot visas inte på Julas hemsida, men har man en Jula i närheten så kan man ju alltid åka och kolla eller ringa deras kundtjänst och se om det finns några kvar. För 300 spänn är den ett fynd.

Synd att den försvinner från marknaden, det var den billigaste borrhammare man kunde få tag i och den duger väl för slentrianmässigt hemmabruk.
 
Redigerat:
Annars kolla vad en beg Hilti kostar på Tradera eller Blocket men det är ju risk för att bli blåst eftersom alla Hilti gått hårt och är gamla utslitna yrkesmaskiner. Jag tror också att en Jula eller Biltema räcker gott, det handlar med om borrstålen. Ett snåltips om det går tungt är att först borra med 10mm eller så och sedan gå upp en dimension. Då får också det mindre borret kallna ett slag. Skall vi trycka i betongexpander eller balkskor behöver ju inte finishen på hålet vara perfekt.
 
Min svåger köpte en likadan Jula som jag när han skulle spräcka bort en bergknalle. En av hans arbetskamrater kom då också med sin hilti för att visa var skåpet skulle stå. Det visade sig att Julan borrade med ungefär dubbla hastigheten jämfört med Hiltin. Jag kollade senare upp den tekniska specifikationen på de två, och det stämde ganska bra att Julan skulle vara dubbelt så snabb.

Så att det skulle vara bättre att köpa en beg hilti för hemmabruk är långt ifrån självklart. Man har större behov av kraft, än en maskin anpassad för dagligt bruk.
 
  • Gilla
hugosell och 1 till
  • Laddar…
Folk har snöat in sig lite för mycket på varumärket hilti, det finns även andra bra borrhammare.
 
Jag har ju redan berättat vad min lätta smidiga Hilti TE2-M fixat med rätt borrkrona, 25 mm håltagning i detta fall och stenhård gammal grovbetong. Märke/modell på borrkronan Hilti TE-CX, borrar genom armering utan minsta bekymmer om det skulle behövas. Dock rätt dyra så kan man hyra för ett sånt här litet jobb så är det nog vettigt som sagt. I mitt fall var det förmodligen inte maskinens utan snarare borrkronans kvalitet som gjorde skillnad.

Grejen var att jag kom hem och hade en rörmokare i källaren som enligt egen utsago kämpat i över en timme med sin betydligt starkare Hilti-maskin dock med en annan typ av betongborrkrona även den av Hilti-märke. Jag plockade fram mina grejor och hålen var borrade på typ fem minuter med min avsevärt klenare maskin, lät maskinen arbeta av sin egen tyngd mer eller mindre precis som det ska vara. Hantverkaren fick dåligt betalt för det jobbet eftersom han uppenbarligen valt helt fel verktyg.
 
Peter2400 skrev:
Jag köpte en sådan här i somras för att förborra för markskruv, känns riktigt stabil och kraftig 10J slagenergi och ställbar hastighet. Rotationsstopp har den också, något som som jag hade glädje av när mitt 90cm borr körde fast i marken.
[länk]
Kände mig sugen att provborra lite,
Borrade med medföljande 18mm B-tema borr
ett 20cm djupt hål tog 90 sekunder, overkill tycker jag ändå inte att det känns som.
En tyngre maskin känns stabilare och man behöver ju inte lyfta den lika länge som en lätt maskin för att den borrar snabbare, så det jämnar nog ut sig.
Jag bilade bort en gammal betongtrappa med den i somras och känns det som om man behöver all kraft man kan få.

Elektrisk borr från Biltema används för att borra 18mm hål i betong, med synliga borrspår och gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Arbetshastighet på borrhammare är ganska direkt relaterat till en funktion av faktisk slagenergi x antal slag i minuten, rätt enkla parametrar att kolla för den som vill jämföra. Givetvis förutsatt att det finns tillförlitliga uppgifter om i synnerhet detta med slagenergin, betvivlar att detta är fallet med budgetprylar.

Därmed inte sagt att jag tycker min billiga Jula-maskin underpresterar jämfört med min Hilti, spontant känns de likvärdiga i prestation trots att Jula-maskinen har ca dubbla slagenergin enligt specifikation.

Jula-maskinen vibrerar betydligt mer så man kan inte räkna med att ergonomin är någon höjdare på billiga maskiner. Dvs ska det borras så använder jag tveklöst Hiltin i alla lägen eftersom jag kan välja, dels mycket bättre kontroll pga den steglösa hastigheten och dels är den en ren fröjd ergonomiskt. Men ska man bara borra ett mindre antal hål under begränsad tid så spelar detta mindre roll, man kan välja en billig maskin och få jobbet gjort utan problem.
 
  • Gilla
ULi55
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Kände mig sugen att provborra lite,
Borrade med medföljande 18mm B-tema borr
ett 20cm djupt hål tog 90 sekunder, overkill tycker jag ändå inte att det känns som.
En tyngre maskin känns stabilare och man behöver ju inte lyfta den lika länge som en lätt maskin för att den borrar snabbare, så det jämnar nog ut sig.
Jag bilade bort en gammal betongtrappa med den i somras och känns det som om man behöver all kraft man kan få.

[bild]
Men som sagt, den har alltså MAX-fäste. Men Biltema har ju även den här 1100PLUS
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Borrhammare/Borrhammare-RH-1100-PLUS-2000030974/
för 1299 kronor, i stället för de 1499 som MAX-modellen kostar. Dock har SDS Plus-modellen bara 5J slagenergi, alltså hälften. Men Julan har ju bara 3.8J vad jag kunde läsa på bilden så det räcker nog. Annars är ju Biltemamodellerna så billiga att man kan köpa en av varje och ändå komma billigt undan.

Bra dock att vi kan konstatera att man numera kan borra många hål i berg i användbar dimension utan att behöva köpa en Cobra från försvarets överskott.
 
tommib
Har den röda Meec:en från Jula och har borrat en del med den, bl.a. 20mm hål i berg. Den fungerar utmärkt och det tog kanske 2 min att göra 15-20 cm djupa hål. Hade den grå innan, som var på bild för 299, den är också helt ok och anledningen till att jag köpte nytt var att fästet för stödhandtaget gick sönder när jag bilade upp en ränna i altanen (av 12cm armerad betong).

Som andra skriver så är den stora skillnaden mellan billiga maskiner och dyra komforten och reparationsmöjligheterna samt med proffsgrejer också driftcykeln. Du kan köra en Hilti (eller motsv) hela dagarna i sträck om du vill utan att den blir överhettad. Julas grejer kanske behöver lite vila efter ett par hål (men det behöver kanske du också) för att svalna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.