högre liggande fastighet betalar alltid det är orsaken bakom alla inlägg o problemet med fel på släntningar
 
byggarätt skrev:
högre liggande fastighet betalar alltid det är orsaken bakom alla inlägg o problemet med fel på släntningar
Styrs detta av en lagstiftning eller liknande?

Kommunen hos mig säger vare sig bu eller bä då min grannes tomt håller på att rasa in över min lägre liggande tomt. Dom hänvisar till en civilrättslig process om hans hus "rasar" (pga av bristande grundläggningen i muren) för att bedöma om han eller jag blir ansvarig för hans hus.
 
harry73
bakterie skrev:
Vill du spexa till det lite så lämna en öppning i staketet för trappan, men anlägg en liten damm vid trappfoten. :)
Det räcker med grind med stort lås på. Då återtar man kontrollen över trappan :)
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Snart är vi väl inne på att lägga ut en björnsax i trappan.

Dags att prata med grannen igen kanske?
 
Sammy_j skrev:
Styrs detta av en lagstiftning eller liknande?

Kommunen hos mig säger vare sig bu eller bä då min grannes tomt håller på att rasa in över min lägre liggande tomt. Dom hänvisar till en civilrättslig process om hans hus "rasar" (pga av bristande grundläggningen i muren) för att bedöma om han eller jag blir ansvarig för hans hus.
Kontakta kommunen och sök hjälp av jurist så ska du se att du får rätt mot din granne...problemet idag är pengar..kommunerna hjälper den med mest pengar...och TS problem är att hans granne har gjort fel o om rätt var rätt skulle kommunen tvinga grannen bygga stödmur o ta bort slänten från Ts tomt
 
Mikael_L
byggarätt skrev:
Kontakta kommunen och sök hjälp av jurist så ska du se att du får rätt mot din granne...problemet idag är pengar..kommunerna hjälper den med mest pengar...och TS problem är att hans granne har gjort fel o om rätt var rätt skulle kommunen tvinga grannen bygga stödmur o ta bort slänten från Ts tomt
Kommunen kan inte tvinga grannen till något, bara så du vet.
Kommunen har ingen rätt att agera domstol, kronofogde, polis eller likn.

Det enda lilla de styr över är vissa bitar ur PBL och några andra lagtexter runt byggande. Och då har de rätt att medge lov eller lämna avslag på en stor mängd åtgärder.
Om någon bryter mot lov eller utför lovpliktiga saker utan lov så har kommunen en viss rätt att utfärda förelägganden och viten.

Detta som hänt som startat tråden är troligen saker helt utom kommunens kontroll och möjlighet att påverka, därför kan de inte agera.


Och sen lite övergripande sett, så kan jag inte se varför skattepengar ska gå till att reglera alla möjliga småtvister mellan tjuriga grannar.
Vi har alla ett stort ansvar att försöka lösa våra problem själva, och först när det är uttömt kan man börja kalla på kronofogde och sånt.
Ofta tror jag det hela börjar med en brist på dialog och envetenhet, man springer och börjar anmäla hit och dit lite väl snabbt. Och väl då, är nog lösningar via dialog grusade.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
hahaha ja allt är den lille mannens fel idag...

Kommunens bygglov medger inte att lägga slänt inne på grannes tomt eller bygga trapp på det viset
 
Mikael_L
byggarätt skrev:
hahaha ja allt är den lille mannens fel idag...

Kommunens bygglov medger inte att lägga slänt inne på grannes tomt eller bygga trapp på det viset
Nä, men det finns väldigt många lovfria åtgärder.
Man får bygga altandäck, plantera träd, buskar, så gräs. Bygga staket och plank i viss utsträckning, lägga ut dressjord, fylla eller schakta i mindre omfattning osv osv.

Att lägga en trappa på marken är ej lovpliktigt, det är inte heller lovpliktigt att lägga 30 cm tjockt med jord på grannens tomt.

Läs vad jag skriver, det krävs ej bygglov för att lägga någon dm jord på grannens tomt.
Jag kan t.o.m åka hem till dig och sprida ut en m[SUP]3[/SUP] jord på några kvm yta på din gräsmatta helt utan bygglov eller marklov!. Häftigt va? ;)



edit:
Det är därför detta aldrig blir kommunens bord, utan kronofogde, tingsrätt osv.
 
Nähä men det är ju fortfarande olagligt.
 
Mikael_L
Jag ville bara påstå att det inte är något kommunen gör något åt, kan göra något åt, eller vill göra något åt.

Det finns en del här i tråden som tror att kommunen kan lösa detta problemet, de har fel.




Jag funderade lite mer på det jag skrev här, under dagen:
Mikael_L skrev:
Läs vad jag skriver, det krävs ej bygglov för att lägga någon dm jord på grannens tomt.
Jag kan t.o.m åka hem till dig och sprida ut en m[SUP]3[/SUP] jord på några kvm yta på din gräsmatta helt utan bygglov eller marklov!. Häftigt va? ;)
Och jag kom på att jag kan åka hem till byggarätt och stjälpa av ett helt lastbilslass jord på tomten och sen dagen efter anmäla byggarätt för markhöjning utan marklov. :D

Jag tror det är fastighetsägaren som har ansvaret för marknivåerna på sin egen tomt. ;)
 
Utan att bli alltför politisk. Det är som när EU-turister bosätter sig på privata tomter och förorenar. Ägaren säger "flytta eller jag ringer polisen" varpå han blir utskrattad. Däremot får han böter från kommunen för den förorenade marken (latrin, eldstäder, läckande bilar etc).

Tur man har liten tomt som redan är halvfull med bråte...
 
Sir Duke skrev:
Tur man har liten tomt som redan är halvfull med bråte...
Du har kanske sådan tur att under allt ditt bråte så har du kanske också en slänt som grannen lagt dit ?? :) :cool:
 
Tur?? Hur då tur? :)
 
Sir Duke skrev:
Tur?? Hur då tur? :)
Tja, bra o ha, du vet.
Du är kanske som jag man ska samla på allt bra o ha. Kan kanske komma till användning senare.... :surprised:
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Inlägg #300
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.