Hej!

Budar just nu på en tomt för att bygga ett fritidshus. Det är i ett fritidsområde där huset står relativt tätt. Området är detaljplanelagt och tomten är på 160 kvm.

På tomten står idag ett ruckel på 20 kvm som jag tänkt riva om jag vinner budgivningen.
Byggrätten är på 35kvm och jag hade planerat att en stuga med byggarea på 35kvm.

Tomten ser ut så i markförutsättningar att det är lämpligast att bygga där den idag redan har tre hus/tomter i angränsning då den i övrigt har en slänt som gränsar mot ett naturområde.

Problemet är att ena grannen har byggt en friggebod som sträcker sig över ”min” tomtgräns.
Enligt detaljplan ska det vara 5 m mellan husen och de ska ligga 2,5 meter från tomtgränsen. Att bygga ett fritidshus med 2,5m till min tomtgräns bör inte bli några problem (det funkar precis om huset är 4m brett). Men problemet blir om jag ska ha 5 m till dennes friggebod som alltså ligger på ”min” tomt blir det ett omöjligt smalt hus.

Grannen kan ju ha fått bygga med tidigare ägares godkännande – det vet vi inte eftersom tidigare ägare har gått bort. Troligen kommer ju grannen hävda detta vid behov ändå.

Jag ringde kommunens bygglovsavdelning och diskuterade byggrätten generellt och tog upp detta. Hon menar på att jag kommer att få bygga min huvudbyggnad. Så efter detta la jag ett bud.

Efter detta känner jag mig dock lite tveksam igen. Det känns lite vagt att lita på en människas ord för att senare stå där med en tomt som jag inte kan bygga på. Avstånd mellan husen beror väl på en brandriskspridning och det känns som det bör vara av vikt eller?

Har någon något råd?
 
Skriv in i kontraktet att köpet villkoreras med att ett rimligt bygglov ges.

Friggebodar berörs inte av detaljplanen, så det borde inte påverka. Men ta redan - innan kontrakt - ett snack med grannen om hur denne ser på att flytta friggeboden. Om det är ett "inga problem" så kan du nog köpa tomten men om det är ett "dra åt helvete" så köp en annan tomt.
 
  • Gilla
Olivia0001 och 4 till
  • Laddar…
Jag tror md betoning på "tror" inte att du behöver ta hänsyn till friggeboden vad gäller 5m. gränsen.

Om du ex. redan har ett hus på tomten, så får du slå upp en friggebod nästan hur nära som helst, oavsett regler i detaljplanen (dock inte bygga ihop).

Det är tänkbart att det kan påverka brandskyddsregler för ditt hus, men även det tror jag inte. Det innebär i så fall i första hand att ett ev. fönster mot friggeboden blir avsevärt dyrare än standard. Normala väggar håller oftast rätt brandskyddsklass ändå, möjligen att det kan krävas dubbelgips istället för enkelgips på den väggen, det är i så fall en marginell kostnad.
 
Oavsett om du kan räkna med att få bort boden eller ej. Så bör ju tomten säljas till ett avsevärt lägre pris med boden. Vore jag grannen med boden så skulle jag buda på tomten, och sedan riva boden och sälja igen...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Koll aom det finns någon servitut, den tidigare ägaren kan ju ha gett grannen lov att bygga och det går inte att få bort sen. Det kan finnas både registrerat hos lantmäteriet eller i kontraktsform. Det sista är väl det knepigaste att få reda på.
 
  • Gilla
Stefan_Kba och 1 till
  • Laddar…
Med det som är känt i nuläget, så tror jag att någon som bjuder på tomten skall räkna med att friggeboden får ligga kvar.

Det kan visa sig jättelätt att få bort den, men det kan också visa sig vara starten på 10 år i domstolar. Eller så väljer man att ha en bra grannkontakt, och försöker inte ens få bort den.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
kalle55 skrev:
Koll aom det finns någon servitut, den tidigare ägaren kan ju ha gett grannen lov att bygga och det går inte att få bort sen. Det kan finnas både registrerat hos lantmäteriet eller i kontraktsform. Det sista är väl det knepigaste att få reda på.
Servitut hos Länsstyrelsen för friggebod? Finns det?
 
Anna_H skrev:
Servitut hos Länsstyrelsen för friggebod? Finns det?
Servitut hos Länsstyrelsen behövs inte i detta fall. Det räcker med ett skriftligt avtal mellan grannen och den tidigare ägaren av tomten som är till salu.

Men det måste vara ett skriftligt avtal där det dessutom tydligt framgår att avtalet skall följa med fastigheten för att avtalet skall kunna "ärvas" av nya ägare.

Muntliga avtal är endast giltiga mellan de personer om ingått dem.

Så fråga grannen om det finns något skriftligt på att denne får ha friggeboden på tomten och hur det isåfall är skrivet. Om det inte finns något skriftligt som dessutom innehåller en skrivelse om att det skall följa med fastigheten så är det bara att begära att boden flyttas.

Min gissning är att det inte finns något skriftligt...

Och den som har byggt något på annans tomt har nog räknat med att det kan behöva flyttas i framtiden så det borde inte behöva uppstå någon konflikt. Bara man tar det lugnt och sansat.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 1 till
  • Laddar…
Om det mot förmodan finns ett avtal, som inte registrerats som servitut. Så är det såvitt jag förstår giltigt som servitut (=giltigt "forever"). Men bara om det ingåtts före ett viss årtal, vet ej vilket. Dvs. moderna servitut blir inte servitut om de inte registreras.

För avtalsservitut av den sorten verkar dessutom gälla att en säljare måste informera köparen om att avtalet finns. Annars blir inte köparen bunden av avtalsservitutet. Missar säljaren att informera så kan ägaren av den härskande fastigheten kräva skadestånd från säljaren, deras avtal har ju då blivit ogiltigt genom hans försummelse att informera.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
harry73
För att en friggebod ens få stå i närheten av en gräns behövs medgivande av berörd granne. Medgivandet ska vara skriftlig så att man kan bevisa att avtalet finns. Har boden stått där i mer än 10 år kan kommunen däremot inte kräva rivning eller utförda vite.
Det viktiga är alltså hur gammal friggeboden är, och där har du (eller kommunen) bevisbördan. Titta på gamla googlebilder
 
  • Gilla
Sigge1960
  • Laddar…
O
Boden ligger alltså på 2st tomter. Går det att skriva servitut på att man får "låna" en bit av den andres tomt? Det är ju 2 olika fastigheter?
 
Du måste villkora köpekontraktet med att det bara gäller om du får ett godkänt förhandsbesked.
 
  • Gilla
Sigge1960 och 2 till
  • Laddar…
Kan du inte ta en diskussion med grannen och erbjuda att du står för halva arbetet och halva kostnaden för att flytta friggeboden utan bråk?
Sannolikt är grannen precis lika bekymrad som du över vad som händer med hans friggebod.

Om du får tomten billigt tack vare friggeboden så kan det vara en bra affär att bjuda på halva flyttkostnaden.... eller kanske hela:)
 
  • Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Sök för allt i världen bygglov innan du köper tomten alt förhandsbesked. Det är det enda rätta. Sedan så kan du ta och fråga grannen om boden.. Ladda ner detaljplanen också och kontrollera denna. Står den närmare är 2.5 m från din gräns så blockerar grannen din möjlighet att få lov. Detta är knepigt och det är bara en handläggare på din kommun som kan bedömma detta. Så du måste ha riv samt bygglov innan du köper tomten för att vara säker.
 
Om man bygger Friggebod närmare än 4,5 meter from tomtgräns bör skriftligt medgivande ifrån grannarna finnas eller att man har sökt bygglov för åtgärden. Kan ju vara värt att kolla om något av detta finns. Men som du säger, man kan ju hävda att det funnits ett muntligt godkännande. Men att få bygga in på någon annans tomt låter konstigt och man bör tycka att friggeboden bör flyttas åtminstone till tomtgräns.

Servitut behöver vara skriftligt. Är det inte inskrivet så är det säljarens skyldighet att berätta om att servitut finns, annars försvinner rättigheten ifrån den tjänande fastigheten och den härskande fastigheten får kräva skadestånd ifrån den tidigare ägaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.