Förbättra täckningen i ditt trådlösa nätverk

Ett TP-Link AV1200 Gigabit Powerline ac Wi-Fi Kit, med en adapter för eluttag och en för nätverksförlängning.

Avstånd, väggar och dörrar påverkar täckningen för det trådlösa nätverket hemma, och som vi såg i vår förra routertävling är det många som har problem med att få riktigt bra täckning i hela huset. Med ett Powerline-kit förlänger du dock enkelt räckvidden i ditt trådlösa nätverk via elnätet. Det låter komplicerat men handlar egentligen bara om att du pluggar in en produkt i eluttaget i ena änden av huset, och en likadan produkt i andra änden. Veckans vinnare får hem just ett sådant kit i form av AV1200 Gigabit Powerline ac Wi-Fi Kit som är dualband och därför även säkerställer riktigt bra hastighet.

Totalt värde cirka: 1 500 kronor

Så här tävlar du:
Allt du behöver göra är att svara på en fråga samt berätta vilka problem du har med täckning i ditt hus som gör att du har behov av ett Powerlinekit från TP-Link.

Fråga: Vilken hastighet får du i de olika banden?


1. 450 Mbps i 5-gigahertzbandet, och 1 300 Mbps i 2,4-gigahertzbandet.
X. 1 300 Mbps i 5-gigahertzbandet, och 450 Mbps i 2,4-gigahertzbandet.
2. 1 300 Mbps i 5-gigahertzbandet, och 1 300 Mbps i 2,4-gigahertzbandet.

Posta ditt svar och din motivering i den här tråden. Vinnaren utses fredag 7 oktober

OBS: Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås före fredagen 2 veckor efter det att den dragits.

-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinsten skickas till vinnaren direkt från TP-Link. Meddela i den här tråden när vinsten har anlänt hem till dig, så att vi har koll på logistiken.

Vi tackar TP-Link för att de sponsrar den här tävlingen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Svarar X och motiveringen är:
Med ett hus i betong från 60 talet är det en utmaning att få Wifi't att räcka både till vardagsrummet på nedervåningen likväl som till barnens rum på övervåningen så att dom kan titta på film och hålla kontakten med kompisarna via videochat utan att det bryts hela tiden

/K
 
Svar: X

Motivering: Med 5 barn som rör sig i huset behövs det verkligen ett stabilare nätverk. Även på toaletten, vilket är mitt enda rum för avkoppling där jag kan surfa ostört :)
 
Svar X

Som jag beskrev i tråden för Router tävlingen så är jag nu inne på tredje routern, dock får jag fortfarande inte det trådlösa att fungera som jag vill. HEMSK täckning av någon anledning (trots två väldigt feta antenner på routern!) och jag känner lite att jag ger upp innan jag bryter ihop totalt.

Känns tråkigt för vi är en familj som älskar musik, tv-serier och filmer så det är väldigt sällan vi inte har något igång på telefonerna, bärbara datorn eller paddan och att göra det utan att kunna använda det trådlösa är helt enkelt ren frustration
 
j.f.s
Svar X

Saknar tillräcklig täckning på övervåningen där vi har kamera för att övervaka lillkillen på 10 månader när han sover. Allt som oftast tappar kameran kontakt med nätverket på grund av dålig täckning. Kan inte flytta på routern heller då den sitter där den sitter för att hålla antennkabeln från 4G antennen så kort som möjligt.
 
Svar x

Som hobbymeckare får man ta Google och Youtube till hjälp och då nätverket inte når ut till garaget så blir det att gå in skitig till datorn. Med denna kan jag ha en egen dator i garaget!
 
Svar X
När frugan gnäller över laggande Netflix och ungarna klagar över långsamt facebook, då är det lugnast att försvinna ut i garaget nån timme. Å det är där jag behöver täckning för att kunna lyssna på spotify som överröstar de andra :)
Å med ett Powerlinekit från TP-Link är det ju busenkelt att komma igång
 
Svar: X

Jag behöver förlänga täckningen ut till badhuset. Min wifi sträcker sig till precis utanför.
Jag vill se på film i badet. :)
 
D09
Svar x

Ett wi-fi är som ett förhållande, man måste alltid bygga på det för att det ska hålla i längden 😜

Huset här hemma går genom 3 plan.

Betong, trä och en fet soffa 😇

Skulle även bli jätteglad om eluttagen kom till nytta i huset 👍🏼

Fungerar det även med att förgrena ihop garaget så är det rena lyxen ✌️
 
Svar X:

Själv har dragit trådat nätverk i hela huset och har accesspunkter uppsatta på lämpliga ställen. Varför vill jag då vinna här? Jo mina föräldrar bor på en gård på landet och saknar Wifi som täcker både bostadshus där routern finns och ateljén som ligger i ett eget hus strax bredvid. Jag skulle alltså vilja ge dem dessa för att min mor inte ska behöva bära in datorn varje gång hon ska hämta något på nätet när hon sitter i ateljén och jobbar.
 
Är äntligen detta lösningen för mig!?
Jag har en router som är kopplat till det mesta men som tyvärr ligger i ett mediaskåp som är i plåt. Detta levererades med husköpet och jag förstår inte varför man har valt och ta just ett plåtskåp som gör att signalen försämras redan där. Wi-fi i huset räcker till rummet bredvid. Detta låter ju som en dröm för mig då installationen låter väldigt enkel. Men det är ju klart, då måste jag ju vinna med, och just det är jag väldigt dålig på.
 
När jag från Telia fått alla installationer klara men ändå inte hade täckning i flera rum, ringde jag supporten som förklarade det såhär: "routern måste ha fri sikt". Telias support hävdade alltså att jag inte kunde ha några innerväggar i huset om jag skulle ha täckning. :((.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Svaret är X.

Jag har en gäststuga på tomten som min dotter bor i och min router har svårt att få full effekt ut till den när hon streamar filmer och dylikt så en förlängare skulle vara nödvändig
 
Matzeball
Svar X
Det är jag som betalar men sonen som förbrukar. Nu kan jag plugga ur honom.

Min son måste ha mobila bredbandsroutern på sitt rum för att koppla in sin stationära dator som saknar Wi-Fi.
Det gör att jag får köra med Wi-Fi med dålig täckning i resten av huset. Nu vill jag sätta en enhet i hans rum och routern hos mig. Då kan jag dra ur hans kontakt ner hos mig när han har använt 95% av Data-trafiken första veckan (jag har 200 GB). De resterande 5% klarar jag mig med hela månaden om så skulle vara.
 
Svar: X

Nu när femåringen ska flytta ner i källare har jagv lovat henne egen tv med Netflix. Allt för att hon ska kunna fortsätta följa Pokemon, Lilla prinsessan och Alfons Åberg slaviskt. Det skulle även vara till stor hjälp för mig eftersom jag då skulle få fokusera på mina serier istället 😉😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.