Harald Blåtumme skrev:
Jag känner inte till hela utvecklingen från "Landroid 1.0" för ett antal år sedan. Vad jag vet är att även förra årets (2015) maskiner körde med LI-ion teknologi i batterierna. Samma lagringsprocedur där dvs ladda fullt och lagra i vettiga temperaturer 20 - 60 grader Celcius. Varför man skulle välja att lagra i annat än kring 20 grader C är ju en gåta men svårt är det knappast.
Det vanligaste är sannolikt att man vill vinterförvara klipparen i garaget, och långt ifrån alla har 20 grader i garaget hela vintern. Själv har jag bara så hög temperatur inne i bostaden, och där vill jag helst inte ha någon gräsklippare.
 
Strip skrev:
Fram t o m den första "L" hade de blybatterier iaf. Sen blev det nog Li-Ion 2015 tror jag.
Min är från 2014 och har Li-Ion och jag är ganska säker på att 2013 också har Li-Ion!
 
MartinP666 skrev:
Det vanligaste är sannolikt att man vill vinterförvara klipparen i garaget, och långt ifrån alla har 20 grader i garaget hela vintern. Själv har jag bara så hög temperatur inne i bostaden, och där vill jag helst inte ha någon gräsklippare.
Att montera av batteriet tar ca 2-3 minuter totalt. Fyra skruv för att lossa batteriluckan, två sekunder att avlägsna batteriet. Det är själva batteriet som enligt instruktionen gärna vill förvaras i normal rumstemperatur åtminstone. Batteriet är mycket blygsamt i storlek så det lär inte vara svårt att husera.
 
Aha, ja då är det ju inga problem. Men svaret på din fråga är fortfarande att det för många vore allra enklast att förvara alltihop i en temperatur som understiger 20 grader stor del av vintern.
 
Rätt eller fel vet jag inte men jag har gjort såhär.
Laddstationen har jag lagt en presenning över och spejat lite 556 på de avskalade sladdändarna på baksidan.
Batteriet har jag tagit ur klipparen. Batteriet, fullt uppladdat, liksom transformatorn förvaras i rumstemperatur.
Klipparen förvaras i ett ouppvärmt förråd, ingen isolering alls så det är i princip i utetemperatur.
Sen för se om allt funkar när man kopplar ihop det till våren.
 
Ganntrader skrev:
Rätt eller fel vet jag inte men jag har gjort såhär.
Laddstationen har jag lagt en presenning över och spejat lite 556 på de avskalade sladdändarna på baksidan.
Batteriet har jag tagit ur klipparen. Batteriet, fullt uppladdat, liksom transformatorn förvaras i rumstemperatur.
Klipparen förvaras i ett ouppvärmt förråd, ingen isolering alls så det är i princip i utetemperatur.
Sen för se om allt funkar när man kopplar ihop det till våren.
Låter vettigt. Jag kommer inte ens att ta in transformatorn eftersom den är installerad utomhus på fuktskyddat ställe. Man kan passa på och rengöra maskinen enligt instruktionsboken och gulla litet med knivarna, vända eller byta ut efter behov. Finns väl inget kul för ev gnagare att gnaga på så maskinen klarar sig säkert fint lagrat på sättet du säger.
 
Men när är det dags att låta maskinen gå i Vinteride? När temperaturen går under 4grader, eller?
När är det dags att plocka fram den igen?
Hur har ni andra gjort?

/Gojan
 
gojan skrev:
Men när är det dags att låta maskinen gå i Vinteride? När temperaturen går under 4grader, eller?
När är det dags att plocka fram den igen?
Hur har ni andra gjort?

/Gojan
Det är väldigt enkelt egentligen, du tar in maskinen när gräset inte växer längre och tar ut den igen på våren när det börjar växa.
När dessa två händelser inträffar beror på var i landet du bor och konditionen på din gräsmatta.
 
Hej!

Är det någon som varit med om att maskinen säger att den är upplyft och det inte går att nollställa den? Jag har vridit och vänt på maskinen men hur jag än gör så säger den sen igår efter att den fastnade i en buske att den är upplyft.

Testade att uppgradera mjukvaran men det hjälpte inte heller.

WG793E.1 med Hypericum 3.1 v2.21
 
Hejsa Alle :)
Jeg er lige kommet på dette forum
Jeg er fra Danmark.. håber ikke det gør noget :) men jeg forstår godt svensk, er dog ikke så god til at skrive på svensk,
håber i kan læse det jeg skriver ;)

Jeg har i dag købt en Worx M 1000 WG791E.1 (2016 model) og kan se at den har software v.1.58
mit spørgsmål er : Skal jeg opdatere til Hypericum 3.1 v2.21, før jeg går i gang med at grave kabel ned og sætte den op. Eller gøre det efter jeg har fået installeret alt og testet robotten
på forhånd tak :)
 
mandorf skrev:
Hej!

Är det någon som varit med om att maskinen säger att den är upplyft och det inte går att nollställa den? Jag har vridit och vänt på maskinen men hur jag än gör så säger den sen igår efter att den fastnade i en buske att den är upplyft.

Testade att uppgradera mjukvaran men det hjälpte inte heller.

WG793E.1 med Hypericum 3.1 v2.21
Kvist som fastnat under skalet och håller givaren i "upplyft" läge
Rensa så bör den gå igen!
 
Grillkongen skrev:
Hejsa Alle :)
Jeg er lige kommet på dette forum
Jeg er fra Danmark.. håber ikke det gør noget :) men jeg forstår godt svensk, er dog ikke så god til at skrive på svensk,
håber i kan læse det jeg skriver ;)

Jeg har i dag købt en Worx M 1000 WG791E.1 (2016 model) og kan se at den har software v.1.58
mit spørgsmål er : Skal jeg opdatere til Hypericum 3.1 v2.21, før jeg går i gang med at grave kabel ned og sætte den op. Eller gøre det efter jeg har fået installeret alt og testet robotten
på forhånd tak :)
Hej och välkommen! Du kan lugnt installera och köra med den mjukvara som är i maskinen. Jag har inte själv sett någon anledning att uppgradera mjukvaran i min WG790E.1, däremot uppgraderade jag svärmors maskin WG796E från förra året för en månad sedan och det blev litet säkrare beteende i vissa situationer. Min regel är att inte uppgradera mjukvara om jag tycker det funkar perfekt som det är.
 
mandorf skrev:
Hej!

Är det någon som varit med om att maskinen säger att den är upplyft och det inte går att nollställa den? Jag har vridit och vänt på maskinen men hur jag än gör så säger den sen igår efter att den fastnade i en buske att den är upplyft.

Testade att uppgradera mjukvaran men det hjälpte inte heller.

WG793E.1 med Hypericum 3.1 v2.21
Det står något om just detta feltillstånd i uppgraderingsanvisningarna för åtminstone WG 796E från förra året. Man skulle trycka ner en knapp (2, 4 jag minns inte) för att kalibrera om sensorerna om man upplevde just detta problem efter uppgraderingen, att maskinen säger den är "upp och ner" fast den bevisligen inte är det.

Har själv inte varit med om feltillståndet men kolla gärna litet extra i uppgraderingsanvisningarna det borde vara beskrivet där.
 
Ok Tak ,jeg er helt enig ,så længe det virker, så lad vær med at røre :)
tænkte om jeg misser nogle funktioner /forbedringer
men jeg prøver at sætte det op i morgen og ser hvordan det går :)
 
Hej på er, är mitt uppe i installationen av en wg792e1 men har en fundering gällande bredd på smala passager. Det står i specifikation att klipparen klarar passager på 80cm, men nu jag lägger själva kabeln i en passage på 120cm så blir det knepigare. Kabeln skall ligga 45cm från kant, 45+45=90. Om avståndet mellan kablarna behöver vara 80cm, så innebär detta att klipparen bara klarar passager på 80+90= 170cm? Förstår ni hur jag tänker? När jag lägger kabeln mot båda sidor i passagen med 45cm till kant så blir det endast en remsa på 40cm i mitten, känns konstigt det här. Tänker jag fel? Hur borde jag lägga kabeln?

Kan tilläga att passagen går till och från tilltänkta zon4, när klipparen går ut till zoner, går den på kabeln om jag förstått rätt, när de sen behöver ladda, följer den kabeln tillbaka igen då? För o så fall borde det funka som jag beskrivit ovan?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.