M
Demmpa skrev:
Tänk på att du inte får dra nätverkskabel/antennkabel i samma rör/kanal som FK-tråd är dragen i.
Får och får ;)..
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Tänk på att du inte får dra nätverkskabel/antennkabel i samma rör/kanal som FK-tråd är dragen i.
Finns det regler för sådant?
 
Japp, men vafan, ibland får man tulla lite. Jag har gjort så en kort sträcka i min gamla lgh. Var orolig att hastigheten skulle gå ned pga störningar men fick stabila 1 gbit
 
mendelsohn skrev:
Det är ju så med dessa sk homeplugg, att de fungerar ok, om de ligger på samma fas. Men man har ju inte samma fas i källaren som på övervåningen. Vidare är det så att det inte är ditt wifi du kopplar upp dig på, utan ett annat wifi som lånar uppkopplingen från din router.
Det finns WiFi-repeatrar som inte använder sig av Homeplug utan som länkar vidare WiFi. Du hade problem på tredje våningen, vilket jag tolkar som att du inte har det på andra. Då kan du sätta en repeater på andra våningen och den ger bättre täckning på tredje våningen.

Dock får man inte glömma att de flesta såna repeaters halverar hastigheten, eftersom de använder halva kapaciteten till "upplänken" och halva att skicka vidare med. Kan man dra en kabel och sätta upp extra accesspunkt (som kan vara en router konfigurerad som accesspunkt) så är det i stort sett alltid en bättre lösning.
 
M
Men nu har jag nog hittat ett sätt att dra kabel från källaren. Bifogar lite bilder. Detta borde fungera.


Förråd på övervåningen

1420303129647.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.


Här kommer rören fram i källaren

1420303602666.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Här passerar rören köket på mellanvåningen. De är dragna utanpåliggande. Och inbyggda i denna lilla intapetserade sarkofagen

1420303712481.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1420303742085.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

****

På nått sätt borde det ju gå att göra en snygg och knappt synlug installation med denna grejjen.

borde gå få ner ett kabel. Eller hellre ett kabelrör mellen va-rören.....;)
 
Andy78 skrev:
Finns det regler för sådant?
Ja det finns regler för det, jag gjorde visserligen en liten förenkling eftersom "Svensson" normalt bara har 230/400VAC i sina FK-trådar.

Regeln gäller om det är lågspänning (över ca 50VAC), om trådarna är enkelisolerade (som FK är) så måste alla trådar i röret/kanalen/dosan/mm vara klassade till minst den högsta spänning som finns i någon tråd.
 
Det man ska vara orolig för är ju signalstörningar om något. Digital signal som TCP/IP är ju inget problem oftast, värre med analog signal som tex högtalarkabel

edit: Problem med digitalt blir det först när störningen är så stor att nollor och ettor inte går att tolka och TCP/IP protokollet måste skicka om paket (tappad fart)
 
Den där genomföringskanalen kan nog fungera utmärkt borra ett lite hål i sidan eller såga upp en lite lucka.
Kanske det är enklast att mata kabeln nedåt istället för uppåt.
Det kanske inte följer alla regler beträffande el och signaler men det kommer nog inte har några problem alls på många kontor matar man bara in det där det finns plats och det är nästan aldrig några problem, finns undantag dock.

Dragningen kommer nog gå som en dans med en dragfjäder, kanske tom dra 2 kablar på samma gång om man vill det.
 
Redigerat:
M
Andy78 skrev:
Den där genomföringskanalen kan nog fungera utmärkt borra ett lite hål i sidan eller såga upp en lite lucka.
Kanske det är enklast att mata kabeln nedåt istället för uppåt.
Det kanske inte följer alla regler beträffande el och signaler men det kommer nog inte har några problem alls på många kontor matar man bara in det där det finns plats och det är nästan aldrig några problem, finns undantag dock.

Dragningen kommer nog gå som en dans med en dragfjäder, kanske tom dra 2 kablar på samma gång om man vill det.

Jag behöver nog inte alls göra nått på mellanvåningen. Hoppas kobelrör går att mata ner i källaren. Återkommer med bild ;)
 
I värsta fall får du skaffa två såna här och köra kabeln inne i ett av rören. ;) 9082917322782.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
För att då i efterhand sammanfatta, kan vara schysst då många sökningar hamnar i gamla trådar. Alltid roligare att hitta en tråd med tips och svar.

Det fungerade bra att köra en flexslang ner till källaren, en del pyssel då det var tajt mellan rören och distanser som höll rören på plats.

Summa sumarum. Vill man dra kabel mellan källare och övervåning är det allternativ att göra det mellan varm och kallvatten rören....;)
 
En bra grej att tänka på är var man placerar routern för att öka antalet uttag och minska kabeldragning, istället för att sätta den på en yttervägg och sedan tex dra kabel 2 meter eller över en dörr och ned för att sedan gå på list eller genom vägg, så kan man sätta den på en innervägg till ett annat rum, man kan då dra kabel vidare samt borra ett hål över eller under routern och dra igenom en kabel och lätt skapa ett uttag i bakomliggande rum.
 
Men det där spricker ju oftast eftersom man är tvungen att placera routern där bredbandet kommer in. Det ska ju inte bara kablar från routern, det ska en kabel till routern också (inkommande).

Däremot är jag en stor vän av att skilja mellan router och accesspunkt. Routern ska sitta vid inkommande internet och "isolera" ens nätverk från internet, den trådlösa accesspunkten ska sitta centrals så man får en bra wifi-täckning.
 
M
Oavsett kablar in eller ut.
Alla tips för kabeldragning är av godo.

Mycket går att lösa om man vill
 
Ja som gammal telemontör så tycker jag att många är överdrivet negativa till kabeldragning. Det är oftast enkelt att dra kablar så det knappt syns. Helt osynligt blir det såklart inte, men oftast är det bara man själv som ser det (eftersom man vet att det finns där). Telefonkabel spikades ju under en lång tid enbart utanpåliggande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.