Hej

Jag har ett märkligt jordfel....

Min elcentral har 3 jordfelsbrytare där #1 skyddar mina två! värmepumpar samt en 3-fas handske i garaget. Jordfelsbrytare #2 skyddar ugn, spis, tvätt och torktumlare.

När jag för 11 år sedan flyttade in och försökte ansluta en frekvensomriktare till mitt trefasuttag i garaget så löste jordfelsbrytare ut. Jag fick en förklaring från min kompis som sålde/gav mig den att den jordar för att nollställa sig när den startar( eller ngt i den vägen).
Jag installerade ytterligare en trefas anslutning i garaget denna gång utan jordfelsbrytare.

Under åren som gått har jag fortsatt att använda det ursprungliga 3-fas uttaget för min pelarborr mm utan problem.

Igår när jag satte i en adapter 3-fas till 1-fas för att få 16A till en svets så löser jordfelsbrytare ut när jag startar maskinerna.

Jag öppnade pelarborren som i princip är det jag har anslutit och den har ingen 0-ledare(inte så konstigt).

Jag misstänker att mitt ursprungliga fel är 0an och inte min frekvensomriktare.

Vad jag kan se så går det 3 ledare och en nolla plus jordin i en slang bakom 3-fas uttaget och i centralen ca 2m(fågelvägen) så är det till synes samma ledare som kommer ut.

Testade att koppla bort skyddsjorden i centralen och starta en vinkelslip(ojordad), JFB löser ut igen, denna gån även JFB #3 samt en säkring märkt sov 2 och 3. Konstaterade att strömmen gick i sovrummet ovan garaget.

Några idéer på vad man kan testa?

Kristoffer
 
Har du testat att koppla bort värmepumparna? Det kan ju vara läckström i dem som går över gränsen när du kopplar in något i trefashandsken.
 
Frekvensomformare kan generera ström i jordledaren. Tittar du i dokumentationen till din frekvensomformare så bör det stå någon rad om du använder en jordfelsbrytare på matande sida av frekvensomformaren. Har sett i tillverkares manualer att jordfelsbrytare på minst 300mA krävs. Du har högst troligen en 30mA JFB därav så löser den ut när du använder frekvensomformaren.
Detta var svar på varför JFB löser när du använder frekvensomformare, kan gott vara att du har mer problem i din anläggning.

Har du en megger och en läckströmtång och vet hur man använder de så blir det mycket enklare för dig...
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Krypstocken skrev:
Testade att koppla bort skyddsjorden i centralen och starta en vinkelslip(ojordad), JFB löser ut igen, denna gån även JFB #3 samt en säkring märkt sov 2 och 3. Konstaterade att strömmen gick i sovrummet ovan garaget.
Exakt vilken skyddsjord kopplade du bort? Ditt symptom här låter inte trevligt och saknar naturlig förklaring.
Om man bortser från att säkringen för sovrummet löste så skulle det kunna tyda på en överledning mellan PE-N någonstans i anläggningen. Det visar sig typiskt när en tung enfasbelastning kopplas in.
 
  • Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Hej

Nej det har jag inte gjort, skall testa det.

Tack

K
 
Kopplade bort jorden från trefasuttaget(temporärt) i centralen. Åtminstone den jordledare som försvinner in i samma rör som de tre ledarna för 3-fas....
Hjälpte som sagt inte.
Skall testa med en ny 0:a direkt från uttag(3fas brytare) till central och se om det hjälper
K
 
Ok, den skyddsledaren är ok att lossa på bara man är medveten om att CEE-uttaget blir utan skyddsjord och att det inte finns några dolda förgreningar av kabeln i väggen... Det stärker tesen att du har en överledning mellan N och PE, men det förklarar dock inte att säkringen löste. Men om den och alla JFBer går att återställa så kanske du kan fokusera på N-PE-problemet. Det är inget fel på din neutralledare till CEE-uttaget så det bytet kan du hoppa över. Du behöver istället isolationsmäta mellan N och PE i anläggningen. Felet kan ligga precis var som helst, kanske långt ifrån garaget, kanske under en annan JFB. Du bör också kunna framkalla felet (att JFBer löser) genom en hög enfasbelastning nån helt annanstans i anläggningen.

Om du inte har en isolationsmeter kanske du har en DMM som kan mäta resistans. Bryt strömmen och bryt även JFBn, ohmmät därefter mellan N (efter JFBn) och PE i centralen. Förhoppningsvis kan du mäta upp ett fel på kanske någon kohm. För denna typ av felsymptom behöver det vara låg resistans mellan N-PE för att JFBn ska lösa. Mät annars under nästa JFB. Hittar du nåt så börja med att dra ur alla stickproppar för att utesluta fel i anslutna apparater. Därefter kan du behöva lossa på utgående neutralledare (inte skyddsledare) för grupperna i centralen för att isolera den grupp som innehåller överledningen mellan N och PE. Räkna dem så att du inte missar att återinkoppla någon av dem.
 
Att kanske ha överledning mellan PE och N i kombination med att det irrationellt löser säkringar känns lite läskigt. I mina ögon är det viktigt att verkligen hitta orsaken. Det går nog att avgränsa vart felet är genom tidigare förslag men då felet uppstår när du slår på en större enfas-belastning kan det vara svårt att ohm-mäta då mätspänningen i en DMM är låg. En isolationstestare "provtrycker" med hög spänning och är en säkrare metod.

Den här typen av fel tycker jag man ska ta på allvar.Nollan är ju retur i en enfas-krets och överledning mot PE innehåller då energi så det är kanonbra att du har JFB. Att lösa detta genom att gå vid sidan av JFB är inte bra. Är du inte säker på vad du gör rekommenderar jag att du anlitar en elektriker så att du verkligen hittar orsaken.
 
Hej

Jag skall göra som du säger, noggrant och systematiskt.
Börja med att se om det är "en slang" från 3-fas uttaget till centralen sedan koppla loss och mäta resistans.

Märkligt att 2 JFB samt en säkring löser ut om det inte är korsat ngn stans.

Bifogar en bild på råttbot
Det är JFB längst upp till vänster som löser ut, samt den under som är för vanlig förbrukare.
De tre säkringarna längst ner är till 3-fas, märkta med AEG, brevid sitter den 3-fas säkring som är kopplad förbi JFB( för att driva en frekvensomriktare från Eurotherm).


Elcentral med säkringar och jordfelsbrytare, övre vänstra JFB löser ut, samt tre 3-fas säkringar märkta AEG.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jo alltså, börja någonstans, laga del fel som hittas och ör uppenbara, och undersök sedan om det kan finnas fler.
Om felet orsakas av överledning mellan N-PE så skulle det kunna se ut så här:

Handritad skiss av en elcentral som illustrerar överledningsfel mellan N-PE, med felställe markerat med rött "F".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Felet finns vid det röda strecket märkt "F" under JFB 1. Om det nu går en belastningsström i en apparat under JFB 2 så kan strömmen leta sig fram enligt det tunna svarta strecket. Strömmen delar på sig och tar en väg genom JFB1. För att denna ström ska bli så hög att JFBn löser så måste det vara ett ganska lågohmigt fel, men ändå så högohmigt att det krävs hög belastning på typ 10 A för att JFBn ska lösa. Det borde alltså gå att mäta utan hjälp av isolationsmeter. Beroende på var N/PE är inkopplade i denna central i relation till varandra så kan nog den ena eller andra JFBn påverka.
 
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
Kan det vara så att nollan till trefasuttaget går till fel nollplint. Dvs. så länge du kör saker på den som inte har nolla går det bra. men när du nu kör ström i nollan så löser den dels den JFB som matar faserna i fråga, dels med lite lägre sannolikhet den JFB vars nollplint den går in på.

Säkringarna som löste ut är lite skummare, men om man åter tänker i banor att det är en felkopplad nolla, så skulel någon del av anläggningen kunna få flytande nolla (alltså faserna fortfarande igång, men nollan tappar förbindelse) då kan prylar som är inkoplade få 400V matning med för stor ström som resultat, och säkringen löser.
 
  • Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Hej

Det tänkte jag också men så ser det inte ut(om det nu inte är grenat någonstans).

Tror på Bo Sittbergs svar, typ en skruv genom N och PE.

K
 
Hur är det med hela nollplinten till JFB 1, är den kopplad till JFB1? Om varken VP eller trefasuttaget normalt använder noll, så skulle hela plinten kunna vara felkopplad.
 
Säkringen som löste ut, vilken JFB sitter den på?
 
Hej

Den är rätt kopplad. 2 N( Vörmepumpar) +1N från trefas.

K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.