Test gör rent allt.
Kanalfläkt behöver du två stycken av om du ska ersätta ventilationen. Låter som den sämsta lösningen.
 
hama65 skrev:
Direktljud borde gå att lösa med lite dämpplattor typ


[länk]
Och det är bra att ha en mjuk del på röret mellan fläkten och ventilationssystemet så att inte vibrationer och ljud går via metallrören.
 
Orsaker till att en fläkt låter

Lagerfel
Dåliga kondensatorer detta skapar otroligt mkt ljud
Felaktig kanaldimensionering mm

Kostnad för nytt agg brukar landa på 50-100000 exkl rot beroende på hur och var aggregat placeras och hur mycket rör som måste dras.

Nya moderna aggregat är mycket tystare och effektivare än gamla.

Fläktarna bör gå på max 70% av max kapacitet, går de högre än så börjar det låta.

Ang. OVK

ovk ska göras vid nyinstallation så det behövs inte vid ombyggnation, vad som däremot kan behövas är en bygganmälan då det är en väsentlig ombyggnation av ventilationssystemet. ( dock tror jag inte kommunen bryr sig så mycket om detta då det redan borde vara anmält att det finns ftx)
 
Vent entreprenör skrev:
...vad som däremot kan behövas är en bygganmälan då det är en väsentlig ombyggnation av ventilationssystemet. ( dock tror jag inte kommunen bryr sig så mycket om detta då det redan borde vara anmält att det finns ftx)
Boverket har tydligen förtydligat: http://www.svenskventilation.se/2016/05/fortydligande-om-ventilation/

Det tolkades inte lika i alla kommuner innan. För ganska många år sedan, i min kommun så ville ansvarig inte gå med på att installation av mekanisk frånluftsventilation i ett hus med (ickefungerande) självdrag var en "väsentlig förändring", så ingen anmälan behövdes... :) Så de brydde sig öht inte alls oavsett.
 
  • Gilla
Vent entreprenör
  • Laddar…
Litet allmäna reflexioner: Vi har ett FTX aggregat från Enervent. Det har ljuddämpare på kanalerna, men byggarna monterade det stumt. Satte själv litet isolering mellan lådan och takbalkarna, men det kunde varit mera...

Kör numera grunkan på ett veckour så att det går igång på mornarna när alla duschar och litet senare på helgerna. Sedan har vi en brytare för manuell kontroll. Allt som behövdes var ett veckour och en extra brytare för DIN-Skena. Funkar busbra!
 
Så din vetilation är avstängd stora delar av dygnet? Det har jag förstått är att be om problem. Filter o kanaler kan få påväxt.
 
  • Gilla
Vent entreprenör
  • Laddar…
Så då har ni ingen friskluft i huset stora delar av dygnet? Det låter som en olustig lösning. Vad är problemet ? Ta hjälp & Lös det fort!

AndersG skrev:
Litet allmäna reflexioner: Vi har ett FTX aggregat från Enervent. Det har ljuddämpare på kanalerna, men byggarna monterade det stumt. Satte själv litet isolering mellan lådan och takbalkarna, men det kunde varit mera...

Kör numera grunkan på ett veckour så att det går igång på mornarna när alla duschar och litet senare på helgerna. Sedan har vi en brytare för manuell kontroll. Allt som behövdes var ett veckour och en extra brytare för DIN-Skena. Funkar busbra!
 
Jonatan79 skrev:
Så då har ni ingen friskluft i huset stora delar av dygnet? Det låter som en olustig lösning. Vad är problemet ? Ta hjälp & Lös det fort!
Jag instämmer i princip.
Det är klart att det skall ventileras dygnet runt!

Jag/vi är kanske lite udda, för vi valde ett FTX-aggregat som heter Fresh Renovent M300.
Det är lite överdimensionerat för vårt 108 kvm hus,
men bättre att överdimensionera lite och köra på lågfart än tvärt om :)
Efter injustering och OVK skulle det gå med beräknat luftflöde om 160 kbm/timme.
Men då vi bara är två gamlingar i huset kör vi det på halvfart. Helt ljudlöst!
Det sitter i tvättstugan innanför köket, och hörs bara när man är där inne.

Se https://www.byggahus.se/forum/ventilation/163224-val-av-ftx-aggregat-4.html?perpage=15#post1286476
Aggregatet är nog tillverkat i Holland, och Fresh var bara återförsäljare.
Men nu, efter sex år, har vi inte ångrat valet (y)

Motströmsvärmeväxlare med hög återvinningsfaktor.
Det finns nog inte många "passivhus" som gör av med mindre energi än vårt :)
 
Klart det ventileras dygnet runt. Aggregatet har fyra fartlägen. Nu är uret inställt så att det går på lägsta läget när ingen är hemma och på fullfart ett par timmar varje morgon, då man producerar fukt. Dessutom kan man slå på manuellt om man tar en dusch mitt på dan.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
daddydj skrev:
Tack för alla bra tips, nu börjar läget klarna en aning. Från att ha tittat på kanalfläktar för upp till 5000 kr har ni fått in mig på FTX-aggregat för runt 20 000 kr. Vad kan en installation gå på i runda slängar? ROT-avdrag möjligt? Blir tajt med vår budget då det är mycket annat vi vill fixa i huset men som vanligt handlar det om prioriteringar och där har inte jag sista ordet... :)

Kan man få ner ett aggregat från 1989 till acceptabel ljudnivå genom att byta lager, rengöra, installera ljuddämpare osv? Ekonomiskt vore det såklart toppen men jag är lite tveksam om det är värt att börja greja med en så gammal fläkt när det finns fina EC-modeller på marknaden.

Fick tips av bomm om Östberg och där verkar dessa två alternativ vara gångbara, ligger på strax under 20 k. Hittar ingen direkt skillnad i spec mer än färg och mått, vilket förordar ni?
Östberg Heru 100 T EC [länk]
Östberg Heru 100 S EC A [länk]

Finns det fler alternativ från andra tillverkare som ni tycker är ett bättre val?

Det nuvarande aggregatet låter så mycket att jag tror det är svårt att få ordning på oljudet. Fick en fråga från hama65 om vilken form av oljud som gäller (blåsljud, stomljud, direktljud) och vill absolut säga att det är direktljudet som är värst. Aggregatet är inbyggt i en ljudisolerad trälåda som isolerar mycket av ljudet men det låter ändå väldigt mycket, är dörren till tvättstugan öppen kan man höra ljudet i hela huset och det ligger dessutom ett gästrum i anslutning till tvättstugan där ljudet är väldigt störande.
Jak vet att lagerljud låter väldigt mycket - kolla lagren eller byt ut dem först.
 
Vi hade oljud från ventilationen (FTX) i huset vi köpte. Systemet hade inte sköts ordentligt av tidigare ägare med filterbyten osv. Det första vi gjorde när vi flyttade in var att beställa en rejäl rengöring av kanalerna. I samband med detta erbjöd sig ventilationskillarna att byta alla fläktar. De gjorde detta på lunchen till en kostnad av 60 kr/lager.

Sedan blev det knäpptyst. Inte ett ljud från ventilationen. Att vi samtidigt gjorde rent fläkthjulen gjorde nog en hel del för att få bort vibrationer.

Så mitt tips är att först göra en rejäl rengöring av kanalerna då ni även passat på att byta lager och rengöra så mycket ni kan inuti själva FTV-aggregatet.

Är det blåsljud så är mitt tips, precis som andra skrivet, att montera ljuddämpare. Detta kan man göra allteftersom man renoverar. Går kanalerna i lösullen uppe på vinden så är det enkelt gjort. Är kanalerna inbyggda i bjälklagret blir det knepigare.

Men återigen; dessa åtgärder är betydligt billigare än att byta aggregat, förutsatt att man gör det själv gärna i samband med övrig renovering. Att byta till ett nyare FTX-aggregat är något man sällan kan räkna hem med minskad uppvärmningskostnad, även om de som säljer aggregat gärna påstår motsatsen.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag misstänker att det är jättevanligt att man slarvar med filtren. Våra skall bytas (och byts) var tredje månad. Det är vidalonfilter som kan köpas på metervara och tom tvättas om man är snål.

Det som annars låter mest i vår (stomljud) är motorn till den roterande växlaren. Men den låter inte mycket. Vår är 12 år nu och vi har bytt den motorn en gång.
 
Det där med besparing vid byte till nyare FTx beror ju helt och hållet på vad man har för systemlösning.

Har du ett gammalt 80 tals agg som sitter under fläkten så sparar du både på fläkmotorer och återvinningsgrad. Har du sedan direktverkande el som värmekälla så är varje % större besparing än om du har bergvärme.

När jag frågar lev. om att byta agg tycker de att det inte är värt det. Men min elvärme går in redan vid 8-9 grader utetemp. Har sett på specar att roterande växlare med bra siffror klarar tilluft på runt 15-16 grader ner till ett par minus.
 
I manualen till vårt LTR-3 står det att själva aggregatet behöver tilläggsisoleras om tempen sjunker under -10C och vårt sitter på vinden, i en isolerad låda. Någon minimitemp för inluften har jag inte sett. Dock är det viktigt för roterande växlare att köksfläkten körs separat. Du vill inte ha in matos i växlaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.