Såhär på hösten (och på våren) har vi mängder med flugor inne.
Nyss satt eller flög det c 15-20 stycken i/runt ett fönster. Gissar att
a/ de kommer in via kallvinden
b/ det gör det för att det är varmare inne

(bortsett helt från mer skräckfilmsbaserade förklaringar)

Kan man göra något åt det, och i så fall vad?
 
Brukar vara att flugor kommer in genom öppen dörr eller fönster och lägger ägg som vid lämpligt tillfälle kläcks. T ex när det är soligt och hyfsat varmt.

Åtgärder a la carte:
1) Att se till att alla dörrar och fönster har täta tätlister, (om de mot förmodan inte redan har det).
2) Öppna aldrig dörrar och fönster. (Gör det dock lite opraktiskt att ta sig in och ut ur huset...).
3) Skaffa flugfobi och ha alltid ihjäl alla flugor ni ser eller hör direkt.
4) Bjud in husspindlar.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Tillägg till Oldboys utmärkta lista:

Skaffa en "Flugpenna".
http://www.granngarden.se/Sortiment...Flugor-&-Insekter/Flugpenna-Stop-It/p/1199435
Med drar man ett osynligt streck i nederkanten på t.ex. badrumsfönster, där flugorna gärna sätter sig. Flugorna dör.

http://www.granngarden.se/Sortiment...älla-Flyson-Flywindow,-10-pack/p/1163296_BASE
gör också nytta. Det är en genomskinlig folie med klister att sätta i nederkanten på fönster, som flugorna fastnar i.
Annan variant:
http://www.granngarden.se/Sortiment...ter/Flugremsa-FlyKill,-12-pack/p/1164571_BASE

Och häng upp en eller ett par flugspiraler på vinden:
http://www.granngarden.se/Sortiment...nsekter/Flugfångare-TS,-6-pack/p/1019048_BASE

Sedan gäller det ju att vara skoningslös mot de flugor man ser.
Slå ihjäl dem, annars kanske de lägger 100 eller tusen ägg till.

Alla de här produkterna finns på Granngården, Blomsterlandet, Plantagen och liknande ställen.

Det går faktiskt rätt lätt att bli av med dem.
Här har vi dörr med myggnät, som stängs när den riktiga ytterdörren står öppen på sommaren.
Vi bor ganska utsatt med hästar och kor alldeles inpå huset.
Men har sällan mer än någon enstaka fluga inne enstaka dagar.
 
Flugpennan är ofattbart effektiv, åtminstone på sommaren! Strecket ska dras runt hela kanten på fönstret. Vi har massor med flugor som kommer in på dagarna, men de stör aldrig, för när kvällen kommer ligger de bokstavligen i drivor på fönsterbänkarna.

Nu när det är kallare verkar dock de små krypen inte dras till fönstren lika mycket.
 
Jag kör med gammeldags klisterremsor i taken - inte så trevligt men jag byter ut dem efter ett par dagar. Effektivt miljövänligt mordredskap. Och jag har fortfarande dörrarna öppna på vid gavel är det är så här varmt och fint.
 
yonna skrev:
...Och jag har fortfarande dörrarna öppna på vid gavel är det är så här varmt och fint.
Här norr om Hallandsåsen är det nästan vinter.
Nedåt +20°C på nätterna :(
 
Oldboy skrev:
Brukar vara att flugor kommer in genom öppen dörr eller fönster och lägger ägg som vid lämpligt tillfälle kläcks. T ex när det är soligt och hyfsat varmt.

Åtgärder a la carte:
1) Att se till att alla dörrar och fönster har täta tätlister, (om de mot förmodan inte redan har det).
Snarare tvärtom ... jobbar på't.

Oldboy skrev:
2) Öppna aldrig dörrar och fönster. (Gör det dock lite opraktiskt att ta sig in och ut ur huset...).
Finns ju skortstenen ... men blir svårt att komma till jobbet efteråt ...

Oldboy skrev:
3) Skaffa flugfobi och ha alltid ihjäl alla flugor ni ser eller hör direkt.
Min sambo kör dammsugarmetoden.
Oldboy skrev:
4) Bjud in husspindlar.
Ska se om jag hittar några. När jag jobbade i Tanzania hade vi Geckoödlor och inga flugor.
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Tillägg till Oldboys utmärkta lista:

Skaffa en "Flugpenna".
[länk]
Med drar man ett osynligt streck i nederkanten på t.ex. badrumsfönster, där flugorna gärna sätter sig. Flugorna dör.
Vi har en Granngården i närheten. Försöker hitta den där - tack =)
 
Fairlane
Intressant den där flugpennan, den har jag inte sett innan. Vi har själva inte några problem med flugor, men svärmor har, året runt... eftersom de finns året runt kanske det inte fungerar på samma sätt. Huset är väl 100 år så flugorna finns nog redan inne och lägger ägg, men det kan kanske vara värt ett försök. Hur är det med småbarn och dessa pennor? Är det så giftigt så att man inte vill måla där barnen når? Barnen stoppar ju gärna fingrarna i munnen.
 
harry73
Jag tror inte på flugor som lägger ägg inomhus om ni inte har det jätteäckligt inomhus med muskadaver ed.
Vi hade fluglarvar i komposthinken en gång. Sedan dess tömmer jag den lite oftare.
 
Förhoppningsvis når inte barnen upp och kan slicka på fönstret i badrummet.

Men du har rätt, man skall vara försiktig, Den är märkt som BEKÄMPNINGSMEDEL KLASS 3.

Och du kanske skall varna ungarna för att äta de döda flugorna som ligger på rygg på golvet :p
 
  • Gilla
klaspo
  • Laddar…
harry73 skrev:
Jag tror inte på flugor som lägger ägg inomhus om ni inte har det jätteäckligt inomhus med muskadaver ed.
Vi hade fluglarvar i komposthinken en gång. Sedan dess tömmer jag den lite oftare.
Somliga har ju både blomkrukor med jord i fönstren, och ibland till och med fruktfat framme ;)

PS
Varför tror du förresten att de har fått namnet Husfluga, Musca domestica.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Husfluga
 
Redigerat:
harry73
Hur ofta tar du bort fluglarvar innan du tar en bit äpple?
 
Geckoödlor är häftiga, men finns ju inte här i Sverige. Dock har vi grodor och paddor som klipper flugor och insekter. De känns emellertid inte lika tilltalande att ha inomhus...

Ett stort plus med grodor och paddor, utomhus, är att de käkar snigelägg också.
 
harry73
Glöm inte bålgetingar. Ett normalstort bo äter ca 0,5kg insekter per dygn.
 
  • Gilla
Naturnörden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.