Hej!
Min torktumlare har ett tag först bara surrat när man trycker på start. Efter fem-sju sekunder luktar den stickande bränt. Öppnar man luckan och försöker igen har den gått igång som vanligt och torkat klart till full belåtenhet. Så har det varit en tid. Nu startar den inte normalt, ens efter flera försök, men den drar runt trumman liksom motvilligt och långsamt och låter konstigt, lite gnisslande och gnyende, som om den led. Värme kommer i trumman efter varje försök. En rejäl blixt har den också presterat samtidigt med start, men aldrig några felkoder. Jag läste här och på andra ställen (Tack till alla som delar med sig av erfarenheter!) att ludd med tiden kan sätta igen hela maskinen och hindra trumman. Har därför skruvat av topplocket för att se efter. Inget ludd ses. Däremot syns en mystisk, stor svart fläck på trumman, ca en decimeter i diameter, som jag genast instinktivt tog på och blev helt sotig om fingrarna. Se bilder, där maskinens front är till vänster i bild och vattenbehållaren upptill. Är det motorn som sagt upp sig och sedan brunnit? Sitter den verkligen i främre delen av maskinen, något till vänster framifrån sett? Antar att det bara är att beställa ny tvätt- och tork, men det vore spännande med funderingar och synpunkter på vad som har hänt. Åldersmässigt har maskinen, som varit mycket bra, blivit tonåring, men den har alltid skötts och rengjorts enligt alla anvisningar. Snyft om jag måste köra den till tippen.
Hand med sotiga fingertoppar vid stor svart fläck på torktumlarens trumma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand visar svart fläck på torktumlarens trumma, omgiven av öppen maskin och kablage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A
Det där kan ju vara startkondensatorn bara att byta
Den sitter på motorn som i sin tur sitter på samma axel som fläkten
 
electroluxaren skrev:
Det där kan ju vara startkondensatorn bara att byta
Den sitter på motorn som i sin tur sitter på samma axel som fläkten
Vad bra, möjligen bara kondarn alltså. Fast kan den sota så mycket? Och ingår den i samma reservdelsenhet som motorn? Kan inte hitta bara kondarn i Cylindas reservdelslista, kan du?
Visa bilaga TK 50 Reservdelslista.pdf
 
A

den finns inte som lös reservdel
du får ta ur trumman och kika på den som sitter på motorn, om det finns någe kvar vill säga....
kan inte storleken på rak hand men bör vara en motorkondensator mellan 3 och 8 uF. köp på elfa eller nått blir billigare
 
electroluxaren skrev:

den finns inte som lös reservdel
du får ta ur trumman och kika på den som sitter på motorn, om det finns någe kvar vill säga....
kan inte storleken på rak hand men bör vara en motorkondensator mellan 3 och 8 uF. köp på elfa eller nått blir billigare
Uj uj, verkar vara en jäkla meck med att få ut och framförallt att återmontera trumman, men eftersom alternativet är tippen kan det vara värt ett försök, kanske. Som jag förstår framgår det inte några data om kondensatorn i detta schema. Det är bara hoppas att den går att identifiera. Tack iaf för tips! Visa bilaga Schema TK50.pdf
 
A
Det är inga som helst problem med att ta ut och återmontera tumman.
 

Bästa svaret

A
Beväpna dig med
skruvdragare och bits torx20/25
13mm hylsa alt skiftnyckel
10mm lång hylsa alltenativt förlängning

Placera torktumlaren högt med baksidan mot dig tex ovanpå tvättmaskinen.
lossa torxen till locket, ta bort locket
lossa o ta bort centrummuttern på trumaxlen 13mm håll i trumman under tiden så den inte snurrar med.
lossa torxen runt bakstycket de tre längst ner till höger är troligen annorlunda så håll isär dessa.
bakstycket hänger nu i små metallhakar i överkant detta är väldigt bra när du återmonterar
bakstycket pressas ner av remspäningen oxå lyft av hakarna o dra av från trumaxlen sladdar till värme sitter kvar
vinkla och lägg bakstycket på toppen av maskinen med sladdarna kvar.
lossa plastsnäppena på det bakre fläkthuset (nere till höger och ta bort huset bakåt
lossa fläkthjulet (10mm nyckel) ta loss bakåt
ta bort det inre fläkthuset rakt bakåt
häng av remmen från spänn-hjulet
lirka ut trumman bakåt

övriga kontrollpunkter
de främre stödhjulen snurrar lätt utan ljud och är hela
remspännarens arm rör sig jättelätt
det bakre trumlagret i baksidan snurrar lätt utan oljud
byt det som är defekt
 
  • Gilla
bjoar564 och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Beväpna dig med
skruvdragare och bits torx20/25
13mm hylsa alt skiftnyckel
10mm lång hylsa alltenativt förlängning

Placera torktumlaren högt med baksidan mot dig tex ovanpå tvättmaskinen.
lossa torxen till locket, ta bort locket
lossa o ta bort centrummuttern på trumaxlen 13mm håll i trumman under tiden så den inte snurrar med.
lossa torxen runt bakstycket de tre längst ner till höger är troligen annorlunda så håll isär dessa.
bakstycket hänger nu i små metallhakar i överkant detta är väldigt bra när du återmonterar
bakstycket pressas ner av remspäningen oxå lyft av hakarna o dra av från trumaxlen sladdar till värme sitter kvar
vinkla och lägg bakstycket på toppen av maskinen med sladdarna kvar.
lossa plastsnäppena på det bakre fläkthuset (nere till höger och ta bort huset bakåt
lossa fläkthjulet (10mm nyckel) ta loss bakåt
ta bort det inre fläkthuset rakt bakåt
häng av remmen från spänn-hjulet
lirka ut trumman bakåt

övriga kontrollpunkter
de främre stödhjulen snurrar lätt utan ljud och är hela
remspännarens arm rör sig jättelätt
det bakre trumlagret i baksidan snurrar lätt utan oljud
byt det som är defekt
Vad bra, då ska jag försöka mig på det idag. Tack för instruktion.
 
electroluxaren skrev:
Beväpna dig med
skruvdragare och bits torx20/25
13mm hylsa alt skiftnyckel
10mm lång hylsa alltenativt förlängning

Placera torktumlaren högt med baksidan mot dig tex ovanpå tvättmaskinen.
lossa torxen till locket, ta bort locket
lossa o ta bort centrummuttern på trumaxlen 13mm håll i trumman under tiden så den inte snurrar med.
lossa torxen runt bakstycket de tre längst ner till höger är troligen annorlunda så håll isär dessa.
bakstycket hänger nu i små metallhakar i överkant detta är väldigt bra när du återmonterar
bakstycket pressas ner av remspäningen oxå lyft av hakarna o dra av från trumaxlen sladdar till värme sitter kvar
vinkla och lägg bakstycket på toppen av maskinen med sladdarna kvar.
lossa plastsnäppena på det bakre fläkthuset (nere till höger och ta bort huset bakåt
lossa fläkthjulet (10mm nyckel) ta loss bakåt
ta bort det inre fläkthuset rakt bakåt
häng av remmen från spänn-hjulet
lirka ut trumman bakåt

övriga kontrollpunkter
de främre stödhjulen snurrar lätt utan ljud och är hela
remspännarens arm rör sig jättelätt
det bakre trumlagret i baksidan snurrar lätt utan oljud
byt det som är defekt
Nu har jag skruvat isär maskinen. Gick lätt tack vare dina jättebra anvisningar steg för steg. Däremot blir man inte så glad av vad som visade sig. Kondensatorn har brunnit och smält liksom kablarna, som också måste bytas. Låg som en svart kaka på botten, Kablarna tycks vara anslutna med lödningar på motorsidan. Det är väl inte mycket att be för utan bara att bära ut och köra bort. Smält och bränd kondensator med skadade kablar i en uppskruvad maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jätte häftigt
kablarna som är kvar är långa nog
man kan ju skaffa motorkondensator med sladd och skarva i hop med de sladdar som är kvar.
En komplett motor kostar ju lite styvt 2000.-

Kanske går att hitta en komplett tork på skroten och ta motorn, den här plattformen (TD44) är ju jättevanlig och det är mycket sällan fel på motorn så omöjligt är det inte.
om man tittar på sverigetorken med plattform TD40 (samma motor) så går det att köpa kondensatorn lös
den är på 8uF/400V
E4303018 KONDENSATOR 8 UF 400V
206b 410 kr
 
A
Sök på reservdels nummer E4305174 på Cylindas hemsida så ser du hur många maskiner som har motorn om du nu åker till skroten alltså.

motorn kostar NY 1825.- och kan vara ett bra alternativ då även lager och upphängning slits med tiden
 
electroluxaren skrev:
Jätte häftigt
kablarna som är kvar är långa nog
man kan ju skaffa motorkondensator med sladd och skarva i hop med de sladdar som är kvar.
En komplett motor kostar ju lite styvt 2000.-

Kanske går att hitta en komplett tork på skroten och ta motorn, den här plattformen (TD44) är ju jättevanlig och det är mycket sällan fel på motorn så omöjligt är det inte.
om man tittar på sverigetorken med plattform TD40 (samma motor) så går det att köpa kondensatorn lös
den är på 8uF/400V
E4303018 KONDENSATOR 8 UF 400V
206b 410 kr
Jepp, jag har hittat reservdelen (kondarn) i Cylindas listor och av sprängskiss till Sverigetorken förstått att den ska monteras på sidan av motorn i ett förberett fäste. Har också med saliv på fingrarna kommit fram till att de två anslutningskablarna är en svart (även under sotet) och en brun. Kan möjligen vara värt att beställa kondarn även om listpriset nu tycks vara 512 kronor. Men det är ju ganska kul att skruva i gamla maskiner, med så bra vägledning. Interiör av torktumlarmotor med tydliga svarta och bruna kablar och potentiellt kondensatorfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Det finns ju billigare på elfa
Annars är du rätt
 
electroluxaren skrev:
Det finns ju billigare på elfa
Annars är du rätt
Liksom på andra ställen, fast det skulle nog underlätta med en originaldel. Sen återstår frågan hur de båda kablarna förlängda och skarvade ska anslutas, alltså vilken hona i vilken hane. Men det visar sig kanske. Annars frågar jag dig. :)
 
A
spelar ingen roll då det är växelström hur du ansluter
skarva med "sockerbit", ABICO-hylsa eller löd och krympslang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.