Utrustning som inte har stöd för VLAN skickar normalt sett vidare trafiken.

Om det inte vore så så hade det väl aldrig vart möjligt att förlänga eller dra vidare, men framförallt skapa flera uttag med hjälp av en switch?
 
pacman42 skrev:
Utrustning som inte har stöd för VLAN skickar normalt sett vidare trafiken. Om den kastar paketen så beror det på att tillverkaren aktivt lagt in detta för att få en differentiering av prisbilden på sina produkter. Det är mer jobb för ett Ethernetchip att kasta VLAN-taggade paket än att låta dem passera. En enkel switch bryr sig inte om vad som bärs av Ethernetramarna.
Uttryckte mig nog slarvigt :) Jag tänkte framförallt på den taggade ICMP-trafiken för IPTV som ju i en enklare switch utan VLAN-stöd kommer skicka vidare paketen otaggade och därmed "sabba" hela uppsättningen. I praktiken blir effekten som att den filtrerar ut eller "kastar" den taggade trafiken. Men absolut, kunde varit tydligare :)
 
Demmpa skrev:
Däremot så går det att slå ihop dom fysiska LANen genom att routa ihop dom, Telia gör det i deras "Telia Smart"-router efter den routern så ligger IP-TVn i samma LAN som vanliga datorerna, detta är en förutsättning för att deras app "Zappa" ska fungera.
Detta ska man även kunna göra själv med rätt sorts router, tex Ubiquiti EdgeRouter Lite.
Men nu är det avancerade funktioner.
Om jag förstår sista inlägget här: så routar inte alls Telias smart-router ihop de olika VLAN som Telia distribuerar. Lika lite som "min" uppsättning hemma gör det. Det betyder inte att jag inte kan komma åt mina switchar på mitt lokala 192.168.2.x-nät som i sin tur pratar med IPTV-boxarna. Jag antar det är på ett liknande sätt Telias smartrouter kommunicerar via appen.
 
Demmpa skrev:
Om du läser följande inlägg så står det klart och tydligt att IP-TVn routas in i det egna routade LANet när man använder "Telia Smart", och att det är tvunget till det för att appen Zappa ska fungera.
[länk]
[länk]

"Minhembio" länken går till en text om hur man själv skapar en "Telia Smart"-router av nästan vilken router som helst.
Ok, så de plockar in multicast-strömmen med IGMP-proxy konfig. Härligt. Det skulle jag inte rekommendera till någon om man inte är väldigt förtjust i sin zappa-app. Snacka om onödigt brus på hemma-nätverket...
 
Martin_B
Är det inte smidigare att montera kabelkanal för flera nätverkskablar, så blir det mer flexibelt? Så kan du dra vad du vill i dessa.
Jag personligen drog fibern till mitten av huset där fiberkonverter, router, switch, ATA-box m.m. kommer att vara placerat. Från denna plats går det sedan ut VP rör till alla rum. Ordentligt med VP-rör kan jag säga. Det är förberett för nätverk, coax, telefonledning, samt även övrig DATA.
Det är utformat som ett stjärnnät. På så sätt kan man ansluta och koppla ur och konfigurera som man vill oberoende av de olika rummen och man slipper dela signaler i en och samma kabel. Utifrån ritningarna ser det genomförbart ut även i din fastighet tycker jag.
 
Tack så mycket för bra svar, fast ja får läsa om några gånger för att förstå, (y)
Känns som ja börjar med att dra alla kablar, alltså 2st cat6 per rum om ja ska kunna utnyttja både tv å internet ?
Å sen får ja brotta ner mig i alla teknikprylar å se va ja ska ha.
 
Martin_B skrev:
Är det inte smidigare att montera kabelkanal för flera nätverkskablar, så blir det mer flexibelt? Så kan du dra vad du vill i dessa.
Jag personligen drog fibern till mitten av huset där fiberkonverter, router, switch, ATA-box m.m. kommer att vara placerat. Från denna plats går det sedan ut VP rör till alla rum. Ordentligt med VP-rör kan jag säga. Det är förberett för nätverk, coax, telefonledning, samt även övrig DATA.
Det är utformat som ett stjärnnät. På så sätt kan man ansluta och koppla ur och konfigurera som man vill oberoende av de olika rummen och man slipper dela signaler i en och samma kabel. Utifrån ritningarna ser det genomförbart ut även i din fastighet tycker jag.
Allt går ju...men arbetsinsatsen, bristen på möjlighet att dölja kablarna samt att behovet av snabbt trådat data inte finns gör att jag inte anser att det är värt det. Trådat TV är (nästan) en nödvändighet men data får gå över wifi, det kommer räcka gott för oss.
 
Malten skrev:
Tack så mycket för bra svar, fast ja får läsa om några gånger för att förstå, (y)
Känns som ja börjar med att dra alla kablar, alltså 2st cat6 per rum om ja ska kunna utnyttja både tv å internet ?
Å sen får ja brotta ner mig i alla teknikprylar å se va ja ska ha.
Nej. Det behövs inte. Välj däremot en lämplig plats för inkommande fiber där du kan ha plats för en router och en switch som kan stå dygnet runt, inte för inlåst utan möjlighet till viss ventilation. Ju mer ventilerat du kan ha det desto mindre behöver grejerna använda eventuell fläkt..

Är det en central plats som är lämplig att placera trådlös AP för wifi på så se till att det finns utrymme för det också. Och att det är praktiskt ordnat med eluttag osv.

Beroende på budget, om du har utrymme för det... räkna på en router för ca en tusenlapp, en UPS för en tusenlapp, 1-2 trådlösa accesspunkter för en tusenlapp styck och en 3-400 spänn per plats du behöver både internet och IPTV för en switch med stöd för VLAN. Prisspannet är beroende på 5 eller 8 portar.
 
J
Håller med om det mesta, gärna vlanswitchar om man inte vill eller kan dra 2 kablar från central punkt, men ups? Vad ska en vanlig Svensson med det till? Möjligtvis om man kör känsliga applikationer, servrar eller nasdisk man är rädd om vid strömavbrott . Möjligtvis om man har problem med åska och strömspikar, men annars? Går strömmen lär ju inte man ha nytta av nätet.
 
Martin_B
Jocke Best skrev:
Går strömmen lär ju inte man ha nytta av nätet.
Bärbar dator? Smartphone med WiFi? :) :) :)
 
J
Haha, jo, men UPS ska ju stänga ner utrustningen. För en tusing klarar den kanske att driva ens grejer ca 5 minuter. Behöver en vanlig privatperson detta för ett litet nätverk som ska försörja två tvapparater och en time capsule? :D
 
Jocke Best skrev:
Haha, jo, men UPS ska ju stänga ner utrustningen. För en tusing klarar den kanske att driva ens grejer ca 5 minuter. Behöver en vanlig privatperson detta för ett litet nätverk som ska försörja två tvapparater och en time capsule? :D
Den UPS jag tänker på klarar att driva router/AP i en 30-60 minuter och en server 5-10 min.

Dels skyddar du dig mot spänningsfall, åsknedslag, kortare avbrott och kan göra kontrollerade nedstängningar. Jag tycker det är en billig försäkring. Fiber/ADSL i sig fortsätter också fungera.
 
UPS är inget vi har behov av, så det får anses som en "lyx" vi kan avstå. Det är otroligt sällan det blir strömavbrott hos oss och de få gånger det har hänt så har det fungerat bra att tända ett par ljus och faktiskt prata med varandra! :)

Visst, risken för skador vid åska är ett reellt problem, men ännu så länge har det gått bra att dra ut kontakterna för känsliga apparater. Tanken är att sätta allt på samma fördelardosa så att det räcker med att dra ut en sladd för att skydda allt i "maskinhallen" och vid respektive TV.
 
Men alla goda råd i den här tråden har jag, som nämnts tidigare, kommit fram till följande förenklade system och vill gärna få bekräftat att det är korrekt:

Planritning med markerade IT-installationer, inkluderar fiberbox, router, TimeCapsule, VLAN switch och kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Datasignalen (markerad gul) går från fiberboxen till router (i bryggat läge) och sedan till vår TimeCapsule som förmedlar signalen via WiFi. WiFi-signalen förstärks sedan på markplanet med en AirPort Express i vardagsrummet.

TV-singnalen (markerad grön) går obruten från fiberboxen till en switch i gillestugan som delar ut den i två kablar: en som går till TV:n i gillestugan samt en som går upp till markplanet och vidare till sovrummet. Båda dessa kablar är obrutna fram till respektive digitalbox. Switchen i gillestugan kan lika gärna vara en VLAN, även om det inte behövs för denna konfiguration, men det skadar inte att framtidssäkra denna ifall jag vill bygga ut systemet längre fram.

Kablarna kommer vara CAT6.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.