7 miljoner (minst) efter 10år och arbete inom idrott/förskola - inte illa!
Sedan kan man väl tycka att det trappsmidet och kaklet gör att huset blir än mer "arabiskt". New England? Inte med det taket.
 
Redigerat av moderator:
K
Känns det inte som att den "amerikanska" stilen på stenhus är ungefär likadan som den i mellanöstern? Eller är det bara att jag har varit mest i turistorter eller område med mycket europeisk och amerikansk arbetskraft?
 
Den "modellen" dom valt är ju ganska typisk för förstagångsbyggare i mitt tycke. Lite för intetsägande och maffigt, speciellt på den lilla tomten i det området. För de pengarna bör man få till mycket bättre design.
 
Inte alls min stil, men jag gillar områden med blandad stil på husen och skulle gärna ha ett sånt som granne!
 
Man ska följa sina drömmar, oavsett.. det kan aldrig vara fel - då får man bara påminna sig själv om att alla är olika, med olika drömmar!

Hoppas de får ut allt de önskar av sitt hus (y)
 
  • Gilla
Freddeman och 2 till
  • Laddar…
Absolut inte ett hus jag skulle vilja ha som granne.
Men det är ju bra om det finns olika områden med olika planer så att folk kan få bo som de själva tycker om.

Men i Stockholms förorter finns det på sina håll riktiga skräckexempel på hur illa det kan gå.
Ett enda virrvarr av stilar blandade huller om buller till ingens glädje.

Tittar man på de områden som de flesta håller för mest gemytliga och finast så finns det alltid någon slags rör tråd, en plan som de uppförda husen anpassas till. Någon slags stilistisk gemenskap husen emellan.
Planerna kom ju faktiskt till för att "din fastighet är din grannes utsikt" som det hette.

En del områden kan ju då tillåtas vara mera fria.
Men idag är det nästan fritt fram överallt och i många områden flyttar svenskar helt enkelt ut ifrån.
Blir en tomt ledig brevid ett dylikt "stenpalats" så är det i 99 fall av 100 en nysvensk som köper den, dessutom till ett lägre pris.
Tomtpriserna bredvid hus i tex mellanösternstil sjunker tydligt och det finns flera exempel i söderort inte långt ifrån mig. Tomterna tar dessutom mkt längre tid att sälja.

Husen omges av stenmurar, orientaliska järnstaket, grindar, pelare, massor med bilar, belysning till max osv osv.
Jag gillar inte trenden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tompelino och 2 till
  • Laddar…
Gillar huset.

Den fina symetrin i fasaden, att fönstren går ända ner till golvet, den generösa boytan och som det ska vara i en "amerikansk" hus: ett valmat tak med med stort taköverhäng!

Själv flyttade jag till Sverige 1997, och vi byggde vårt hus också efter egen ritning. Det blev en blandning mellan klassisk Svensk och Holländsk byggtradition.

Önskar Nora och Naji all lyckan!
 
Kallebo skrev:
Känns det inte som att den "amerikanska" stilen på stenhus är ungefär likadan som den i mellanöstern? Eller är det bara att jag har varit mest i turistorter eller område med mycket europeisk och amerikansk arbetskraft?
Tror det har mest med klimat att göra. Varmt i öknen, ingen nederbörd gör att man bygger stora stenhus med platta tak.
 
Jehu skrev:
Tror det har mest med klimat att göra. Varmt i öknen, ingen nederbörd gör att man bygger stora stenhus med platta tak.
Ja, men ökenområdena brukar också ha regnperioder och bra mycket intensivare än de svenska. De platta taken håller tätt och de har avrinning. Tror dock inte att de gillar kyla under nollan.
 
Vi har en del araber i stan och det är intressant att se hur mycket de gillar stensättning
det blir ju lite sterilt
Undrar om de kommer att ta till sig det svenska nån gång?
En syrenberså kanske :cool:
När det regnar i Kalifornien, Emiraten eller Niger torkar det upp snabbt
 
Jonatan79 skrev:
Svenskar har vart väldigt stela och rädda för nya idéer och design gällande byggnationer mm, speciellt politiker då många detaljplaner blivit väldigt "enformiga" och tråkiga på så sätt. [...]
Beror inte det på att en och samma hustillverkare har byggrätten (brist på bättre ordval) för ett helt område?
 
Det är en orsak men bara en liten.
 
Trist att det skall gnällas så snart någon gör något som avviker från normen.
 
  • Gilla
Freddeman
  • Laddar…
Ingen gnäller, folk har olika åsikter om dessa typ av hus , de har väl aldrig varit och kommer aldrig vara en storsäljare eller favorit i detta land om jag får gissa.
 
Vill själv se en större bredd av ovanliga hus i sverige, tycker vi är ganska tråkiga (jag älskar olikheterna, jag vill inte bo i alla själv, men jag vill se andras drömmar och smak).. när människor i sig själva är så unika så bör det speglas i "livet" också.. både färger, material, utseenden, hus, kläder, tycken o tänken :)
 
  • Gilla
Stuxxa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.