Varit på kommunen, det var att det var närmre än 4,5m😔 Verkar inte få att gå igenom...
 
mangsa skrev:
Hela utrymmet är fritt då uterummet börjar ca 1,5m från gaveln på huset
Det där begrep jag inte, går uterummet bara ut 1,5 m från gaveln? Väldigt smalt uterum...
 
Nej, blir exakt 4m från tomtgräns
 
Men om jag kollar på din tomtkarta verkar det vara ca 6 m från din gavel till tomtgränsen på västra sidan, där u-området är. Så då blir uterummet bara ca två meter djupt då, om du vill ha 4 m till gränsen?
 
Tror du tittar på "fel" linje ;-)
 
Eller också ska uterummet kanske ligga mot 1:58 och inte 1:54 som du skrev :).
 
Skala 1:400😉
 
Jag antar att uterummet ska ligga på fastigheten 1:49, på den sida av huset som vätter mot 1:54 och därmed också u-marken.

Måttat med linjal på en skärm får jag: (utgår från hörnet på huset nere till vänster)
3.0m till u-mark, och 6.5m till tomgräns.
 
Förstår att det är jobbigt när inte tomten är större. Du kan alltid låta ärendet överklagas. Länsstyrelsen är mestadels till din fördel om kommunen kärvar.
 
O
rickard_89 skrev:
Förstår att det är jobbigt när inte tomten är större. Du kan alltid låta ärendet överklagas. Länsstyrelsen är mestadels till din fördel om kommunen kärvar.
Så länsstyrelsen brukar tolka lagen snällare än kommunen? Vad bygger du det på?
 
Odjuret skrev:
Så länsstyrelsen brukar tolka lagen snällare än kommunen? Vad bygger du det på?
Olika rättsfall där man godkänt saker som kommuner backat eftersom vissa kommuner avslår för mycket.
 
Men gäller det verkligen mindre avikelser? Det vanliga är väl att kommuner får smäll på fingrarna av länstyrelsen när de avslår bygglov som är helt detaljplansenliga. Men där kommunen lägger synpunkter på fönsterutformning eller takfärg osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.